اختلاف بالای قیمت تولید تا فروش دارو

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۳

رییس سازمان غذا و دارو حجم بازار دارویی ایران را ۸۹۰۰ میلیارد تومان، حجم بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران را ۱۲ تا ۱۵هزار میلیارد تومان و حجم بازار غذای ایران را ۷۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

رسول دیناروند به فارس گفت: در بهداشت و لوازم آرایشی بازار 12 تا 15هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم البته در حوزه آرایشی بخشی رسمی و بخشی قاچاق است. در حوزه غذا امسال بازار 75هزار میلیارد تومانی داشته‌ایم که بخش مهمی از آن خارج از صنعت پخش توزیع می‌شود که اگر مجموعه‌یی از آن در صنعت پخش و توزیع رسمی وارد شود به نفع مردم

و کشور خواهد بود.

دیناروند با اشاره به اشتغال 25هزار نفر در حوزه دارویی به نقش صنعت پخش و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: وجود صنعت پخش باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود چرا که در مقایسه هزینه‌ها در شبکه رسمی و هزینه‌هایی که توسط عمده‌فروشی به دست می‌آید این کاملا قابل لمس است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین صنعت پخش بساط واسطه‌گری را از بین می‌برد چرا که هم‌اکنون تفاوت معنی‌داری در قیمت محصولات تولید تا عرضه وجود دارد. حذف واسطه‌گری باعث می‌شود این مسایل برطرف شود. در برخی جاهایی که رسیدگی کردیم مثلا در کیت‌های تشخیصی و لوازم پزشکی گاهی 8 برابر قیمت تولید تا مصرف افزایش وجود داشته است در حالی که فاکتور به صورت مدام صادر می‌شود و به ظاهر هم قانونی است. حجم عظیمی از کالاهای قاچاق که وارد کشور می‌شود خارج از شبکه‌های رسمی توزیع است که اگر توزیع نقش خود را به خوبی ایفا کند امکان عرضه نخواهند داشت.

رییس سازمان غذا و دارو از ساماندهی بازار مکمل‌های آرایشی، بهداشتی، طبیعی، سنتی و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: با اینکه عمده مصرف‌کننده لوازم پزشکی بیمارستان‌ها هستند اما چون ضابطه‌مند نیست و از هر کسی خریداری می‌کنند کالاهای پزشکی غیرمجاز بسیار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر