احتمال افزایش جانباختگان به بیش از 400نفر

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۲۳

گروه ایران

بروز فاجعه دردناک منا در مراسم حج ابراهیمی و از بین رفتن شمار زیادی از مسلمانان و هموطنان عزیزمان در این واقعه تلخ، قلوب بسیاری از مردم را به‌درد آورد. از این منظر و باتوجه به واکنش‌هایی که در خلال روزهای گذشته درمورد این حادثه تلخ صورت گرفته است، شکی نیست که مقامات مسوول کشور نسبت به پیگیری و جبران بخشی از آلام بازماندگان این حادثه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. در همین خصوص حسن روحانی رییس‌جمهوری، سفر خود را برای شرکت در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیمه‌تمام رها کرده و برای شرکت در مراسم تشییع پیکر پاک جانباختگان این حادثه راهی تهران شد.


شرایط تاسف‌آور قربانیان منا

رییس‌جمهور در بدو ورود به تهران در پاسخ به خبرنگاران حاضر در فرودگاه مهرآباد گفت که قربانیان این حادثه شرایط بسیار تاسف‌آوری دارند. هنگامی که وارد فرودگاه نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم و قبل از پیاده شدن از هواپیما با دکتر جهانگیری در همین خصوص تلفنی صبحت کرده و اقدامات لازم را ابلاغ کردم. مسوولان اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام دادند و وزارت خارجه نیز بسیار فعال بود. ما آنجا دسترسی‌های بیشتری داشتیم و این شرایط نیز وجود داشت که صدای مظلومیت مسلمانان و ایرانیان عزیز را به گوش جهانیان برسانیم. وی با بیان اینکه به مراجع بین‌المللی نیز تذکر لازم نسبت به این حادثه مهم داده شد، گفت: آقای ظریف با وزرای خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره کردند که موثر بود. من هم در دو سخنرانی خود به این نکته اشاره و تاکید کردم که این حادثه از نظر ما عادی و معمولی نیست و با مساله مالی جبران نمی‌شود. رییس‌جمهور افزود: به‌خاطر بی‌تدبیری، بی‌مبالاتی و عدم کارایی دولت فعلی سعودی، مسلمانان عزیز ازجمله مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند، مظلومانه جان باختند. عربستان‌سعودی هم باید به وظایف قانونی و بین‌المللی خود در برابر اتباع خارجی و زائران خدا عمل کند و هم باید ابعاد و چگونگی حادثه منا روشن شود. روحانی بار دیگر با تسلیت به خانواده‌های قربانیان این فاجعه و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان آن توضیح داد: دولت از ابتدای امر، در خدمت مردم و این حادثه بود و همچنان موضوع را پیگیری می‌کند. تلاش این بود که پیکرهای جانباختگان هرچه سریع‌تر شناسایی و به کشور منتقل شود و دولت بتواند هم وسایل احترام این عزیزان و هم امکانات تسلی دل بازماندگان این عزیزان را فراهم کند.

ممانعت از بروز وقایع مشابه در آینده

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی به جبران باسیل همتای لبنانی خود اظهار امیدواری کرد کارگزاران اجرایی دولت عربستان با درک مسوولیت خطیر خود در جهت برگزاری بهینه مراسم حج، زمینه‌های لازم را برای مشورت، همکاری و استفاده از تجارب سایر کشورهای اسلامی در انجام این فریضه الهی فراهم کرده و مانع از بروز وقایع مشابه در آینده شوند. ازسوی دیگر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در مکه مکرمه به‌سر می‌برد، با حضور در یکی از بیمارستان‌های این شهر از مجروحان فاجعه منا عیادت کرد. با حضور وزیر بهداشت، تصمیماتی برای تسریع در درمان افراد بستری و فراهم شدن زمینه انتقال آنان به کشور اندیشیده شده است. به گزارش ایرنا، قاضی‌زاده هاشمی وضعیت عمومی مجروحان و بیماران بستری رضایتبخش اعلام کرد.


مسوولان سعودی همکاری نمی‌کنند

درحالی که سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، تعداد قربانیان حادثه منا را تاکنون 239نفر و تعداد مفقودان را 241نفر اعلام کرد، سیدعلی مظاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در مکه به‌سر می‌برد، اعلام کرد: متاسفانه مسوولان سعودی همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. در کانتینر‌هایی که اجساد در آنها نگهداری می‌شود ده‌ها جسد روی یکدیگر افتاده که به‌علت شرایط بد نگهداری، بوی نامطبوعی گرفته و به‌هم چسبیده‌اند. ناراحتی و گلایه حجاجی که عزیزان خود را ازدست داده‌اند این است که چطور می‌توانند با دست خالی به کشور بازگردند. ازسوی دیگر حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، با اعلام اینکه بیش از دوسوم مفقودان جزو جانباختگان هستند می‌گوید که به احتمال زیاد آمار جانباختگان به بیش از 400نفر خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر