نامه سناتورها و مخدوش شدن اعتبار بین‌المللی امریکا

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۰

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی پیشین ایران معتقد است که نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه به دولت ایران نشانگر تعمیق شکاف در کنگره امریکا درباره توافق احتمالی هسته‌یی با ایران است.

سیدحسین موسویان سخنگوی پیشین مذاکرات هسته‌یی ایران در مطلبی که در نشریه المانیتور منتشر کرد، نوشت: دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 در چند هفته اخیر باوجود همه تلاش‌های اخیر در نظام سیاسی امریکا برای خرابکاری در مذاکرات هسته‌یی و قرار دادن جهان در مسیر به راه انداختن جنگ مخرب دیگری در خاورمیانه، به میزان قابل توجهی در مسیر دستیابی به توافق، پیشرفت کرده‌اند.

به نوشته موسویان، منازعه دو جناح امریکا در صحنه سیاسی واشنگتن در هفته جاری به اوج بی‌سابقه‌یی رسید که تنش شدید میان اعضای جمهوری‌خواه کنگره و دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا، بر سر ایران بود. آخرین نمایش این اختلاف شدید داخلی بر سر مذاکرات با ایران، ناشی از نامه تحریک‌کننده 47 سناتور جمهوری‌خواه به دولت ایران بود. هدف این نامه که نشانگر مداخله مستقیم اعضای کنگره در مذاکرات بود و به امضای سناتورهایی مانند مارکو روبیو، تد کروز و رند پاول، نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 رسیده، تاکید بر ماهیت شکننده درونی هرگونه توافق احتمالی با ایران بود.

اما جمهوری‌خواهان در تلاش مذبوحانه خود برای ناامید کردن تهران از دستیابی به هرگونه توافقی، به اعتبار امریکا در صحنه بین‌المللی بیش از تصور خود آسیب رسانده‌اند. این نامه نه تنها نشانگر مخالفت مداوم جمهوری‌خواهان با هر اقدام اوباما بود، بلکه نشان می‌دهد که امریکا دیگر به‌طور بالقوه درباره چگونگی رفتار در امور جهانی، یک نهاد پیوسته و منسجم به‌شمار نمی‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر