گشایش فصل جدیدی در صحنه روابط بین‌الملل

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۴۳

گروه ایران مهدی بیک

23تیرماه هم به جمع روزهایی پیوست که در ناخودآگاه جمعی ایرانیان تا ابد ماندگار باقی می‌ماند؛ روزی که ایران توانست با وجود تمام مشکلات موجود راهکاری برای گفت‌وگوی موثر و تفاهم با قدرت‌های جهانی ارائه کند. امروز دیگر با اطمینان می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی روحانی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری محقق شده و فرآیند توافق جامع هسته‌یی به عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی توسعه کشور در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت. ایران و 1+5 پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام روز گذشته برای رفع سوءتفاهم‌ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی و همزمان لغو تحریم‌های اقتصادی تفاهم کردند. بلافاصله پس از اعلام توافق هسته‌یی شبکه‌های اجتماعی پر شد از اظهارنظرهایی که تیم هسته‌یی را به خاطر آوردن یک توافق «خوب» به خانه مورد تقدیر قرار می‌دادند. جدای از چهره‌های بین‌المللی، انتشار خبر توافق بزرگ هسته‌یی، واکنش‌های جالب توجهی را نیز در داخل کشور ایجاد کرد و دامنه وسیعی از چهره‌های سیاسی، هنری، اقتصادی و... به اظهارنظر در این خصوص پرداختند. در روزی که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران از شنیدن توافق هسته‌یی اظهار شادمانی کردند، صحبت‌های برخی گروه‌های دلواپس هم دیده می‌شد که تلاش داشتند، توافق به دست آمده را دارای ابهام معرفی کنند.

با لغو تحریم‌ها و ارائه خدمات بهتر به مردم

با رونمایی رسمی از شمایل توافق هسته‌یی دولتمردان از جمله نخستین افرادی بودند که نسبت به ابعاد گوناگون این توافق به اظهارنظر پرداختند. وزیر آموزش‌وپرورش از جمله وزرایی بود که درباره تبعات توافق هسته‌یی صحبت کرد. علی‌اصغر فانی گفت: تاثیرگذاری توافق هسته‌یی در پیشبرد امور کشور بدیهی است و آموزش‌وپرورش هم به عنوان یک نهاد در کنار سایر ارکان نظام یقینا متاثر از این توافق و تفاهم خواهد بود. وزیر عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما امیدواریم با لغو تحریم‌های ظالمانه‌یی که نسبت به ملت ایران در این سال‌های اخیر اعمال می‌شد، بتوانیم در حوزه آموزش‌و پرورش با پویایی و تلاش بیشتر و در اختیار گرفتن منابع بیشتر، خدمات بهتر و درخور مردم را در حوزه تعلیم و تربیت ارائه دهیم.

فصل جدیدی در صحنه روابط بین‌الملل

مشاور رسانه‌یی رییس‌جمهور با بیان اینکه جمع‌بندی و اعلام توافق نهایی فصل گشایش جدیدی در صحنه روابط بین‌الملل به شمار می‌رود، گفت: این توافق آثار و نتایج متعدد و متنوعی را برای جهان امروز دارد که ابعاد مختلف آن باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. محمدرضا صادق تاکید کرد: از حیث سیاست خارجی می‌توان گفت که کارکرد موثر و مفید سیاست کلی ایران مبتنی بر تعامل موثر و سازنده در روابط بین‌المللی را نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی با حمایت همه بخش‌های کشور می‌تواند در جهت اعتلای منافع ملی به شکل کارآمد و بی‌نظیری عمل کند. مشاور رسانه‌یی رییس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: همین طور در بحث سیاست داخلی می‌شود به این بحث پرداخت که نقش وحدت همدلی و همزبانی در تحقق اهداف و آرمان‌های ملی بسیار موثر است.

باید برای رفع اثر تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرد

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به توافق هسته‌یی بر برنامه‌ریزی برای رفع اثر تحریم‌ها در کشور تاکید کرد. حسینعلی امیری درباره توافق هسته‌یی و دوره پساتحریم گفت: مذاکرات با توجه به اقتدار ایران و با حکمت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی پیش رفت. سخنگوی وزارت کشور افزود: با نهایی‌شدن توافق نباید نسبت به رفع تحریم‌ها خوش‌بینانه برخورد کنیم، بلکه باید به این موضوع نگاه واقع‌بینانه‌یی داشته باشیم. امیری تصریح کرد: اینکه تصور کنیم به محض رفع تحریم‌ها رونق اقتصادی ایجاد می‌شود و اشتغالزایی صورت می‌گیرد و مشکلات ناشی از تحریم رفع می‌شود، درست نیست. به محض رفع تحریم‌ها تازه در ابتدای راه هستیم و باید برای از بین بردن آثار تحریم‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

با توافق هسته‌ای خردورزی پیروز شد

«مهدی مطهرنیا» صاحبنظر در مسائل بین‌المللی توافق هسته‌یی را نشانه پیروزی خردورزی سیاسی دانست و یادآور شد پس از توافق باید نام 1+5 را 1+6 بگذاریم زیرا ایران به واسطه نقشه ژنتیک جغرافیایی سیاست خود در میان قدرت‌های جهان قرار خواهد گرفت. تحصیلکرده دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی به ریشه‌های تعامل و تقابل، اولویت تعامل، سیاست خارجی دولت یازدهم، تعامل سازنده دولت، نقش ایران در مناسبات جهانی و... به‌ویژه در فضای پساتوافق پرداخت. مطهرنیا با اشاره به مهم‌ترین سرفصل‌های توافق جامع هسته‌یی می‌گوید: «توافق نشان‌دهنده آن است که ایران به باشگاه قدرت‌های جهانی بر اساس قدرت نرم خود وارد شده است. اکنون ایران و 6 قدرت جهانی هستند که به جهانیان نشان می‌دهند در پرتو خردورزی سیاسی می‌توان به مدیریت کم هزینه‌یی در جهان دست یافت.»

نام ظریف در قلب ملت جاودانه خواهد ماند

روز گذشته اهالی بهارستان نیز به جمع تحسین‌کنندگان تحرکات تیم مذاکراتی ایران پیوستند و درباره توافق تاریخی ایران و1+5به اظهارنظر پرداختند. حتی آن‌دسته از نمایندگانی که معمولا منتقد تصمیمات دولت یازدهم هستند در برابر این حماسه بزرگ دیپلماسی لب به تحسین و تقدیر گشودند. نماینده مرودشت یکی از همین نمایندگان است که درباره اهمیت تلاش تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌گوید: نام پرافتخار دکتر ظریف برای همیشه در قلب تک‌تک ملت ایران و نسل‌های آینده جاودانه خواهد ماند و درود خداوند بر شما دیپلمات‌های شجاع، انقلابی و متدین.

معیار مجلس در بررسی جمع‌بندی مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال تسنیم که معیار مجلس در بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌یی چیست؟ گفت: مشخص است که ما، خطوط قرمزی که پیش‌تر نیز اعلام شده بود را به عنوان معیار در بررسی جمع‌بندی مذاکرات لحاظ خواهیم کرد. سیدحسین نقوی با بیان اینکه مجلس از تیم‌ مذاکره‌کننده‌یی هسته‌یی تشکر می‌کند، گفت: جمع‌بندی مذاکرات هسته‌یی به صورت دقیق توسط نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد تا منافع و مصالح ملی در توافق نهایی لحاظ شود. این نماینده اصولگرای مجلس گفت: حفظ دستاوردهای هسته‌یی و لغو تمام تحریم‌ها از خطوط قرمز ایران در مذاکرات است لذا این 2 اصل مهم باید در جمع‌بندی وجود داشته باشد.

حرفه‌ای‌ترین تیم در تاریخ دیپلماسی

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه حرفه‌یی‌ترین تیم در تاریخ دیپلماسی یک دهه گذشته هستند، گفت: آقای ظریف کسی نیست که از خطوط قرمز رهبری عبور کند. حرفه‌یی‌ترین تیم در تاریخ دیپلماسی یک دهه گذشته در حال مذاکرات هستند. صادق خرازی با اشاره به اینکه آنها کاملا به همه زوایای حقوق و روابط بین‌الملل واقف هستند، ادامه داد: این تیم بسیار حرفه‌یی است و کسی نمی‌تواند بر تخصص و عملکردش ایراد بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر