گامی برای احیای جایگاه امریکا

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۴

در همین راستا حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسایل بین‌الملل می‌گوید که اوباما به‌شدت دنبال این است که در دو سال مانده دوران ریاست‌جمهوری‌اش با تهران به توافق برسد تا دستاورد بزرگی برای خود به ثبت برساند. وی در ادامه به «تعادل» می‌گوید: امریکا قبلا نیز در موضع‌گیری‌های خود قدرت تاثیرگذار ایران در منطقه را تایید کرده است. بهشتی‌پور با بیان اینکه نباید ایران را با کوبا مقایسه کرد، توضیح می‌دهد: جایگاه و توان ایران از ابعاد مختلف قابل مقایسه با کوبا نیست. ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه همیشه مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است. توافق با ایران گامی بزرگ برای امریکا برای احیای جایگاهش در منطقه و افکارعمومی جهان خواهد بود.


پیام اوباما به ایران

وی می‌افزاید: اوباما با این سخنان این پیام را داد که دنبال برنامه براندازی در ایران نیست و قصد ندارد قدرت ایران در منطقه را به چالش بکشد و تهران می‌تواند قدرت مهم منطقه باشد به شرط اینکه رو در‌روی امریکا نباشد. در واقع غیرمستقیم این پیام را داد که می‌توانیم قدرت شما را به رسمیت بشناسیم، قدرتی که در تعارض با منافع ما نباشد. بهشتی‌پور در ادامه بر لزوم برداشتن گام‌های عملی در راستای این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: در سیاست حرف و وعده یک امر عادی است اما درعمل باید امریکا دست از سیاست‌های سابق خود بردارد که یکی از راه‌های آن لغو تحریم‌هاست. نمی‌شود که در عمل از سیاست زور استفاده کرد و در حرف طور دیگر وارد شد.

به‌گفته وی باید از حرف خوب استقبال کرد و باید از پیام به رسمیت شناختن قدرت تاثیرگذار ایران استقبال کرد اما اینکه فکر کنیم با یک حرف همه مسایل حل شده است، درست نیست. اختلافات ایران و امریکا صرفا در این مباحث خلاصه نمی‌شود بلکه باید مرحله به مرحله جلو رفت. مهم‌ترین این اختلافات بحث هسته‌یی است که امریکا می‌تواند با حل آن نشان دهد که اراده واقعی برای حل اختلافات دیگر دارد. کارشناس مسایل بین‌الملل می‌گوید: نباید گفت که مسایل قابل حل نیست و تضاد بین تهران و واشنگتن ابدی است.

به هرحال حل مسایل بستگی مستقیم به عملکرد دو طرف دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر