مسیر قانونی برای تصویب متن هسته‌ای باید طی شود

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۰۵

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر و همچنین دیدار جمعی از مسوولان کشور و سفرای کشورهای اسلامی در بیانات بسیار مهمی درباره موضوعات هسته‌یی، تاکید کردند: اقتدار و قدرت رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران ناشی از ایستادگی و مقاومت ملت و شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز است.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: حدود 12سال است 6کشور بزرگ جهان تلاش می‌کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته‌یی باز دارند و همان‌گونه که برخی گفتند پیچ و مهره‌های هسته‌یی ایران را به کلی باز کنند، اما امروز مجبور شده‌اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه را در ایران بپذیرند و تحمل کنند و این، معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد. ایشان یادآور شدند: سیاست ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل امریکا هیچ تغییری نخواهد کرد؛ ما درباره مسائل دو جانبه، منطقه‌یی و جهانی هیچ مذاکره‌یی با امریکا نخواهیم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته‌یی که قبل از این هم سابقه داشته است.

مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع مذاکرات هسته‌یی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر و دیدار جمعی از مسوولان کشور، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم به شرح زیر است: رحمت خدا بر شهریاری‌ها و رضایی‌نژادها و احمدی‌روشن‌ها و علیمحمدی‌ها؛ رحمت خدا بر شهدای هسته‌یی، رحمت خدا بر خانواده‌های اینها، رحمت خدا به ملتی که پای حرف حق خود و احقاق حق خود می‌ایستد.

در همین آزمایش دشوار مذاکرات هسته‌یی که رییس‌جمهور و دست‌اندرکاران دیگر زحمت کشیدند، بارها شاهد بی‌صداقتی امریکایی‌ها بودیم که خوشبختانه مسوولان با آنها مقابله کردند و در مواردی برخوردهای انقلابی انجام دادند که حالا باید ببینیم سرانجام این موضوع چگونه خواهد شد. از دست‌اندرکاران مذاکرات طولانی و نفسگیر هسته‌یی به‌خصوص زحمات و تلاش‌های هیات مذاکره‌کننده تشکر می‌کنیم. برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیش‌بینی شده طی شود البته چه این متن تصویب شود چه نشود اجر مذاکره‌کنندگان محفوظ است ان‌شاءالله.

دست‌اندرکاران بررسی «متن تهیه شده هسته‌یی» براساس مصالح کشور و منافع ملی با دقت کار خود را انجام دهند تا بتوانند حاصل بررسی‌ها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه دهند. جمهوری اسلامی ایران با هرگونه سوءاستفاده از متن تهیه شده مقابله می‌کند؛ چه متن تهیه شده تصویب شود چه نشود، به هیچ‌کس اجازه خدشه بر اصول اساسی نظام اسلامی را نمی‌دهیم. به فضل الهی قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمنان نخواهد شد.

چه متن تهیه شده پس از طی روند قانونی داخل کشور، تصویب شود چه نشود، ملت ایران از حمایت ملت مظلوم فلسطین، یمن، بحرین و ملت و دولت‌های سوریه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطین دست برنمی‌دارد. سیاست ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل امریکا هیچ تغییری نخواهد کرد؛ ما درباره مسائل دو جانبه، منطقه‌یی و جهانی هیچ مذاکره‌یی با امریکا نخواهیم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته‌یی که قبل از این هم سابقه داشته است. در این چند روزی که از پایان این مذاکرات گذشته است، حضرات مسوولان امریکایی، دولتمردان‌شان، دولت‌زنان‌شان، مشغول رجزخوانی‌اند، هر کدام با زبانی رجزی می‌خوانند. البته ما ایرادی به این کار آنها نداریم؛ مشکلات داخلی آنها، آنها را ناچار می‌کند که این رجزخوانی‌ها را بکنند که بله، ما ایران را سر میز مذاکره کشاندیم، ما ایران را تسلیم کردیم، ما مانع از سلاح هسته‌یی ایران شدیم، ما فلان امتیاز را گرفتیم و از این قبیل! خب، حقیقت قصه چیز دیگری است.

می‌گویند ما جلوی سلاح هسته‌یی ایران را گرفتیم؛ سلاح هسته‌یی ایران، ربطی به گفت‌وگوی با امریکا و غیرامریکا ندارد؛ خود آنها هم می‌دانند، گاهی هم اهمیت فتوای حرمت سلاح اتمی را بر زبان آورده‌اند؛ ما براساس حکم قرآن و شریعت اسلامی، تولید سلاح هسته‌یی و نگهداری آن و به کار بردن آن را حرام می‌دانیم و به آن اقدام نمی‌کنیم؛ این هیچ ربطی به آنها ندارد، به این مذاکرات هم ربطی ندارد. آنها خودشان می‌دانند که این واقعیت است. مقامات فعلی امریکا از تسلیم ملت ایران حرف می‌زنند البته پنج رییس‌جمهور قبلی آنها نیز پس از انقلاب از این آرزوها داشتند اما یا مردند یا در تاریخ گم شدند و شما هم مثل آنها، تسلیم ایران را مگر به خواب ببینید.

حدود 12سال است 6کشور بزرگ جهان تلاش می‌کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته‌یی باز دارند و همان‌گونه که برخی گفتند پیچ و مهره‌های هسته‌یی ایران را به کلی باز کنند اما امروز مجبور شده‌اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه را در ایران بپذیرند و تحمل کنند و این، معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد. اقتدار و قدرت رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران ناشی از ایستادگی و مقاومت ملت و شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز است و رحمت پروردگار بر ملتی که اینگونه پای حرف حق خود می‌ایستد. نسخه راه‌حل مشکلات دنیای اسلام و همچنین هریک از کشورهای اسلامی به‌طور جداگانه، حفظ وحدت و یکپارچگی است؛ ملت ایران نیز باید متحد باشد و قضایای هسته‌یی نباید زمینه‌ساز دو دستگی در کشور شود زیرا موضوع هسته‌یی به‌وسیله مسوولان مربوطه خود در حال پیگیری است و مسوولان به‌دنبال منافع ملی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر