آماده گفت‌وگو در زمینه حقوق‌بشر هستیم

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۴

وزیر امور خارجه ایران گفت: آمادگی هر‌گونه گفت‌وگوی صریح و باز در زمینه حقوق‌بشر را داریم.

محمدجواد ظریف، پس از دیدار با وزیر خارجه دانمارک در کنفرانس خبری که در مشهد در‌رابطه با مذاکرات ایران و دانمارک درباره حقوق‌بشر برگزار شده بود، گفت: ما آمادگی هر‌گونه گفت‌وگوی صریح و باز را در این زمینه با طرف مقابل خود داریم. وی افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری 73درصد از مردم ایران شرکت کردند که از میان 6 نامزد انتخاباتی به معتدل‌ترین آنها رای دادند. ظریف تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید یک سیاست همه‌جانبه است که مربوط به همه مناطق جهان است و محدود به یک منطقه نیست.

وی افزود: اولویت روابط ما در منطقه شامل آسیای میانه و قفقاز هم می‌شود که مسایل مشترک زیادی داریم که یکی از مسایل مشترک مبارزه با تندروی‌ها و افراط‌گرایی در منطقه است.

وی به اجلاس شانگهای اشاره کرد و افزود: این اجلاس آخر این هفته در تاجیکستان برگزار می‌شود.

وی در ادامه به مسایل هسته‌یی اشاره کرد و افزود: ما تلاش می‌کنیم از طریق گفت‌وگو موضوع هسته‌یی را حل کنیم که موضوع هسته‌یی در ضرورت اراده سیاسی طرف گفت‌وگو قابل حل است.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سیما درخصوص همکاری ایران با امریکا برای نابودی داعش گفت: امریکایی‌ها تا امروز در این بحث جدی نبودند به‌خاطر معیارهای دوگانه‌یی که داشتند، مدت‌ها از داعش در سوریه حمایت کردند و الان نمی‌توانند تصمیم بگیرند، داعش گروه خطرناکی است که یک روز خطر آن متوجه عراق بود بعد به سوریه و دوباره به عراق و فردا این خطر متوجه سایر کشورهای منطقه و شاید سراسر منطقه می‌شود.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا متوجه این خطر بوده و اینکه رییس‌جمهور سال گذشته پیشنهاد جهان علیه خشونت و افراط را بیان کرد با عنایت به شناخت واقع‌بینانه از این خطر بود.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که مقام معظم رهبری همواره بر خطر تحجر و افراط تاکید کرده‌اند، گفت: ما از ابتدای این حرکت وحشیانه در کنار مردم عراق چه مردم شیعه چه برادران و خواهران اهل تسنن و چه برداران و خواهران کرد، بوده‌ایم و توانستیم با همکاری مانع از گسترش این خطر شویم، ولی این خطر کل منطقه را تهدید می‌کند و نیاز به یک همکاری بین‌المللی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر