ایران می‌تواند قدرت موفق منطقه‌ای شود

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۴

گروه ایران به گزارش «تعادل»، با اعلام مذاکرات امریکا و کوبا برای برقراری روابط دیپلماتیک، توفانی در رسانه‌ها برپا شد. چراکه این مذاکرات به حدود 55سال نزاع که به نفع هیچ کدام از طرفین نبود، پایان داد.

در همین حین بود که برخی تحلیلگران نوشتند که حال دیگر اوباما مصمم است که بهترین نمره را برای بزرگ‌ترین دستاورد خود یعنی کنار آمدن با رهبران با ذکاوت ایران به‌دست بیاورد.

رییس‌جمهور دموکرات امریکا برای رسیدن به این مهم باید با اراده‌تر از قبل برای حل موضوع هسته‌یی ایران که همچنان روی میز است گام بردارد در همین راستا تلاش‌ها و مذاکرات در جریان است تا اوباما بتواند پیش از ترک کاخ سفید با حل اختلافات خود با ایران برگ برنده کارنامه خود را ثبت کند.


احتمال بازگشایی سفارت امریکا در ایران

هنوز زمان زیادی از اخبار بهبود و گشایش در روابط هاوانا و واشنگتن نگذشته است که باراک اوباما در گفت‌وگو با رادیو «ان‌پی‌آر» در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند بازگشایی سفارت امریکا در تهران را طی دو سال پایانی ریاست‌جمهوری خود متصور شود یا خیر، گفت: «من هرگز نمی‌گویم هرگز.» «باراک اوباما» رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرد که احتمال بازگشایی سفارت واشنگتن در تهران دور از ذهن نیست.

آسوشیتدپرس نوشت که وی در عین حال گفت که روابط باید به‌صورت گام به گام بازسازی شود.

اوباما با اشاره به تصمیم امریکا برای بازگشایی سفارت این کشور در کوبا، گفت که مساله تهران با هاوانا متفاوت است. وی گفت که کوبا کشوری کوچک است ولی ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار است. به‌گزارش ایلنا، رییس‌جمهوری امریکا ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن به توافق هسته‌یی دست یابند.

وی ابراز امیدواری کرد که این امر به بهبود روابط ایران و امریکا منجر شود.


ایران می‌تواند یک قدرت منطقه‌‌ای موفق شود

اوباما در این مصاحبه که روز ۱۸ دسامبر (۲۷آذر) در کاخ سفید ضبط شده است، درباره ایران و توافق جامع هسته‌یی گفت: «آنها شانس این را دارند که تکلیف خود را با جهان مشخص کنند.»

اوباما ادامه داد: قبول دارد که ایران بعد از آنکه «از یک جنگ هولناک با عراق » در دهه ۱۹۸۰ رنج برده است «نگرانی‌های به‌حق دفاعی» دارد.

اوباما با اشاره به این مساله تاکید کرد: اگر ما بتوانیم به توافقی برسیم که تضمین کند ایران یک سلاح هسته‌یی ندارد و این توافق امکان‌پذیر شود؛ ما شروط چنین توافقی را می‌دانیم. با توجه به اینکه ایران از قبل گفته است که واقعا تمایلی به تولید سلاح هسته‌یی ندارد، اگر قبول کند که به‌نفع خودش است که به راه خود ادامه دهد و به جهان ثابت کند (که به دنبال سلاح هسته‌یی نیست)، بنابراین طبق زمان این مساله ثابت می‌شود و تحریم‌ها لغو می‌شود و اقتصاد آنها شروع به رشد می‌کند و دوباره با جامعه بین‌الملل متحد می‌شوند. اگر ما بتوانیم این گام اول بزرگ را‌برداریم، سپس امید من بر آن است که این مساله بتواند اساس تلاش ما برای بهبود روابط (با ایران) در طول زمان شود.

اوباما تاکید کرد که در دوران کمپین ریاست‌جمهوری وی در سال ۲۰۰۷ از او سوال پرسیده شده بود که آیا حاضر به دیدار با رژیم‌های سرسخت هست که پاسخش این بود: اگر من فکر کنم چیزی در جهت منافع امریکا است، بله حاضرم.

من به دیپلماسیی معتقدم، من به گفت‌وگو معتقدم، من به تعامل معتقدم.

رییس‌جمهور امریکا درخصوص رابطه با ایران گفت: برای آنکه روزنه روابط با ایران باز شود «باید موضوع هسته‌یی رفع شود و شانس این مساله وجود دارد و مساله این است که آیا ایران قصد دارد این فرصت را غنیمت شمرد یا خیر. فکر می‌کند عناصری داخل ایران وجود دارند که این فرصت را به رسمیت می‌شناسند و می‌خواهند از آن بهره جویند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر