ادامه واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به ادعاهای نتانیاهو

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۰

در روزهایی که دامنه مذاکراتی ایران با کشورهای 1+5 به حساس‌ترین مقطع خود نزدیک می‌شود، سخنرانی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره امریکا باوجود گذشت چند روز همچنان با واکنش‌های رسانه‌های گروهی مواجه می‌شود. از خطیب جمعه تهران و نمایندگان مجلس ایران گرفته تا رییس‌جمهور ایالات متحده و سایر دیپلمات‌های غربی که همگی به استهزا و انتقاد از سخنان نتانیاهو پرداختند.

نتانیاهو که از همان ابتدا ایران را بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین رقیب خود در دنیا دانسته و از هر موقعیتی برای مخالفت با رشد و توسعه ایران استفاده می‌کند، در آخرین سخنرانی‌اش در کنگره نه‌تنها خود را مضحکه عام و خاص کرد، بلکه نمایندگان کنگره امریکا را نیز به استهزا کشید. ردپای این واکنش‌ها را می‌توان در صحبت‌های ظریف با شبکه ان‌.بی.‌سی امریکا مشاهده کرد، جایی که وزیر خارجه ایران در پاسخ به آخرین ادعاهای نتانیاهو در کنگره گفت: «نتانیاهو از سال1992 مکررا پیش‌بینی می‌کند که ایران ظرف دو سال آینده اقدام به ساخت بمب هسته‌یی می‌کند. در سال2012 وی در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشدار داد که ایران ظرف یک‌سال بمب هسته‌یی تولید خواهد کرد. ظاهرا نتانیاهو می‌خواهد برای همیشه ادعای فاصله یک‌ساله ایران با بمب هسته‌یی را تکرار کند.»نتانیاهو در جریان سخنرانی در سازمان ملل متحد کار شگفت‌آورتری انجام داده و تصویری از یک بمب فرضی را به حاضران نشان داد و اراجیفی را درباره احتمال دستیابی ایران به بمب هسته‌یی مطرح کرد. سه سال بعد از این ماجرا، چند روز قبل بار دیگر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مطالبی را عنوان کرد که موج عظیمی از واکنش‌های مردم را در شبکه‌های مجازی به‌همراه داشت. دامنه وسیعی از اظهارنظرها را می‌توان پیدا کرد که در واکنش به صحبت‌های اخیر نتانیاهو مطرح شده است.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره امریکا با اعتراف از ناتوانی در مقابل قدرت ایران گفت: ایستادن مقابل ایران کار آسانی نیست. وی در سخنانی بی‌پایه و اساس درباره ایران اظهار داشت: رژیم ایران نه تنها برای اسراییل بلکه برای همه دنیا خطرناک است. بلافاصله پس از صحبت‌های نتانیاهو در کنگره امریکا، باراک اوباما به‌سرعت به اظهارات ضدایرانی نتانیاهو واکنش نشان داد و از طریق خبرگزاری رویترز اعلام کرد: نتانیاهو درباره ایران اشتباه می‌کند. او ادعاهای مختلفی را درباره توافق با ایران مطرح کرد که هیچ کدام از آنها صحت ندارد.

رییس‌جمهور امریکا این را هم گفت که در حرف‌های نتانیاهو هیچ نکته تازه‌یی نبود. او هیچ راه‌حل و گزینه دیگری به جای مذاکره پیشنهاد نداد. بعد از سخنرانی، بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های دیپلماتیک اظهارات نتانیاهو را مورد ا نتقاد قرار دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر