رکورد 52‌میلیارد دلاری تجارت تهران و پکن

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۴



سفیر جمهوری اسلامی در پکن از رشد قابل‌توجه روابط اقتصادی طرفین و افزایش میزان تبادلات دوطرفه خبر داد

انتظار می‌رود طی دیدار ظریف و وانگ‌یی طرفین تاکید وی‍ژه و جدی‌تری برای یافتن راه‌حلی برای حل پرونده هسته‌ای داشته باشند و پس از آن نیز مقامات چینی دیپلماسی فعالانه‌تری برای کمک به حصول توافق از خود نشان دهند

گروه ایران

«وانگ‌یی» وزیر امورخارجه چین در راستای انجام یک سفر دیپلماتیک منطقه‌یی شب گذشته وارد تهران شد و صبح روز یک‌شنبه (امروز) با محمدجواد ظریف و تنی چند از مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. این نخستین سفر وزیر خارجه چین به ایران از زمان روی‌کار‌آمدن دولت حسن روحانی در ایران است.


مذاکرات هسته‌ای محور گفت‌وگوها

آن‌گونه که از شواهد امر برمی‌آید مهم‌ترین محور مذاکرات میان وانگ‌یی و ظریف، بحث بر سر پرونده هسته‌یی ایران، و بررسی آخرین تحولات و اخبار مربوط به آن است. چینی‌ها که یکی از اعضای گروه1+5 هستند طی مذاکرات طولانی و متعددی که در چند سال اخیر روی داده است عمدتا موضعی میانه‌رو و بعضا در‌حاشیه را در پیش گرفته بودند. البته باید گفت رویه عمومی چین در قبال مسایل و پرونده‌های امنیتی بین‌المللی عمدتا محافظه‌کارانه و غیردرگیرانه بوده است؛ رویه‌یی که به‌خوبی در مذاکرات هسته‌یی ایران خود را نشان داده است. اما انتظار می‌رود طی ماه‌های باقیمانده تا فرصت نهایی برای دستیابی به توافق، مقامات چینی نقش فعالانه‌تری از قبل ایفا کنند نزدیکی و گرمی روابط پکن با تهران از یک‌سو و روابط نسبتا خوب این کشور با ایالات متحده امریکا می‌تواند در سایه یک دیپلماسی فعالانه‌تر منجر به کاهش سطح اختلافات موجود شود. تاکید مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بر یک‌مرحله‌یی‌شدن توافق و نیز انجام یک توافق خوب از یک‌طرف و همچنین صحبت‌های اخیر جان‌کری مبنی بر لزوم دستیابی به توافق سیاسی برای ادامه مذاکرات باعث شده است تا کشورهایی نظیر چین بخواهند نقش فعالانه‌تری ایفا کنند چرا‌که انجام توافق برای پکن همراه با نتایج و منافع بیشتری است. بحران امنیتی ماه‌های اخیر در خاورمیانه و نیز عدم حل بحران اوکراین نیز باعث می‌شود قدرت‌های مختلف بین‌المللی تمایل چندانی برای تجربه یک بحران جدید دیگر از نوع هسته‌یی‌اش نداشته باشند.

درنتیجه انتظار می‌رود طی دیدار ظریف و وانگ‌یی طرفین تاکید وی‍ژه و جدی‌تری برای یافتن راه‌حلی برای حل پرونده هسته‌یی داشته باشند و پس از آن نیز مقامات چینی دیپلماسی فعالانه‌تری برای کمک به حصول توافق از خود نشان دهند.


افزایش 30 درصدی تبادلات تجاری

اما در خبر دیگری درخصوص روابط میان ایران و چین، سفیر جمهوری اسلامی در پکن از رشد قابل‌توجه روابط اقتصادی طرفین و افزایش میزان تبادلات دوطرف خبر داد. «علی‌اصغر خاجی» سفیر کشورمان در چین اعلام کرد، رویکرد مثبت تهران و پکن در توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، حجم مبادلات تجاری بالغ بر 52‌میلیارد دلاری را برای دو کشور در سال جاری رقم زده است.

وی افزود: پکن و تهران در سال‌های گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند به‌طوری‌که این همکاری‌های مناسب علاوه بر رساندن حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از 52‌میلیارد دلار در سال جاری از رشد 30درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده است. وی با اشاره به اینکه روابط ایران و چین از یک تاریخ بسیار طولانی برخوردار است و به حدود 22قرن پیش بازمی‌گردد، سطح کنونی روابط را نیز بسیار خوب دانست و تصریح کرد، اراده مسوولان دو کشور بر گسترش بیشتر این همکاری‌ها در ابعاد مختلف است.


روابط سیاسی ایده‌آل

همچنین خاجی درخصوص روابط سیاسی میان دو طرف گفت: همکاری‌های دو کشور در سطح سیاسی نیز شرایط ایده‌آلی دارد و گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی میان دو کشور در جریان است که در همین راستا نشست‌های منظمی از جانب کمیته رایزنی‌های سیاسی دو طرف به‌صورت نوبه‌یی در تهران و پکن تشکیل می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین به سفر «وانگ‌یی» وزیر امور خارجه چین به ایران اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده دوستی میان دو ملت و نیز در جهت تحکیم و گسترش همکاری‌های تهران-پکن دانست.

وی تصریح کرد: «وانگ‌یی» در این سفر علاوه بر مذاکره با مقامات عالیرتبه کشورمان درخصوص مسایل بین‌المللی و منطقه‌یی، ممکن است در رابطه با فراهم‌کردن مقدمات سفر «شی‌جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین به ایران در سال جاری گفت‌وگوهایی را نیز انجام دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور چین در مذاکرات هسته‌یی ایران اشاره کرد و نقش این کشور در جمع گروه1+5 را ارزشمند و مثبت ارزیابی کرد.

خاجی یادآور شد: خوشبختانه چین نقش خوبی در این گروه دارد و همواره تلاش می‌کند نظرات طرفین گفت‌وگوها را به یکدیگر نزدیکتر کند.

وی ادامه داد: این کشور همچنین راهکارها و ابتکارهایی را پیشنهاد کرده است که در دستور کار گروه1+5 قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از نقش برجسته‌تر این کشور در پیشبرد مذاکرات بهره‌مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش کنونی چین در عرصه بین‌الملل و علاقه‌مندی این کشور به فعالیت بیشتر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد. خاجی اظهار داشت: خاورمیانه شرایطی دارد که چینی‌ها علاقه‌مند به فعالیت بیشتر در آن هستند و باتوجه به اشتراکات موجود میان تهران و پکن، زمینه‌های گسترش این همکاری از هر حیث فراهم است. وی در این رابطه به همکاری دو کشور در حوزه افغانستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به علاقه‌مندی چین برای ورود به این حوزه، جمهوری اسلامی ایران نیز باتوجه به تجارب ارزشمندی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در این همکاری‌ها ایفا کند.

سفیر ایران در پکن همچنین به نگرانی چین از پدیده شوم تروریسم اشاره کرد و گفت: این نگرانی از سوی چینی‌ها کاملا واقعی است و همکاری‌های خوبی میان دو کشور به‌دلیل داشتن اشتراکات و دیدگاه‌های نزدیک، در این زمینه وجود دارد. خاجی تصریح کرد: مبارزه با پدیده تروریسم نیازمند یک اراده بین‌المللی است و چین می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که در کنار ما در این زمینه نقش مثبت ایفا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر