مهر تایید 3وزیر دولت احمدی‌نژاد بر اعتبار زنجانی

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۳۸

گروه ایران|

دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات میلیاردر نفتی درحالی برگزار شد که با اعتراض متهم همراه بود. او که در دادگاه اولش با اتهاماتی از قبیل افساد‌فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین‌اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت‌حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها به دفاع از خود پرداخته بود، روز گذشته و با فاصله 24ساعت برای بار دوم در دادگاه حاضر شد. در این جلسه که با قضاوت قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران تشکیل شده بود، بابک زنجانی در ابتدا و پیش از قرائت کیفرخواست از جایگاه خود بلند شد و خطاب به قاضی صلواتی گفت: مطالبی که نماینده محترم دادستان تهران عنوان می‌کند اتهامات من است؛ اما این در حالی است که رسانه‌ها و صدا و سیما در بیان جزییات دادگاه مرا متهم کرده‌اند و جزییات کیفرخواست را نیز منتشر کردند. کوهپایه‌زاده وکیل متهم نیز پس از این گفته‌ها خطاب به قاضی دادگاه گفت: طبق قانون رسانه‌ها اجازه انتشار جزییات را ندارند این در حالی است که رسانه‌ها جزییات کیفرخواست را منتشر کردند. قاضی صلواتی نیز با توجه به گفته‌های متهم و وکیلش، پخش تصاویر جلسه دادگاه از سوی رییس دستگاه قضا را با مجوز اعلام و تاکید کرد: رسانه‌ها اجازه انتشار جزییات را ندارند. شما می‌توانید از خود دفاع کنید و متنی که معاون دادستان می‌خواند، کیفرخواست شماست.

در ادامه نجفی نماینده دادستان تهران پشت تریبون قرار گرفت و به قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌یی متهم نفتی از صفحه 70 به بعد پرداخت. وی به سال‌های 91 و 92 در کارنامه متهم نفتی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت‌های بابک زنجانی مربوط به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال‌های 91 و 92 می‌شود. وی با هدایت فردی جهت انجام معامله به رابطان و مسوولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌یی با ارزش 2میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و فردی تحویل داده شده است. در رابطه با معاملات نفتی متهم باید به این نکته اشاره کرد که 15میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک‌مرکزی به شرکت «ن» پرداخت شده است. نجفی همچنین با اشاره به اینکه «بابک زنجانی» از طریق فردی به فرد دیگری جهت خرید نفتی معرفی و از بانک مرکزی مبلغ 15میلیون یورو وام برای توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است، افزود: اقدام متقلبانه به خرید شرکت «ایزو» جز شرکت‌های متهم در مالزی و دادن اعتبار اسنادی صوری به شرکت «HK» توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است. معاون دادستان در ادامه دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی و در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان این پرونده اضافه کرد: بابک زنجانی متعهد شده بود وجوه بانک مسکن را به حساب این بانک نزد fiib واریز کند اما نه تنها این وجوه را واریز نکرده بلکه آن را بابت دیگر امور خود هزینه و حساب بانک مسکن را به‌طور صوری نزد بانک fiib بستانکار کرده است.

نماینده مدعی‌العموم با بیان اینکه بخشی از درآمد نفتی شامل 14.5درصد طبق مقررات جزو درآمدهای خود شرکت ملی نفت محسوب می‌شود و طبق مصوبه‌یی که وزرای سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنین رییس پیشین بانک‌مرکزی آن را تایید کردند؛ مصوب می‌شود این مبلغ به حساب fiib واریز شود، ادامه داد: وقتی از مدیران شرکت ملی نفت سوال کردیم که چرا این مبلغ را به حساب fiib واریز کردند، گفته‌اند که این بانک توسط سه وزیر مربوطه و رییس بانک‌مرکزی پیشین تایید و تصدیق شده است. همچنین نماینده دادستانی تهران در ادامه جلسه دوم محاکمه متهمان پرونده نفتی و در ادامه قرائت کیفرخواست اظهار کرد: بابک زنجانی با هدایت سایر متهمان پرونده یک بانک در مالزی و یک بانک در تاجیکستان می‌خرد و با حمایت مستقیم متهمان به بانک‌ها و سازمان‌های داخلی معرفی می‌شوند.

نماینده دادستانی تهران در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: یکی از اقدامات متقلبانه بابک زنجانی خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی است. بابک زنجانی اعلام کرده مبلغ 4میلیارد یورو را به حساب تامین‌اجتماعی واریز کرده است اما پیروی‌ پیگیری‌های بانک مسکن، سازمان تامین‌اجتماعی و بانک‌مرکزی مشخص می‌شود که منابع مالی فوق غیرقابل انتقال و غیرواقعی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر