تلاش اصلاح‌طلبان و میانه‌روها برای«اجماع»

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۲۳

گروه ایران مهدی بیک

به فاصله 10ماه مانده به موعد رسمی انتخابات مجلس دهم، افراد و گروه‌های سیاسی موثر، آرام‌آرام شمایل کامل‌تری از فعالیت‌های راهبردی مرتبط با انتخابات را پیش روی رسانه‌های گروهی و مردم تصویر می‌کنند. با شروع سال94 رییس‌جمهور در پیام نوروزی‌اش «انتخابات مجلس دهم» را به‌عنوان مهم‌ترین مختصات سیاست داخلی کشور عنوان کرد و از مردم خواست با چشمان باز، ترکیبی «تاثیرگذار» از نمایندگان را برای قوه مقننه انتخاب کنند. روحانی در پیام نوروزی سال94 گفت: «دست به دست هم دهیم و مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است.» بیشتر از دوماه از فراخوان رییس‌جمهور می‌گذرد و پازل نهایی گروه‌های سیاسی، قطعات گمشده خود را پیدا می‌کند. اصلاح‌طلبان و گروه‌های میانه‌رو در کنار اصولگرایان دو ضلع اصلی مثلت انتخاباتی را شکل داده که شاکله کلی سیاست‌ورزی در ایران را شکل می‌دهند و در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی نیز بیشترین توجه‌ها را به خود معطوف کرده‌اند. آخرین اخبار حاکی از آن است که بزرگان جریان اصلاحات درمورد دو راهبرد اصلی برای انتخابات مجلس دهم به اجماع و اتفاق‌نظر رسیده‌اند؛ اجماع اصلاح‌طلبان درحالی رسانه‌یی می‌شود که طیف‌های مختلف اصولگرا هنوز به نقطه مشترکی برای تجمیع نرسیده‌اند.


راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم

آن‌گونه که از اظهارنظرهای رسانه‌یی پیداست؛ یک حلقه ۱۰۰ نفره متشکل از شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی برای انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب جهت دهمین دوره انتخابات مجلس تشکیل شده تا ساماندهی ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی در دستور کار قرار بگیرد. شورای مشورتی متشکل از ۸۲شخصیت اصلاح‌طلب و در شورای هماهنگی نیز دبیران برخی احزاب اصلاح‌طلب حضور دارند. همچنین ریاست شورای راهبردی انتخابات را عبدالواحد موسوی‌لاری برعهده گرفته است. اصلاح‌طلبان با مورد توجه قرار دادن ظرفیت گروه‌هایی چون «زنان» و «جوانان» تلاش می‌کنند اکثریت کرسی‌های پارلمان آینده را دراختیار گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو قرار دهند. با شروع سال جدید بزرگان جریان اصلاحات طی دو جلسه تاثیرگذار با حضور رییس دولت اصلاحات، عارف و برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب دور یکدیگر جمع شده و نسبت به دو راهبرد اصلی در زمینه انتخابات مجلس دهم به اجماع و اتفاق‌نظر رسیدند. بر این اساس این گزارش «کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم» و «اختصاص سهم قابل‌توجهی به زنان و جوانان در لیست‌های انتخاباتی» به‌عنوان دو راهبرد مشخص شده مورد اجماع جریان اصلاحات قرار گرفت. مجید محتشمی رییس جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تشکیل شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم می‌گوید: «ما نیز کماکان اصرار بر ایجاد جبهه واحد اصلاح‌طلبی داریم. شورای راهبردی موسوی‌لاری می‌تواند انسجام، تعامل، تفاهم و اتحاد را در مجموعه اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم ایجاد کند.» رییس جبهه اصلاح‌طلبان همچنین با بیان اینکه جلسات شورای جبهه اصلاح‌طلبان قرار است اول هر ماه تشکیل شود، خاطرنشان کرد: «جلسه خرداد این شورا دوشنبه هفته آتی مصادف با 11خرداد برگزار می‌شود.»


اصولگرایان در دو راهی«اجماع»

یا «انشقاق»

هرچند برخی چهره‌های قدیمی اصولگرا تلاش دارند از اجماع میان گروه‌های اصولگرایی صحبت کنند، اما نشانه‌های تحلیلی اردوگاه اصولگرایان خبر از اختلافات گسترده در این گروه می‌دهند. تلاش چهره‌های شاخص اصولگرا مانند لاریجانی، باهنر و حدادعادل برای اجماع میان اصولگرایان بی‌نتیجه بوده است و 5همایش برگزار شده توسط این طیف نیز تا به امروز به دادشان نرسیده، به‌نظر می‌رسد اختلافات جدی‌تر از آن است که گفته می‌شود.

از سویی دیگر محمود احمدی‌نژاد با راه‌اندازی سایت دولت بهار و فعالیت‌های اخیرش در شیراز و مشهد به‌نظر می‌رسد به‌دنبال کسب چند کرسی در مجلس است. اصولگرایان اما، احمدی‌نژاد و حامیانش را که از دل این جریان بیرون آمده‌اند جریان انحرافی می‌نامند و اکثریت این طیف حاضر نیستند با این گروه متحد شوند. حسین ‌الله‌کرم عضو شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله با بیان اینکه انتخابات مجلس دهم با انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است، گفت: در انتخابات مجلس عمدتا گروه‌های سیاسی به یکدیگر نزدیک می‌شوند به‌همین خاطر گروه‌های اصولگرا در انتخابات خواهند توانست به‌طور حداکثری ائتلاف کنند و از طرفی اصلاح‌طلبان اقبال لازم برای تشکیل حداقل یک فراکسیون را ندارند.

الله‌کرم درمورد فعالیت‌های انتخاباتی نیروهای حزب‌الله گفت: «جریان حزب‌الله همچون یک حزب سیاسی در انتخابات فعالیتی نخواهد داشت بلکه از گفتمان‌هایی که در انتخابات مطرح می‌شود، حمایت خواهد کرد.» با عبور از این خط‌کشی‌های سیاسی و جناحی طرح بحث پول‌های کثیف در انتخابات مجلس دهم که نخستین‌بار ازسوی وزیر کشور دولت یازدهم مطرح شد؛ یکی از معادلاتی است که می‌تواند جریان سیال انتخابات سال94 را وارد فضایی غبارآلود کند، نهادهای نظارتی و حقوقی باید با رصد دقیق تحرکات انتخاباتی زمینه ورود چنین آسیب‌هایی را به اتمسفر انتخابات مسدود کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر