مدیریت مذاکرات در نوع خود کم‌نظیر بود

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۲۷

گروه ایران

با به سرانجام رسیدن تلاش 22ماهه تیم مذاکره‌کننده کشورمان، مقامات از دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده تشکر و اظهار امیدواری کردند همان طور که نیت دولت خدمت به مردم است در فرصت جدیدی که بعد از توافق هسته‌یی ایجاد شده، مسیر خدمت باید با درایت ادامه یابد. همچنین در دیدار رییس‌دفتر رییس‌جمهور با آیات عظام وحیدخراسانی، صافی‌گلپایگانی و موسوی‌اردبیلی که استاندار خراسان‌رضوی نیز حضور داشت، این مراجع با تبریک به دولت و تیم هسته‌یی برای آنان آرزوی موفقیت و تعالی کردند.


مدیریت کم‌نظیر مذاکرات

دیروز با آغاز صحن علنی پارلمان، علی لاریجانی در ابتدای سخنانش از زحمات طاقت‌فرسا و مجدانه رییس‌جمهور، ظریف و تیم مذاکره‌کننده تقدیر و تشکر کرد و مدیریت تیم مذاکره‌کننده کشورمان را در نوع خودش بی‌نظیر اعلام کرد. وی همچنین گفت: اگر در نگاه کلان به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت در ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نظری بی‌افکنیم، این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها غالبا از بستر زمان با دقت و به‌موقع استفاده نکردند. گرچه برای مدتی محدودیت‌هایی در توافق آمده است اما در ازای آن همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کنند و این معنا هم در مقدمه و هم در بخش رفع تحریم‌ها با دقت کافی آورده شده است که «این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌یی ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.»


تلاش هنرمندانه مذاکره‌کنندگان

آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی نیت دولت را خدمت به مردم دانست و گفت: به زانو درآوردن قدرت‌های بزرگ در مذاکرات هسته‌یی اقدامی بزرگ و ارزشمند است. این مرجع عالیقدر تشیع در دیدار محمد نهاوندیان با ایشان افزود: نیت دولت خدمت به مردم است و در فرصت جدیدی که بعد از توافق هسته‌یی ایجاد شده، مسیر خدمت باید با درایت ادامه یابد. ایشان تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی را متعهدانه و هنرمندانه عنوان و تاکید کردند که هیچگاه دعا برای موفقیت رییس‌جمهوری و دولت را فراموش نمی‌کنند.


بازگشت تدبیر و عقلانیت به کشور

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی نیز در دیدار رییس‌دفتر رییس‌جمهور در مشهد ایستادگی تیم مذاکره‌کننده خصوصا وزیر کشورمان را در این مدت طولانی و ستودنی دانست و با بیان اینکه این ایستادگی باعث شد که دنیا به منطق روشن و گفت‌وگوی ایران تن دهد، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم، تدبیر و عقلانیت به صحنه اجرایی کشور بازگشت و دولت با پرهیز از تندروی‌های بی‌حاصل سبب امیدواری مردم شد که ان‌شاءالله این حرکت مثبت ثمره عملی مناسبی برای همه مردم و نظام خواهد داشت. این مرجع تقلید تصریح کرد: تندروی‌ها و بی‌تدبیری‌های دولت گذشته زحمت‌های زیادی برای کشور و دولت جدید به‌جا گذاشت که نمونه عملکرد آن در زمینه سیاست خارجی، پیامدهای منفی آن بود و هم مردم و هم ما نگران بودیم به شکلی که تاثیرات مخرب آن همه را نگران کرده بود و در حال حاضر نیز آثار منفی آن در جامعه، خصوصا اقتصاد کشور و معیشت مردم پیداست که امیدواریم تلاش طاقت‌فرسای دولت و خصوصا وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده که بسیار طولانی و خسته‌کننده بود، ثمرات خوبی برای ملت و کشور داشته باشد و مشکلات مرتفع شود و در این رابطه همه باید شکرگزار باشیم و بدون ایرادگیری غیرمنطقی از کسانی که در این راه زحمت کشیده‌اند تشکر و قدردانی کنیم.

تشکر از زحمات تیم مذاکره‌کننده و دولت

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در دیداری مشابه، با تقدیر از زحمات هیات‌ مذاکره‌کننده هسته‌یی گفت: باید با منطق و تعامل همراه با عزت، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان داد. این مرجع تقلید با تقدیر و تشکر از رییس‌جمهور و هیات مذاکره‌کننده به‌خصوص محمدجواد ظریف اظهار کرد: اینجانب این توافق را به ملت رشید و شریف ایران تبریک می‌گویم و از زحمات تیم مذاکره‌کننده و هیات دولت تقدیر و تشکر می‌کنم؛ امیدوارم که این موفقیت‌ها در خدمت به نظام اسلامی و ملت عزیزمان بیش از پیش ادامه یابد.


مذاکرات عمیق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه نیز ضمن تقدیر از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بسیار مشکل و طاقت‌فرسا بود و تیم مذاکره‌کننده ایرانی با تلاش و جدیت کامل در این مذاکرات نفس‌گیر موفق شدند، گفت: این تیم مدتی را به‌ صورت شب و روز به مذاکرات عمیق پرداختند، مخصوصا طرف مقابل معاند است و در این مقام است که حق را از بین ببرد.

دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده از خطوط اصلی و خطوط قرمز و برنامه‌هایی که ملت خواهان آن بودند و در کلمات مقام معظم رهبری به آن تذکر داده شده بود، به‌هیچ‌وجه تجاوز و تعدی نکردند و بر خطوط پافشاری کردند و سبب عزت اسلام، کشور و ملت شدند که از این جهت نیز باید از آنها قدردانی کرد.


انتقاد از تفاسیر غیرواقعی از توافق

رییس قوه‌قضاییه نیز در همین راستا و با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد آن هستیم که هنوز قلم مذاکرات خشک نشده برخی تفاسیر دیگری مطرح می‌کنند، گفت: این افراد دم از رفع تحریم‌های تدریجی می‌زنند. مهم نیست مصرف داخلی سخنان اوباما و این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود چیست بلکه مهم آن چیزی است که روی صفحات کاغذ آمده و باید اجرا شود. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی افزود: در ادامه مسیری که در مذاکرات هسته‌یی طی شد باید آنچه حقوق ملت است را استیفا کنیم. خطوطی که رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات تعیین کرده بودند باید بدون هیچ کم‌وکاستی و دقیقا همان‌گونه که مد نظر ایشان بود اجرا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر