ایران و ترکمنستان قطب ترانزیت منطقه و جهان می‌شوند

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۲

سفیر ایران در عشق‌‏آباد ضمن تاکید براینکه ایران و ترکمنستان مسیرهای امن حمل و نقل در منطقه هستند، گفت: در آینده ایران و ترکمنستان به قطب ترانزیت منطقه و جهان تبدیل خواهند شد. سیدمحمد موسی‌هاشمی سفیر ایران در ترکمنستان در کنفرانسی با حضور وزیر خارجه و مقامات عالی‌رتبه و سفرای خارجی مقیم عشق‏‌آباد، ضمن تبریک تصویب قطعنامه‌یی در رابطه با توسعه دالان‏‌های حمل و نقل و ترانزیت که از سوی رییس‌جمهور ترکمنستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد شد گفت: ترکمنستان باتوجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، امنیت کامل جاده‌ها و راه‌ها، امتیازات یک کشور خوب برای ترانزیت و حمل و نقل مناسب را دارد.

هاشمی افزود: یکی از ویژگی‌های بزرگ ترکمنستان داشتن مرزهای طولانی و امن با جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند این منطقه را در کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر به آب‌های آزاد خلیج‌فارس و دریای عمان برساند.

وی تصریح کرد: کشور ما با توجه به علایق خاص فرهنگی، تاریخی و مشترکات بسیار زیادی که با ترکمنستان دارد در جهت راه‌اندازی و استفاده از چهار مرز رسمی، تسهیلات خوبی فراهم کرده و توسعه همکاری در عرصه ترانزیت و حمل و نقل تا امروز ادامه داشته است.

سفیر ایران در عشق‌آباد افزود: طرح‌های وسیعی در این رابطه با همکاری ترکمنستان و با اراده روسای جمهور دو کشور برنامه‌ریزی شده که نمونه بارز آن افتتاح طرح راه‌آهن بسیار مهم قزاقستان-ترکمنستان-ایران بود. به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه ایران در آینده نیز با کشورهای منطقه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت همکاری خواهد داشت و طرح‌های گسترده بین‌المللی و منطقه‌یی را اجرا خواهد کرد، گفت: موافقتنامه همکاری حمل و نقل ترانزیتی چهارجانبه کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان در سال 2011 میلادی در عشق‌آباد امضا شد و امیدواریم این پروژه بزرگ به نتیجه برسد. سفیر ایران خاطرنشان کرد: دو امتیاز بزرگ جمهوری اسلامی ایران در راه ترانزیت، دارا بودن 6هزارکیلومتر مرز مشترک با 15 کشور و همچنین داشتن سواحل دریای خزر است.

وی افزود: ایران به دلایل ذکر شده و امنیت در راه‌ها، موقعیت بسیار مطمئن ترانزیتی ایجاد کرده که قطعا با همکاری‌‏های بسیار نزدیک ایران و ترکمنستان در آینده به قطب بسیار مطمئن ترانزیت نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر