هر عاقلی باید در ایران سرمایه‌گذاری کند

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۶۳

گروه ایران

صبح روز گذشته نشستی با عنوان «نشست علمی مذاکرات هسته‌یی و علوم‌سیاسی» در سالن شهید بهشتی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد که در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزارت خارجه و همچنین محمد فرهادی وزیر علوم، غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل و جمعی از اساتید برجسته علوم سیاسی کشور حضور داشتند. مهم‌ترین محور این همایش بررسی توافق هسته‌یی از منظر علمی بود که در همین راستا، دکتر ظریف به 2وظیفه مهم دانشمندان علوم سیاسی اشاره کرد و افزود: از این 2 وظیفه یکی شناخت و فهم درست واقعیت‌هاست و دیگری فهمیدن صحیح تحولات بین‌المللی است.


ایران قدرت منطقه‌ای قابل‌توجهی است

وزیر امور خارجه کشورمان اساسی‌ترین منابع قدرت جهان در حال گذار کنونی را خودباوری و توان اندیشیدن و داشتن گفتمانی متفاوت دانست و تصریح کرد: اگر ما از این منظر به علم سیاست نگاه کنیم آن وقت مشاهده می‌کنیم که وظیفه دانشمند علوم سیاسی که وظیفه آینده‌سازی را نیز بر عهده دارد فقط تبیین تئوری‌ها نیست، بلکه ارائه نگرش‌های جدید برای آینده نیز هست. لذا ما نیاز داریم در روابط بین‌الملل و علوم انسانی با چنین نگرشی به آینده خود نگاه کنیم و از این منظر وارد حوزه شویم. وی با بیان اینکه شرایط جدیدی در نظام بین‌الملل امروز ایجاد شده است، گفت: یکی از وجوه اساسی این شرایط تعدد بازیگران و تکثر منابع قدرت است. در این شرایط دیگر شاهد فعالیت بازیگران دولتی نیستیم و مانند زمان جنگ سرد نیست که همه مجبور بودند خود را با 2قطب هماهنگ کنند. در شرایط جدید همان‌طور که اشاره کردم دیگر دولت‌ها تنها بازیگران نیستند و انحصار بازی از دست آنها خارج شده است. چنانکه می‌بینیم بازیگران متعددی وارد عرصه شده‌اند. ظریف با بیان اینکه ما مجبوریم درست ببینیم که شرایط بین‌المللی چگونه باعث شده این بازیگران جدید در عرصه بین‌المللی وارد شوند و نقش‌آفرینی کنند و وارد شوند، ادامه داد: در این شرایط شاهد حضور بازیگران امنیت‌سازی مانند حزب‌الله هستیم و بازیگرانی همچون داعش و القاعده که امنیت‌زدا هستند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این ابزار قدرت جدید به عنوان یک قدرت قابل‌‌توجه منطقه‌یی تبدیل شد و این موضوع در پی یک روند طولانی ایجاد شد. در مذاکرات هسته‌یی نیز با تمام دشواری‌ها و تمام پستی بلندی‌ها ما تلاش کردیم که در کنار اینکه بهانه‌های ایران هراسی را می‌گیریم مولفه‌های قدرت خود را حفظ کنیم و در این چارچوب به توافق هسته‌یی دست پیدا کردیم. امروز با توجه به کمرنگ شدن موضوع هسته‌یی و ناکارآمدی تلاش‌ها برای استفاده از این موضوع در جهت ایران هراسی آنها سعی می‌کنند با توجه به قدرت منطقه‌یی ایران موضوع ایران هراسی را همچنان دنبال کنند، وظیفه ما این است که این بازی را با علم و آگاهی به جزییات و اهداف بازی و بدون از دست دادن منابع قدرت ادامه دهیم و اگر توانستیم در بحث هسته‌یی موفق شویم در این مرحله نیز می‌توانیم، موفق شویم و همان‌طور که اشاره کردم این امر نیاز به فهم دقیق شرایط و نیاز به بازی دقیق و راهبردی برای ساختن آینده دارد.


تمام ممنوعیت‌ها به محدودیت تبدیل شد

وزیر خارجه کشورمان در این نشست درباره ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد: بارها تاکید کردم که قطعنامه از برجام جداست و به این مساله در نهایت جان کری هم اذعان کرد. ضمیمه ب قطعنامه جای نگرانی ندارد و اگر در مقایسه با قطعنامه ۱۹۲۹ به آن نگاه کنیم که البته بعضا یادمان می‌رود که آن قطعنامه مانع از برنامه موشکی، خریدوفروش سلاح و اقلام دومنظوره شده بود و دستور حمله نظامی به کشورها علیه ایران را صادر کرده بود بسیار از یکدیگر متفاوت هستند. در قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی ممنوعیت‌ها به محدودیت تبدیل شده‌اند و در بحث موشکی به محدودیت بدون الزام.

ظریف تاکید کرد: بسته به اینکه برجام را فرصت ببینیم یا تهدید پیش‌بینی تصمیم‌گیرندگان بسیار در این باره اهمیت دارد. فرصت انگاشتن برجام منجر می‌شود که فضای بین‌المللی ضد ایرانی در هم شکسته شود و وقت آن است از این فرصت استفاده کنیم و به همسایگانمان اطمینان دهیم که این برجام فرصت است. ظریف درباره تاثیر برجام بر اقتصاد کشور و جذب سرمایه‌گذاری در ایران گفت: اتفاقا هر آدم عاقلی باید در ایران سرمایه‌گذاری کند چرا که امن‌ترین منطقه برای سرمایه‌گذاری ایران است. به نظر من فرصت استثنایی سالیان گذشته در همین برجام است که به دست آمده است.

ادامه در صفحه 15

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر