ابلاغ پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۹

گروه ایران

پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه هفته گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و هدف‌گذاری بهره‌وری 3درصدی در صدر سیاست‌های آن خودنمایی می‌کند. این ابلاغیه طبق اصل110 قانون اساسی که شروع هر برنامه توسعه باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد به‌عنوان نگاه مشورتی پس از کار کارشناسی به پیشنهاد جمع و تایید رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌های اجرایی ارجاع می‌شود.


رشد 3درصدی، هدف سال جدید

محمدباقر نوبخت در همین راستا در سومین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی در شرکت ملی فولاد ایران که دیروز برگزار شد برای سومین سال هدف دستیابی به بهره‌وری را 3درصد اعلام کرد و همراه‌بودن سیاست اقتصاد مقاومتی همراه با برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه و موضوع بهره‌وری و دستیابی به رشد متناسب برای تحقق هدف چشم‌انداز1404 رسیدن به جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه، درحالی‌که یک کشور توسعه‌یافته هستیم را از اهداف با اهمیتی بیان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی برای دستیابی به این هدف یک ضرورت جدی است و تاکنون برای رسیدن به نتیجه لازم، کارنامه خوبی نداشته‌ایم، کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی برای به‌اجرا درآوردن ضرورتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد را گوشزد کرده و واکاوی در این مساله را واجب دانست. وی همچنین رشد اقتصادی را حاصل سرمایه‌گذاری و بهره‌وری بیان کرد و محقق‌نشدن رشد سرمایه‌گذاری 12.2درصدی در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را آگاه‌شدن همگان از این دانست که چرا سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و نمی‌توانیم تعامل سازنده آن‌گونه که مصمم به آن هستیم، با جهان محقق نمی‌شود. نوبخت برخی از کشورها را محدود‌کننده جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و توجیهی برای عدم سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان خواند و رشد اقتصادی منفی6.8‌درصدی در سال91 و منفی1.9‌درصدی سال گذشته که باعث رشد منفی سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در این ارتباط شده بود را یادآور شد و تصریح کرد: با وجودی که امروز ایران اسلامی در بین معدود کشورهای جهان جای گرفته که موفق به پرتاب ماهواره شده و اکنون تبادل اطلاعات را با آن صورت می‌دهد اما هنوز در زمینه بهره‌وری با روند نزولی مواجه می‌شویم. معاون رییس‌جمهور از اعتبار 9400میلیارد تومان پژوهش و تحقیق پیش‌بینی شده باتوجه به وجود کاهش منابع نفتی و درآمدی، و رشد 34‌درصدی آن نسبت به سال1393خبر داد.


کاهش اهمیت نفت در بودجه

وی با اشاره به اینکه نفت همواره در تامین بودجه نقشی بی‌همتا داشته اما اکنون در بودجه1394 این امر کاهش یافته و بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد گفت: براساس سیاست اقتصاد مقاومتی، بخش معدن از ظرفیت لازم برای توسعه کشور برخوردار است و برای جلب‌توجه به این بخش باید سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین از آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار طی گزارش‌های رسمی خود از تداوم رشد اقتصادی کشور را اذعان داشت و با بیان اینکه در دوره 9ماهه امسال (منتهی به آذر) شاهد تداوم کاهش نرخ تورم بودیم، از افزایش رشد اقتصادی و متکی نبودن دولت در برنامه خود به افزایش نرخ مالیات و گسترش پایه مالیاتی خبر داد و از آن به‌عنوان یک منبع درآمدی نام برد. نوبخت افزود: یارانه بخش تولید تاکنون حداقل به‌میزان 526 میلیارد تومان پرداخت شده که بخش کشاورزی سهم عمده آن را جذب کرده و انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نسبت به معرفی شرکت‌های واجد شرایط به این سازمان اقدام، تا نسبت به تخصیص منابع ارزان قیمت عمل شود.


4هزار‌میلیارد برای کمک به اشتغالزایی

به‌گفته وی، براساس لایحه بودجه سال آینده از محل طرح هدفمندی یارانه‌ها دولت به‌میزان یک‌هزارمیلیارد تومان برای کمک به برنامه‌های اشتغال پیشنهاد داد و مجلس شورای اسلامی نیز سه‌هزارمیلیارد تومان به این میزان اضافه کرد، بنابراین چهارهزار‌میلیارد تومان در بودجه1394 پیش‌بینی شده و ارزیابی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که بخش صنعت و معدن در سال آینده فرصت‌های اشتغال بیش از این ارقام، خواهد داشت.

نوبخت از پیش‌بینی دولت یازدهم با نرخ تورم به‌میزان 14‌درصد خبر داد و تاکید کرد که برای جبران این کاهش ارزش پول و برای حمایت از کارمندان 14‌درصد به حقوق‌و‌مزایای آنها افزوده شده و کاهش میزان تورم می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رابطه با این افزایش به‌دنبال داشته باشد.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها درخصوص نرخ تورم در سال جاری به‌میزان 25‌درصد بود، اما گزارش‌های دریافتی حاکی از رقم 15.2‌درصدی است که انتظار می‌رود روند کاهنده این نرخ تداوم یابد. دولت از محل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای بخش صنعت رقم 1200میلیارد تومان، کشاورزی یک‌هزار‌میلیارد تومان و حمل‌و‌نقل هم 1200میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر