فساد با شعار ریشه‌کن نمی‌شود

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۲

اقتصاد در ایران ‌دولتی و ‌انحصاری است «ما مریض را با دیوار، ون و فیلتر درمان نمی‌کنیم، بلکه مریض را به متخصص می‌سپاریم پس اگر سلامت راه علمی دارد اقتصاد، فرهنگ و مقابله با فساد نیز راه علمی دارد.» این شاه‌بیت سخنان روز گذشته رییس‌جمهور در جمع نخبگان استان خراسان‌رضوی است. سخنانی که احتمالا بازهم واکنش‌های بسیاری را به نوع نگاه «اقتصادی» و «فرهنگی» دولت به‌همراه خواهد داشت. روحانی پیش از سخنرانی‌اش برای نخبگان استان، در جمع علما و طلاب خراسان‌رضوی نیز دست یاری به‌سوی روحانیتی که خودش از میان آنان برخاسته، دراز کرد و گفت: «برای موفقیت در اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و مسایل فرهنگی و امنیتی توقع و انتظار را از روحانیت داریم تا به‌عنوان قشری که مورد اعتماد مردم هستند برای کمک به دولت وارد صحنه شوند.» رییس‌جمهور پس از این جلسه، در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان خراسان‌رضوی شرکت کرد و سپس به دیدار کارگزاران متروی مشهد رفت.


اقتصاد در ایران دولتی و انحصاری است

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی، اظهار کرد: «برای ما مغتنم و توسعه کشور ضروری است اما خراسان به‌ویژه خراسان‌رضوی و مشهدمقدس، حساب دیگری دارد. این دوران که دولت مشکلات جامعه را حل کند سپری شده‌ و گذشته است، اقتصاد دولتی، اقتصادی است که روح و جان ندارد.»رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ما هرچه دولت را کوچک‌تر و چابک‌تر کنیم و کار را به مردم واگذار کنیم و دولت در بروکراسی مبارزه کند، تردید نکنید که زندگی مردم بهتر می‌شود. اقتصاد در ایران هم دولتی و هم انحصاری است، رقابت اگر نباشد مگر حرکت و شادمانی ایجاد می‌شود؟»

روحانی افزود: رقابت بدون صادرات معنا ندارد مثل این است که به بخش خصوصی بگوییم این لیوان را فقط برای داخل تولید کن؛ درصورتی‌که اگر محصولش را صادر کند خواهد دید که چرا محصول دیگران را زودتر می‌خرند. پس ما چاره‌یی نداریم جز کوچک‌کردن دولت و جز اینکه برای توسعه بخش خصوصی را دعوت کنیم.»


در 6 ماه دوم از رکود خارج می‌شویم

رییس‌جمهور در صحبت‌هایش اشاره‌یی هم به معضل اقتصاد متکی به نفت کرد: «ما مشکلی که داریم این است که وصل به چاه نفت هستیم. یعنی خزانه‌یی به‌نام چاه نفت وجود دارد و برای همین است که درست حرکت نمی‌کنیم. نخستین قدم در اقتصاد سکون و آرامش و اعتماد است؛ وقتی قانون هر روز عوض شود دیگر اعتماد ایجاد نمی‌شود و تلاش کردیم در یک‌سال گذشته اعتمادی در جامعه ایجاد شود. البته بحث‌ها مختلف است اما به این نتیجه رسیدیم که مهار تورم را تا تک‌رقمی شدن ادامه دهیم، البته می‌دانم این واژه معانی خاص خود را از نظر اقتصادی دارد.»

روحانی تصریح کرد: «امسال تورم از سال گذشته پایین‌تر بود و سال بعد هم کمتر و سال بعدش هم کمتر می‌شود؛ از آن طرف همزمان برای شکستن رکود و خروج از رکود برنامه‌ریزی کردیم؛ دولت قدم‌هایی در این زمینه برداشته و پیش‌بینی این بود که در 6ماهه دوم از رکود خارج شویم. در این زمینه 177ماده و بند آماده شد که آن را به مجلس ارایه کردیم تا آنها که نیاز به قانون دارد به‌صورت لایحه تنظیم شود.»

رییس دولت اعتدال با اشاره به مشکلات بخش بانکی گفت: «البته با ایده‌آل بانکی فاصله زیادی داریم. بانک‌های ما از مردم پول می‌گیرند و برای خود یک پستو ایجاد کرده‌اند، اگر بنگاه‌داری است بگویید بنگاه داریم؛ طرح‌هایی برای بانک‌ها و بازار سرمایه ارایه شده اما برای اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری داریم.»رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: «در زمینه رکود براساس آخرین گزارش هفته گذشته و براساس محاسبات سه‌ماهه اول امسال از رکود خارج شده‌ایم و تولید در حال توسعه و رشد حاصل شده است.» رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: «سیاست اقتصادی فرهنگی برای آرامش و سیاست خارجی با دنیا برای آرامش است چهره ایران در جهان بیرون کاملا تغییر کرده است.»


تا وقتی مردم با ما هستند نمی‌ترسیم

روحانی افزود ممکن است این سوال پیش آید که چرا نمی‌ترسید؟ دیگران خیلی چیزها دارند که می‌توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیندازند. حال من می‌خواهم به شما بگویم این‌چنین نخواهد شد و تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار این دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.

روحانی افزود: اگر زمانی باشد که مردم در کنار این دولت نباشند آن قدرت‌ها هم نباشند ما موفق نخواهیم بود. موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور و تلاش مردم و البته لطف پروردگار و عنایت حق که اصل و همه چیز است به دست می‌آید.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در تمام مراحل ما باید با تلاش پیگیر و با جهاد و کوشش کارها را به پیش ببریم تا به مقصد و مقصود برسیم، اظهار کرد: برای این کار و حل معضلات این مملکت حتی در موضوع مبارزه با فساد به نتیجه برسد، من کلیدی جز تحقیق، علم، دانش و فناوری نمی‌بینم. دانشمندان و دانشگاهیان و اهل نبوغ به ما طرح دهند؛ چرا که فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر