تحریم روسیه فرصت برای بخش خصوصی

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: تحریم روسیه فرصتی برای نزدیک‌تر شدن بخش‌های خصوصی ایران و روسیه و فعال شدن حوزه‌های جدید خواهد بود.

نشست هفتگی مرضیه افخم با خبرنگاران مانند هر سه‌شنبه دیگر برگزار شد تا مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایل روزمنطقه و جهان و روابط با دیگر کشورها از سوی سخنگو مطرح شود. افخم در خصوص ماحصل نتیجه نهایی مذاکرات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران تصریح کرد: همکاری‌های ایران و آژانس را می‌توان به جرات رو به جلو و در مسیر پیشرفت دانست.

وی افزود: تفاهماتی میان ایران و آژانس صورت گرفته که بر اساس آن گفت‌وگوها برای رفع برخی ابهامات ادامه دارد.

ایران مصمم است تا با آژانس همکاری کند و این سفر نیز در همین چارچوب بوده است و می‌توان گفت این مسیر یک مسیر سازنده است و طرفین گفت‌وگوها را در ابعاد فنی و حقوقی انجام می‌دهند.

در عین حال امیدواریم این گفت‌وگوها و مسیر حل یکایک موضوعاتی که مطرح است در فضایی کاملا فنی و حقوقی پیش برود. افخم ادامه داد: امیدواریم آژانس مانع تاثیرگذاری امور سیاسی بر این روند باشد و کاملا در یک فضای تخصصی این موضوعات مسیر تدریجی خود را طی کند.

ظریف راهی کشورهای اروپایی می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه از رفت‌ وآمدهای سیاسی طی دو هفته آینده که در دستور کار آقای ظریف است خبر داد و گفت: ایشان به چند کشور اروپایی سفر خواهند کرد، اما درباره جزییات و زمان این سفرها متناسب با دوره زمانی هریک از این سفرها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدار اشتون و ظریف

افخم در پاسخ به سوالی دیگر درباره دیدارهای وزیر خارجه در چارچوب مذاکرات 1+5 گفت: قبلا اعلام کردیم که اوایل سپتامبر مذاکراتی انجام خواهد شد و الان تماس‌ها برای تنظیم مذاکرات جاری است. در عین حال گفت‌وگوهایی با اعضای 1+5 از طریق سفارت‌هایشان در تهران ادامه دارد و احتمالا تا قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل یک دور مذاکرات برگزار خواهد شد و مشورت‌ها برای تنظیم زمان و مکان ادامه دارد.

همکاری ایران و انگلیس

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص یادداشت نخست‌وزیر انگلیس در خصوص همکاری با ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درباره خطرات تروریسم و تکفیری‌ها و گسترش فعالیت‌شان گفت‌وگوهایی را شروع کرده است و رایزنی‌ها در جریان است و مطالبی که در یادداشت مورد اشاره آمده در همین چارچوب است.

همکاری با امریکا در خصوص داعش

افخم با اشاره به بحران عراق گفت: از ابتدا اعلام کردیم که مخالف دخالت نظامی کشورهای دیگر در عراق هستیم و این موضع صریح ماست. در عین حال تصمیم آنها برای حل و فصل موضوع فعالیت داعش مبتنی بر خواست مسوولان عراقی است و همکاری دیگر کشورها در اوضاع عراق مبتنی به خواست مسوولان عراقی است.

برای همکاری با عربستان آماده‌ایم

وی در خصوص لزوم حل و فصل مسایل منطقه با رایزنی و مشارکت تهران و ریاض تصریح کرد: معتقدیم حل مشکل منطقه از طریق گفت‌وگو یک راهکار موثر است و جایگاه ایران در منطقه به همراه دیگر کشورها و نیز عربستان کاملا مشخص و روشن است. در حوزه عربستان، ایران در کنار سایر کشورهای منطقه برای همکاری با عربستان اعلام آمادگی کرده و در همین چارچوب سفر آقای ظریف به عربستان در برنامه بود که در آن زمان امکان آن فراهم نشد.

توافق ژنو تحریم‌ها را نمی‌بیند

افخم در پاسخ به اینکه تحریم‌ها در ماه‌های گذشته با وجود توافق ژنو افزایش یافته است، گفت: بخش‌هایی از تحریم‌ها در چارچوب توافق ژنو نادیده گرفته شده است از جمله در زمینه پتروشیمی و بیمه قدم‌هایی برداشته شده و اگر به توافق جامع برسیم تحریم‌های یکجانبه و شورای امنیت برای برداشته شدن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه بخشی از پول‌های آزاد شده ایران در چارچوب توافق ژنو پول‌های ملی کشورهای واسطه بوده است عنوان کرد: بخشی از این مساله در ارتباط با کشورهایی که با ما در حال تجارت هستند وجود دارد که مبادله با پول ملی آن کشور صورت گرفته است.

اما در این رابطه مذاکرات در جریان است که متناسب با شرایط و منابعی که موردنظر ماست، تعاملات بانکی صورت گیرد. بنابراین بخشی از این موضوع در تبادلات بانکی ما وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحریم روسیه و تاثیر آن بر تعاملاتش با ایران تصریح کرد: ممکن است تحریم روسیه موجب شود که بخش‌های خصوصی دو کشور بیشتر از گذشته با یکدیگر همکاری کنند و حوزه‌های جدیدی در این زمینه فعال شوند.

تحریم‌های روسیه در عین اینکه مشکلاتی را برای آن کشور به وجود می‌آورد فرصت‌هایی را برای یافتن دوستان جدید و حوزه‌های همکاری جدید فراهم می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر