لزوم گسترش مناسبات اقتصادی تهران- کابل

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۳۹

گروه ایران|

اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، در حالی دومین روز سفرش به ایران را سپری می‌کند که بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده بودند، سفر وی به کشورمان به‌ویژه پس از سخنان اخیر غنی مبنی‌بر حمایتش از حمله عربستان به یمن به طور جد منحل خواهد شد.

او قبل از انتخابش گفته بود درباره همکاری امنیتی امریکا و افغانستان، ایران نگرانی‌هایی دارد اما اولا قلمرو افغانستان هیچ‌وقت برای اعمال ضدایران استفاده نخواهد شد و دوم اینکه درک منافع ملی ما مانند هر دولتی حق ما است و بر اساس آن تصمیم می‌گیریم. دولت افغانستان تمام استراتژی‌اش حفظ رابطه با ایران در کنار حفظ رابطه خود با امریکاست؛ بنابراین اسفندماه سفرش به ایران انجام نشد و حال که احتمال می‌دهد توافق ایران و غرب انجام شود به ایران سفر کرده و این در شرایطی است که حمایت رییس‌جمهور افغانستان از عربستان نشان‌دهنده این موضوع است که نمی‌خواهد خللی نیز در رابطه‌اش با عربستان‌سعودی ایجاد شود. ضمن اینکه عبدالله عبدالله، رقیب اشرف که الان پست رییس اجرایی دولت را دارد، با حمله عربستان به یمن مخالفت کرده است و انتظار می‌رود سفر اشرف غنی به ایران درنهایت نظرش را به نظر عبدالله نزدیک کند.

در نهایت شاید روند نسبتا خوب مذاکرات و بهبود روابط ایران با طرفین غربی را بی‌تاثیر بر نزدیک‌تر کردن کابل به تهران برای رفع مسایل پیش‌آمده ندانیم.

البته نباید از یاد ببریم که اشرف غنی با اینکه سعی در شفاف‌سازی صحبت‌هایش در مورد عربستان داشت بار دیگر نیز عربستان را از قدرت‌های مهم منطقه معرفی کرده بود اما مراودات اقتصادی و روابطی که دو کشور از تداوم آن سود خواهند برد جلوی بسیاری از حواشی را گرفت و رییس‌جمهور جنجال‌برانگیز افغانستان با استقبال رسمی حسن روحانی وارد

ایران شد.


اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد افغانستان

به خوبی از سخنان و انتظارات رییس‌جمهور افغانستان مشخص است که خواسته این کشور کاملا اقتصادی است که البته باید این موضوع را در نظر داشته باشد که طرف مقابل (ایران) هم انتظارات سیاسی‌ از افغانستان دارد و باید دید می‌توانند بر سر چنین انتظاراتی متقابلی به نقطه مشترکی دست یابند یا خیر.

در همین راستا اشرف غنی روز دوم سفرش را اختصاص به مناسبات و دیدارهای اقتصادی از کشورمان داد و با حضور در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از استقبال کشورش از حضور فعالان اقتصادی ایران برای ایجاد ارزش‌افزوده محصولات صادراتی خبر داد و با بیان اینکه افغانستان نمی‌خواهد صادرکننده مواد خام باشد عامل ضربه به تجارت دو کشور را کارخانه‌هایی دانست که برندهای تقلبی تولید و به افغانستان صادر می‌کنند.

وی به استفاده از بندر چابهار به عنوان شبکه امن ترانزیتی استقبال کرد و گفت: چابهار برای افغانستان به منزله نقش اکسیژن و حیات این کشور را در بر دارد و برقراری شبکه حمل‌ونقل در این مسیر ضروری است و ساخت شبکه ترانزیتی موجب افزایش صادرات و واردات از ایران و کشورهای غربی همسایه افغانستان، چین و کشورهای آسیای میانه و موجب گسترش تجارت در منطقه می‌شود.


استقبال از حضور بانک‌های ایرانی

از آنجایی که ارزش مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان بالغ بر 3میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می‌رود با گسترش مبادلات، این حجم قابل افزایش باشد، غنی، با آرزوی اینکه امیدوار است افغانستان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس و آهن دنیا تبدیل شود بر معادن غنی طلای کشورش تاکید کرد و اظهار داشت که می‌خواهد با ساخت کارگاه و کارخانه‌های تبدیل‌کننده، از آنها ثروت عظیمی بسازد. همچنین در ادامه این نشست پس از بیان تمام مسایلی که دولت افغانستان خواستار آن است، رییس‌جمهوری این کشور به این موضوع یادآور شد که کشور متبوعش به بانکداری روز و شبکه ترانزیت دسترسی ندارد لذا از حضور فعالان ایرانی در این بخش استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: افغانستان دارای زمین‌های زراعی زیادی است اما مشکلات چند دهه گذشته سبب شده که این کشور سالانه بیش از 4میلیارد دلار وارد‌کننده محصولات کشاورزی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر