افزایش فشارهای داخلی بر دولت

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۸۲

گروه ایران مهدی بیک

ساعت شنی «مذاکرات» هسته‌یی به نقطه پایانی خود نزدیک می‌شود و همزمان با گذشت ایام، حلقه فشار و انتقاد «تندروها»ی داخلی به دولت تدبیر و امید نیز بیشتر می‌شود تا این معادله در اذهان عمومی ایرانیان مطرح شود که دلیل حرکت غیرمعقولانه گروه‌های افراطی داخلی برای مقابله با تصمیم‌سازی‌های دولت در بخش‌های گوناگون کدام است؟ طراحی استیضاح‌های پی‌درپی وزرای کابینه ازسوی یکی از طیف‌های حاضر در مجلس، برگزاری تجمعات دلواپسی، تولید مستندهای جهت‌دار هسته‌یی در رسانه ملی، لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری مجوزدار، انتقاد از سخنان رییس‌جمهور و راهکارهای وی برای حل مشکلات و... بخشی از تلاش‌هایی است که طی روزهای اخیر در فضای رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است. این درحالی است که ارزیابی‌های کارشناسی از عملکرد دولت تدبیر و امید در بازه زمانی 22ماهه اخیر نشان می‌دهد که کابینه یازدهم توانسته در زمینه بهبود وضعیت «اقتصادی» و حل‌وفصل نهایی پرونده «هسته‌یی» گام‌های بلندی بردارد. به‌نظر می‌رسد افزایش حجم مخالفت‌های گروه‌های تندرو ناشی از توفیقاتی است که دولت تدبیر و امید در زمینه‌های مختلف به آن نایل شده است. «تعادل» در جریان این گزارش تلاش می‌کند نوری به ابعاد تاریک آخرین تحرکات گروه‌های دلواپس در روزهای باقی‌مانده تا توافق جامع هسته‌یی بتاباند.


مخالفان دولت به چه می‌اندیشند؟

این روزها و در شرایطی ‌که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در حساس‌ترین مقطع مذاکراتی قرار گرفته‌اند و رایزنی‌های طاقت‌فرسایی را برای رسیدن به توافق جامع تدارک می‌بینند، در داخل کشور این تندروها هستند که در راس اخبار مربوط به مذاکرات قرار گرفته‌اند. توپخانه‌های رسانه‌های اصولگرا هر روز مقالات تازه‌یی را با موضوع اعتراض به تحرکات دولت در مذاکرات هسته‌یی پردازش می‌کنند که از هیچ پایه و اساس مستندی برخوردار نیست.

ازسوی دیگر پخش مستندهای جهت‌دار در رسانه ملی در نقد دستاوردهای هسته‌یی دولت که دامنه وسیعی از چهره‌های مخالف را پوشش می‌دهند باعث شده که عده‌یی کلیت استراتژی نظام در مذاکرات را که با حمایت مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود، زیرسوال ببرند؛ این درحالی است که موافقان راهبرد مذاکراتی دولت یازدهم امکان ابراز دیدگاه‌های‌شان در رسانه ملی را ندارند. اخبار پشت پرده حاکی از آن است که مخالفان توافق هسته‌یی به این موضوع فکر می‌کنند که در صورت پیروزی دولت تدبیر و امید در حل‌وفصل نهایی پرونده هسته‌یی، این پیروزی نهایتا گروه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب ایران را فاتح آوردگاه‌های سیاسی پیش رو می‌کند و شیخ‌الرییس اعتدالگرایان می‌تواند از امتیازات سیاسی و اقتصادی این موفقیت در صحنه داخلی و خارجی استفاده کند.

گروه‌های مخالف و منتقد مذاکرات پایگاه‌های اصلی خود برای مخالفت با دولت را در ارگان‌های تاثیرگذاری مانند مجلس شورای اسلامی، صداوسیما و برخی رسانه‌های خاص قرار داده‌اند تا با گفتمان‌سازی معکوس کامروایی دولت در بخش‌های گوناگون را با سیاه‌نمایی و تحریف تبدیل به ناکامی کنند. سرمقاله‌های این روزهای مهم‌ترین روزنامه مخالف دولت در کنار اخبار جهت‌دار برخی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که برخی گروه‌های خاص، تمام ابزارهای رسانه‌یی‌شان را برای سنگ‌اندازی بر سر راه دولت به‌کار گرفته‌اند. تنها نکته‌یی که به‌نظر می‌رسد در میانه این منازعه غیراخلاقی و بی‌حاصل مسکوت مانده است؛ منافع ملی ایرانیان است که بازیچه برخی تندروی‌ها می‌شود.


پروژه استیضاح وزرا کلید خورد

پیگیری نشانه‌های تحلیلی تحرکات گروه‌های تندرو نشان می‌دهد که مهم‌ترین برنامه در دست اقدام برای فشار به دولت در راهروهای بهارستان و از جانب برخی نمایندگان تندرو دنبال می‌شود. کافی است نگاهی به احضارها، اعتراض‌ها و استیضاح‌هایی که طی هفته‌های اخیر در مجلس اعلام وصول شده، بیندازید. وزرای راه‌وشهرسازی، اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، ارشاد و آموزش‌وپرورش ترکیبی را شکل می‌دهند که بیشترین حاشیه‌سازی‌ها برای فشار بر دولت حول محور آنها انجام می‌شود. پرونده‌های سوال برخی نمایندگان خاص از وزرای کابینه یکی پس از دیگری ازسوی هیات‌رییسه اعلام وصول می‌شود تا آرام و قرار کابینه به‌جای پرداختن به مشکلات معیشتی و دیپلماسی کشور، صرف پاسخگویی به سوالات تکراری نمایندگان شود. در همین زمینه ایلنا نوشت: «روز گذشته از راهروهای بهارستان خبر رسید که تندروها این بازی را تا زمان حصول به توافق هسته‌یی به‌همین شکل و شیوه ادامه می‌دهند.» حال باید دید توان اصولگرایان معتدل مجلس برای کنترل گروه‌های تندرو در مجلس به‌نفع کدام گروه خاتمه پیدا می‌کند. باید منتظر ماند و دید که نتیجه نهایی تحرکات تندروها که منافع ملی ایرانیان را نشانه رفته است نهایتا چه سرانجامی را برای راهبرد اجرایی دولت در بخش‌های گوناگون به‌دنبال خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر