پرونده استیضاح فرجی‌دانا بسته شد

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۱

در آستانه هفته دولت صحن علنی مجلس دیروز پس از 5 ساعت گفت‌وگو میان دو جناح موافق و مخالف دولت یازدهم شاهد برکناری وزیرعلوم و تحقیقات بود.

به گزارش «تعادل» از مجلس از بین 18 وزیرکابینه غیر از فرجی‌دانا وزیرعلوم، محمدجواد ظریف وزیرخارجه، گودرزی وزیر ورزش، هاشمی وزیر بهداشت، رحمانی‌فضلی وزیرکشور، طیب‌نیا وزیر اقتصاد، زنگنه وزیرنفت، جنتی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی، واعظی وزیرارتباطات، پورمحمدی وزیر دادگستری، چیت‌چیان وزیرنیرو، دهقان وزیرنیرو، ربیعی وزیررفاه و فانی وزیرآموزش و پرورش در جلسه استیضاح وزیرعلوم حضور یافتند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، سیف رییس بانک مرکزی، نوبخت معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست، انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز از دیگر حاضران در جلسه استیضاح فرجی‌دانا بودند.

دراین جلسه‌ زاکانی، غضنفرآبادی، نقوی‌حسینی، قاسم جعفری، آصفری، علی‌اصغر زارعی، نوباوه و نادران در موافقت با استیضاح وزیرعلوم و جواد هروی و غلامعلی جعفرزاده در مخالفت با استیضاح سخنرانی کردند.

رضا فرجی‌دانا، وزیرعلوم نیز در دفاعیات خود در جلسه علنی دیروز، نمودارهایی را درمورد وضعیت مقالات علمی، درصد تحرکات اعتراضی غیرقانونی در ادوار مختلف نسبت حضور تشکل‌های دانشجویی در اعتراضات و... به نمایش گذاشت. وزیرعلوم همچنین در بخشی از دفاعیات خود به موضوع دانشجویان ستاره‌دار اشاره کرد و گفت که بهتر است این موضوع از فضای مطبوعاتی خارج شود. علی لاریجانی، رییس مجلس پس از ارایه دفاعیات وزیرعلوم گفت که بر اساس نوشته‌هایی که وزیرعلوم به وی داده وزارت اطلاعات غیر از یک نفر، بقیه را تایید کرده است.

پس از سخنان علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری پیامی خطاب به وی فرستاد که به نظر شما احترام می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم. با آغاز رای‌گیری برای استیضاح وزیرعلوم، اعضای هیات دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند. در زمان رای‌گیری علی لاریجانی که رای خود را از قبل روی کاغذی نوشته بود از جیب خود درآورد و به صندوق انداخت. با پایان شمارش آرا و اعلام موافقت 145نماینده، مخالفت 110نماینده و رای ممتنع 15 نماینده وزیرعلوم به عنوان نخستین وزیر کابینه یازدهم از سوی مجلس برکنار شد. استیضاح فرجی‌دانا نخستین استیضاح در کابینه دولت یازدهم بود که به برکناری وزیرعلوم انجامید.

این استیضاح همچنین دومین استیضاح در تاریخ مجلس نهم به حساب می‌آید که نخستین استیضاح خود را در زمان دولت احمدی‌نژاد تجربه کرد. جلسه استیضاح وزیرعلوم برخلاف جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیرکار دولت احمدی‌نژاد که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، فضای بسیار آرامی داشت.

حاشیه‌های یک استیضاح

از همان ابتدای ورود وزرا و استقرار آنان در صندلی‌های مجلس تعداد زیادی از نمایندگان با مراجعه به وزرا درحال صحبت با آنان بودند که لاریجانی، رییس جلسه علنی مجلس چندین‌بار از آنان درخواست کرد برای رعایت نظم و آغاز جلسه استیضاح نمایندگان بر سر جای خود بنشینند.

در جریان سخنان زاکانی قسمت‌هایی از سخنان توفیقی، مشاور وزیرعلوم درجریان تحصن‌های فتنه 88 در دانشگاه تهران پخش شد که فرجی‌دانا در سخنان خود خواستار ادامه پخش سخنان توفیقی شد و فیلم را ناقص عنوان کرد.

در طول نطق‌های مخالفان و موافقان استیضاح بارها وزیر و برخی از نمایندگان نامه‌هایی را به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان حکم ارایه کردند که لاریجانی به شوخی گفت در جلوی میز من یک خروار کاغذ انباشته شده است.

رضا فرجی‌دانا در طول برگزاری استیضاح چندین‌بار از واژه لکوموتیو استفاده کرد که حدادعادل طی تذکری از وی خواستار استفاده از لفظ پیشران به جای این واژه شد.

در طول سخنرانی فرجی‌دانا یکی از نمایندگان با فرستادن صلوات از بقیه نمایندگان نیز خواست تا برای فرجی‌دانا صلواتی بفرستند که با استقبال تعدادی از نمایندگان روبه‌رو شد.

در طول سخنرانی نوباوه، نماینده تهران که به عنوان موافق استیضاح وزیرعلوم صحبت می‌کرد با اعتراض پیرموذن، نماینده اردبیل فضای مجلس لحظاتی متشنج شد که با وساطت سایر نمایندگان مساله حل شد.

هنگام سخنرانی نوباوه فیلمی از شبکه‌های خبری غربی درصحن علنی مجلس پخش شد که لاریجانی آن را قطع کرد و از نوباوه خواست بدون پخش این فیلم به سخنان خود ادامه دهد چراکه چنین فیلم‌هایی تنها یک‌سری مزخرفات است.

پس از پایان سخنان فرجی‌دانا، رییس مجلس از وزیرعلوم و سایر مقامات دولتی خواست صحن علنی مجلس را ترک کنند تا رای‌گیری انجام شود.

در پایان جلسه حمید رسایی، نماینده تهران کاغذی را بالای سر خود نگه داشته بود که روی آن نوشته شده بود «دوپینگ لاریجانی هم جواب نداد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر