رشد 4‌درصدی اقتصاد در نیمه اول 93

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۰

حاشیه‌های سفر به سرزمین طلای سرخ


* باتوجه به اینکه در سفرهای دولت گذشته مرسوم شده بود که مردم تقاضا و نظرات خود را درقالب نامه به‌دست رییس‌جمهوری برسانند، دولت یازدهم در راستای تغییر این روند، شماره تماس ۱۱۱ را برای برقراری ارتباط شهروندان با رییس‌جمهوری اعلام کرده است. این شماره تلفن روی بنرهایی درج شده است.

* تعدادی از جوانان بیرجندی با موتوسیکلت در کنار کاروان حامل رییس‌جمهوری حرکت می‌کنند و اصرار دارند رییس‌جمهوری را از مسیر فرودگاه بیرجند تا استادیوم آزادی مشایعت کنند.

* جوانان خراسان جنوبی حاضر در استادیوم آزادی بیرجند، دستبندهایی به رنگ بنفش (رنگ دوران تبلیغاتی رییس‌جمهوری) به‌دست خود بسته‌اند تا نشان دهند که حامی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی هستند.

*‌ رییس‌جمهوری در سخنان خود که در ورزشگاه آزادی بیرجند ایراد می‌شد در پاسخ به این خواسته مردم اظهار داشت: هیات وزیران برای اتصال استان خراسان جنوبی و مرکز آن بیرجند به راه‌آهن سراسری اتفاق‌نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال۹۴ قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن ۱۰۰میلیارد ریال اختصاص داده است.

رییس‌جمهور در یازدهمین سفر استانی‌اش به «خراسان جنوبی» رفت تا در کنار مردم این استان، مهم‌ترین برنامه‌های «اقتصادی» دولت تدبیروامید برای سال آینده را تشریح کند. روحانی در فرودگاه مورد استقبال قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه، استاندار، نمایندگان مجلس و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت. رییس دولت تدبیروامید با حضور در فرودگاه بیرجند، ضمن سخنرانی در جمع مردم با خوشحالی از اینکه دولت تورم را به مرز

18-17‌درصد رسانده‌ است، گفت: «دولت در زمینه نفت، گاز، آب کشاورزی، ‌گردشگری، ‌فرهنگی، دانش و علم، اقتصاد دانش‌بنیان و در زمینه پیشبرد سیاست خارجی هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.» شرکت در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان، دیدار با علما، نخبگان و اصحاب رسانه دیگر بخش‌های سفر یک‌روزه رییس‌جمهور به استان خراسان جنوبی را تشکیل می‌داد.


کاهش تورم 40درصدی به 17درصد

باوجود تعطیلات هفته جاری، مردم خراسان جنوبی در نخستین روز از ماه ربیع الاول خود را به بیرجند رساندند و مسیر فرودگاه تا استادیوم این شهر، مملو از جمعیتی شد که به پیشواز رییس‌جمهورشان آمده بودند. رییس شورای عالی امنیت ملی در جمع مردم خراسان جنوبی اشاره کرد: «اگر ‌کسی چند سال پیش حرفی زده است یا کاری کرده آنقدر لکه سیاه را نگه ندارید.»به‌گزارش خبرگزاری‌ها، رییس‌جمهور تاکید کرد: «ما از آغاز این دولت با دو معضل بزرگ یعنی تورم و رکود مواجه بودیم و لازم بود که این دو مشکل را از پیش‌پای مردم ‌برداریم در ابتدا تورم ما بالای ۴۰‌درصد بود و لازم بود که با کمک مردم و همت مسوولان قدم به قدم تورم را کاهش دهیم.»


رشد روبه‌جلو به جای عقبگرد

رییس دولت یازدهم گفت: «امروز خوشحالیم که تورم را به مرز 18-17‌درصد رسانده‌ایم معنای آن این است که امروز که 16ماه از عمر دولت یازدهم گذشته توانسته‌ایم تورم را از ۴۰‌درصد به ۱۷‌درصد کاهش دهیم.»روحانی خاطرنشان کرد: «در کنار تورم مساله مهم دیگر رکود بود، به تعبیر اقتصادی رشد و رونق ما در سال‌های گذشته منفی بود یعنی نه تنها رشد به جلو نداشتیم بلکه عقبگرد نیز کرده بودیم در سه ماهه اول سال۹۳ توانستیم نسبت به سه ماهه اول سال۹۲ دارای رشد و حرکت روبه‌جلو باشیم و رشد ما در سه ماهه اول به بالای ۴‌درصد رسید درحالی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد ما منفی بود.»رییس‌جمهور با بیان اینکه در سه ماهه اول ۹۳ ما توانستیم از رکود عبور کنیم گفت: «این آغاز رونق و شکوفایی و حرکت به پیش بود. امروز افتخار دارم که در خراسان جنوبی به ملت بزرگمان اعلام کنم که طبق آماری که شب گذشته بانک مرکزی اعلام کرد در سه ماهه دوم سال ۹۳ کشور دارای رشد مثبت بوده و مجموعا در 6ماهه اول سال دارای رشد ۴‌درصدی هستیم.»رییس دولت یازدهم اضافه کرد: «شما این مساله را با سال۹۱ که 6.8 رشد منفی داشتیم مقایسه کنید. در سال۹۲ نیز رشد منفی داشتیم که مقداری کمتر از منفی2 بود و بعد از دو سال، امسال نخستین سالی است که رشد مثبت داریم و در 6ماهه اول دارای 4‌درصد رشد هستیم و وقتی در دو،سه ماهه رشد داریم، این یعنی آغاز رشد اقتصادی.»


افزایش 100میلیون مترمکعبی تولید گاز

رییس‌جمهور با اشاره به آمارهای بانک مرکزی ابراز داشت: «آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ما در نفت و گاز، معادن و صنعت، خدمت و کشاورزی دارای رشد و پیشرفت بوده‌ایم، حتی در حوزه مسکن نیز که حرکتی نداشته‌ایم امسال به برکت بودجه‌های عمرانی که اختصاص داده شد، شاهد رشد بوده‌ایم.» روحانی ادامه داد: «نسبت به ۹ماهه گذشته برای بودجه عمرانی استان‌ها، ۹۴‌درصد بودجه را پرداخت کردیم که این مساله در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. حدود ۲۲میلیارد تومان در این ۹ماهه پرداخت شده که نشان‌دهنده حرکت روبه‌جلو در زمینه عمرانی کشور و استان‌هاست.»رییس دولت تدبیروامید با یادآوری رشد کشور در زمینه نفت و گاز بیان کرد: «در گاز رشد خوبی تا به امروز داشته‌ایم و به رشد تولید گاز تا پایان سال ۱۰۰میلیون مترمکعب افزوده خواهد شد. در زمینه نفت نیز به همت مردم از این مشکلات عبور می‌کنیم.»


پوشش فراگیر بیمه درمانی ایرانیان

روحانی ادامه داد: ملت بزرگ ایران بدانند دولت در زمینه نفت، گاز، آب، کشاورزی، ‌گردشگری، ‌فرهنگی، دانش و علم، اقتصاد دانش‌بنیان و در زمینه پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.

رییس‌جمهور بیان کرد: مردم عزیز ایران بدانند دولت یازدهم بعد از ۱۶ماه امروز افتخار می‌کند که در ایران هیچ‌کس نیست که تحت پوشش بیمه درمانی قرار نگرفته باشد. این برای نخستین‌بار است که این موضوع به‌دست دولت یازدهم به اجرا در آمده است.»وی گفت: «یکی دیگر از مسایل، امنیت غذایی است قشرهای محروم، کمیته امداد و بهزیستی بدانند ما سبد کالا را امسال نیز ادامه خواهیم داد. در زمینه سلامت، گام‌های بسیار بلندی برداشته‌ایم.»


قول‌هایم اجرایی و عملیاتی خواهد شد

رییس‌جمهور تاکید کرد: «تمام قول‌هایی که می‌دهم وعده‌هایی است که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ یا حتی ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد. اینجا سرزمینی است که شما قدر آب را به خوبی‌ می‌دانید. اصولا ما فرزندان کویر قدر آب را خوب می‌دانیم و می‌دانیم که آب چه نعمتی است. همه تمدن گذشته ایرانی در زمینه حفظ آب نشان می‌دهد که این ملت همواره قدر این نعمت خداداد را دانسته و می‌داند.»

روحانی ادامه داد: «البته دراین طرح‌ها بخش خصوصی کارهای اصلی را انجام می‌دهد و دولت تنها اقدامات زیربنایی را می‌کند تا پایان سال ۹۳ و اوایل سال۹۴ هشت طرح گلخانه‌یی و ۱۸ طرح دامپروری اجرایی خواهد شد.»


60میلیارد سرمایه برای رونق تولید استان

رییس دولت یازدهم گفت: «من امروز به شما قول می‌دهم که دولت با همه همت بحث راه‌آهن استان خراسان جنوبی را دنبال می‌کند تا شهر بیرجند و استان خراسان جنوبی هرچه زود‌تر به راه‌آهن سراسری متصل شود و هر‌گاه قدمی‌ برداریم به اطلاع مردم خواهیم رساند.»

رییس‌جمهور عنوان کرد: «همانطور که می‌دانید در این استان برخی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به شکل تمام و کمال کار نمی‌کنند و از همه ظرفیت‌های استان استفاده نمی‌شود که به‌دلیل مشکلات و مسایل مالی است برای همین در جلسه‌یی با حضور رییس بانک مرکزی قرار شد که ۶۰میلیارد پول به‌عنوان تسهیلات در اختیار مراکز تولیدی برای سرمایه در گردش قرار گیرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر