بنا نیست روابط ایران و امریکا تا ابد قطع باشد

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۳

سیدحسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران و کارشناس و تحلیلگر مسائیل ایران و امریکا معتقد است که دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را می‌توان با حسن نیت متقابل و ابتکارات ویژه دیپلماتیک برداشت. وی در گفت‌وگو با «تعادل» در این خصوص به مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا در چارچوب موضوع هسته‌یی اشاره و تاکید می‌کند که مذاکرات مستقیم اخیر در حد وزرای خارجه به مساله هسته‌یی اختصاص دارد اما روزی خواهد رسید که وزرای خارجه ایران و امریکا در مورد منافع و تهدیدات مشترک مثل مبارزه با تروریسم و داعش مذاکره می‌کنند تا راه را برای مذاکرات در مورد روابط دوجانبه هموار کنند. موسویان اضافه می‌کند: در 30سال گذشته من به شکل مستمر روی این مساله مهم سیاست خارجی ایران تمرکز داشته‌ام، اخیرا هم کتابی در امریکا منتشر کردم. در کتاب خود موانع و راهکارها را ارایه کرده‌ام. در طول 5 سال اقامت در امریکا و مطالعه جامع‌تر در این مورد احساس می‌کنم می‌توان روند اعتماد‌سازی را آغاز کرد و به خصومت دیرینه تهران-واشنگتن خاتمه داد.


نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، بزرگ‌ترین مانع

این تحلیلگر سیاست خارجی در ادامه با اشاره به مانع بزرگ در این مسیر می‌گوید: ما با دیوار بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از «بی‌اعتمادی» مواجه هستیم و آن هم نخست‌وزیر و لابی صهیونیسم در امریکاست. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز دشمن بزرگ و اصلی برقراری روابط ایران و امریکاست. واشنگتن و تهران باید برای برداشتن این دیوار بزرگ همفکری و مشترکا چاره‌اندیشی کنند. باید به یک حقیقت دیگر هم توجه کنیم. اکثر یهودیان مقیم امریکا موافق سیاست اوباما برای تعامل و بهبود روابط ایران و امریکا هستند. بخش عظیمی از یهودیان مقیم اسراییل هم مخالف بهبود روابط ایران و امریکا نیستند. لذا باید توجه داشت که نتانیاهو و جریان افراطی همراه او در امریکا نماینده اکثریت یهودیان امریکا و رژیم‌صهیونیستی نیستند. موسویان در ادامه می‌افزاید: این نخست‌وزیر این رژیم بود که مانع توافق ایران و قدرت‌های جهانی در 24 نوامبر 2014یا 3 آذر 1393 شد وگرنه آقای ظریف و همتایانش شامل جان کری، وزیرخارجه امریکا در نقطه توافق کلی بودند که نتانیاهو فرش را از زیر پای آنها کشید و از پشت پرده ترمز قطار توافق هسته‌یی کری-ظریف و اوباما-روحانی را کشید.


مقام معظم رهبری مخالف استعمار و مداخله

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده ایران درباره موضع مقام معظم رهبری در این باره توضیح می‌دهد: معتقدم که اوباما و کری، وزیرخارجه‌اش و ویلیام برنز، رییس تیم کارشناسی امریکا هم جدی و علاقه‌مند به حل مساله هسته‌یی و هم موافق ختم خصومت

35 ساله ایران و امریکا و گشودن فصل جدیدی در روابط هستند. به‌علاوه معتقدم که مقام معظم رهبری هم هیچگاه مخالف روابطی عادلانه و براساس احترام متقابل بین ایران و امریکا نبوده‌اند. ایشان مخالف رابطه براساس استعمار و مداخله هستند. درکتاب خود مفصل دلایل بی‌اعتمادی ایشان را برای افکارعمومی و سیاستمداران امریکا توضیح داده‌ و ثابت کرده‌ام که حق هم با ایشان بوده است. باوجود این، اجازه مذاکرات مستقیم را داده‌اند که سرمایه مهمی برای مذاکره‌کنندگان ایران و امریکاست. لذا باید همه دست‌اندرکاران سیاسی در تهران و واشنگتن مراقب کارشکنی‌های‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر تندرو این رژیم باشند و در زمین او بازی نکنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر