بررسی «تعادل» از آخرین واکنش مقامات به حادثه منا

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۵۵

گروه ایران|

حج تمتع امسال بار دیگر حادثه آفرید، اما این‌بار شاید این اتفاق دردناک برای همیشه در تاریخ جهان ثبت شود. حادثه منا یکی از اتفاقات تلخی بود که صبح روز پنج‌شنبه دوم مهرماه در مسیر حرکت حجاج به سمت رمی جمرات و به‌دلیل ازدحام شدید روی داد. به دلایل نامشخص دو مسیر خروجی بسته شد که بر اثر آن فاجعه اسف‌بار، تعداد زیادی از حجاج و ازجمله 136حاجی ایرانی جان باختند. شنیده‌ها حاکی از آن است که فرزند پادشاه عربستان با هیات همراه خود در آن حوالی حاضر شده بودند و این امر ماموران حج را مجبور به بستن ورودی‌های آنجا کرد. همچنین قرار است برای جانباختگان تهرانی قطعه ویژه‌یی جهت خاکسپاری در بهشت زهرا درنظر گرفته شود. رییس سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها، مفقودان و مصدومان فاجعه دو روز گذشته منا را 136نفر کشته، 99نفر مصدوم و 334نفر مفقودی اعلام کرد. سعید اوحدی خاطرنشان کرد: «مسوولان سعودی عکس 500زائر را در اتاقی در سردخانه زده بودند که نیروهای ما عکس آنها را تهیه کرده‌اند. منتظریم تا حجاج به مکه بیایند و در هتل این عکس‌ها را بزنیم تا مدیران کاروان بیایند و آنها را شناسایی کنند. امیدواریم بتوانیم با نخستین پروازها پیکرهای جانباختگان ایرانی را به کشور منتقل کنیم.» اما نکته قابل‌توجه این است که گویا سعودی‌ها نه تنها نمی‌خواهند مسوولیت این فاجعه را بپذیرند بلکه عربستان‌سعودی تاکنون برای سفر هیات ایرانی به عربستان ویزا صادر نکرده است. این درحالی است که در جلسه هیات دولت مقرر شده بود که هیاتی به سرپرستی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه و تعدادی دیگر از مدیران مربوطه برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در فاجعه منا و بررسی علل این موضوع به عربستان اعزام شوند، ولی تاکنون ویزای این هیات توسط عربستان‌سعودی صادر نشده است.


فاجعه منا حاصل بی‌تدبیری آل‌سعود

وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به‌سر می‌برد طی پیامی به همتایانش در کشورهای اسلامی، از کارگزاران اجرایی دولت عربستان خواست با درک مسوولیت خطیر خود در جهت برگزاری بهینه مراسم حج زمینه‌های مشورت، همکاری و استفاده از تجارب سایر کشورهای اسلامی در انجام فریضه حج را فراهم آورند. محمدجواد ظریف اعلام کرد: متاسفانه این دومین حادثه دردناک در حج امسال بود که موجب جریحه‌دار شدن احساسات امت اسلامی شد و امنیت و سلامت حجاجی را که به بیت‌الله الحرام مشرف شده بودند به مخاطره انداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی هم با صدور بیانیه‌یی حادثه تلخ و دردناک منا را مصیبتی دانست که قلب همگان را به درد آورد. وی تاکید کرد: بی‌شک ناتوانی و بی‌تدبیری آل‌سعود و عمال بی‌کفایت ایشان از زمره اموری است که در این فاجعه به‌خوبی نمایان گردیده و یک‌بار دیگر سخن امام عظیم‌الشان‌مان را درباره حاکمان حجاز به همه یادآور می‌شود. تردیدی نیست که هماهنگی دولت‌های اسلامی در این مورد می‌تواند پرده از بسیاری از حقایق بردارد و آینده را از وقوع چنین حوادث تلخی مصون سازد.


به محض شنیدن فاجعه منا دچار شوک شدم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درخصوص فاجعه منا بااشاره به اینکه به محض شنیدن خبر فاجعه منا در حال زیارت حرم مطهره حضرت‌معصومه(س) در قم، بهت‌زده و دچار نوعی شوک شده‌ام که هنوز هم ابعاد آن برایم روشن نیست، گفت: درست در زمانی که حجاج برای دور کردن شیطان به رمی جمرات اقدام می‌کنند، بدترین اعمال شیطانی انجام می‌شود که علائم بدی به‌ویژه در حرم امن الهی است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه وقت آن رسیده که عقلای جهان اسلام با تجمیع محققان و غیرسیاسیون، این موضوع را از دید اسلامی و قرآنی و حتی ادیان دیگر به بحث و بررسی بگذارند، افزود: خرابکاری و خطر تروریسم فقط انفجار نیست و ممکن است عواملی، این حرکت را در ازدحام جمعیت مسلمانان به‌وجود آورند، لذا باید یک مدیریت واقعی، مسوول و جوابگو، برای مدیریت چنین کنگره عظیمی که هر ساله رو به افزایش است، به‌وجود آید، زیرا در شرایطی که مقامات عربستان مدعی بودند آماده پذیرایی برای 5میلیون زائر از جهان اسلام هستند، ولی متاسفانه ظرفیت جمعیت کنونی را ندارند و هیچ‌کس مسوول فجایع و حوادث خونبار در آن سرزمین نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر