لزوم جدایی فوتبال از پول

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۳۱۱

گروه اقتصاد ورزش

رییس کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا در گفت‌وگویی تفصیلی اعلام کرد فو‌تبا‌ل و تجارت باید از هم جدا شوند. به نقل از آس، شیخ سلمان 50 ساله نامزد ریاست فیفاست و یکی از بخت‌های نخست برای عهده‌دار شدن این سمت و از حمایت دو قاره‌ بزرگ آسیا و آفریقا برخوردار است. روز گذشته انتخابات ریاست فیفا برگزار شد. او به همراه جیانی اینفانینو، ژرومه شامپاین، توکیو سکسویل و علی بن حسین برای به دست آوردن این سمت ر‌قا‌بت کردند. در زیر مصاحبه روزنامه‌ آس با وی را می‌خوانید:

اگر به عنوان رییس فیفا انتخاب شوید، اولویت شما چیست؟

نخستین اقدام، جدا کردن فو‌تبا‌ل از پول است. جدا کردن فو‌تبا‌ل از تجارت در فیفا ضروری است. فیفا دو ظاهر دارد؛ یکی مالی و دیگری ورزشی. عقیده من بر این است که باید این دو قدرت را از هم جدا کرد. با این کار می‌توانیم بهتر شویم و اسپانسرها نیز از آن رضایت خواهند داشت. برای این کار باید بهترین‌ها را انتخاب کرد. همچنین باید از افراد مناسب برای این کار بهره گرفت و آنها را در جایگاه مناسبی قرار داد. از سوی دیگر باید برنامه‌هایی که برای پیشرفت فو‌تبا‌ل وجود دارد، مشخص کرد و آن را طبق نیاز هر کشور به خصوص آنها که به حمایت بیشتری نیاز دارند، تعیین کرد. همه این کارها باید به صورت شفاف صورت پذیرد باید به آن توجه کنیم.

چه برنامه‌یی برای فو‌تبا‌ل بانوان دارید؟ خانم‌ها در سازمان‌های اجرایی فیفا وارد خواهند شد؟

فو‌تبا‌ل بانوان در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و باید مراقب آن بود. فو‌تبا‌ل باید حمایت کاملی از فو‌تبا‌ل زنان داشت. باید بر‌نامه‌ریزی کرد تا این پیشرفت جهانی شود. مسابقات بیشتری برگزار کرد یا بودجه آن را برای پیشرفت در این قضیه افزایش داد. به طور منطقی این پیشرفت باید در اداره سازمان‌ها دیده شود اما علاوه بر این، خانم‌ها باید برنامه‌هایی برای پیشرفت فو‌تبا‌ل پایه داشته باشند و از بچه‌ها استفاده کنند چون آنها آینده ورزش هستند. باید به فو‌تبا‌ل پایه در تمام جهان کمک و آن را قدرتمند کرد.

آیا با افزایش تیم‌ها در جا‌م جها‌نی موافق هستید؟

این ایده وجود دارد اما باید آن را به نحو درستی اجرا کنیم. نباید برای پیروزی در انتخابات وعده برگزاری جا‌م جها‌نی با حضور 40کشور بدهیم. باید با تمام اعضا، اسپانسرها و فدراسیون‌ها مشورت کنیم چون روی آنها تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا با آن موافقم.

فکر می‌کنید داشتن یک رییس غیراروپایی برای فیفا خوب خواهد بود؟

معتقدم از همه مهم‌تر انتخاب فرد مناسب برای این سمت است. زمانی که پیشرفت این سازمان مطرح است، ملیت شخصی اهمیت ندارد. فکر می‌کنم همه ‌چیز تا آخرین رای برابر خواهد بود.

چه چیزی را با خارج شدن فیفا از این وضعیت حیاتی می‌دانید؟

باید ثبات آرامش و شهرت این سازمان را بهبود ببخشیم. اگر در ثبات آن پیشرفتی نباشد، آینده‌یی وجود نخواهد داشت و فکر می‌کنم مردم نیز خواستار همین موضوع هستند. این موضوع را در آسیا نشان دادیم چون در گذشته، این سازمان مشکلاتی داشت به عنوان رییس کنفدراسیون آسیا افتخار می‌کنم که این سازمان متحد است و محیط خوبی دارد. می‌خواهیم این کار را در فیفا نیز انجام دهیم.

درباره دو جا‌م جها‌نی آینده روسیه 2018 و قطر 2022 چه حرفی برای گفتن دارید؟

فکر می‌کنم روسیه و قطر شایسته داشتن چنین میزبانی‌ای بودند. جا‌م جها‌نی 2018 راه است و فکر می‌کنم کمیته‌ روسیه 2018 کار خود را به خوبی انجام دهد. منتظر جا‌م جها‌نی بزرگی در روسیه هستم. در مقابل قطر پیشرفت‌های زیادی در سال‌های اخیر داشته است. به عنوان رییس کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا مطمئن هستم، جا‌م جها‌نی فوق‌العاده‌یی در قطر خواهیم داشت و یکی از موفق‌ترین جا‌م جها‌نی‌ها تاریخ خواهد شد.

آیا موافق استفاده از تکنولوژی در فو‌تبا‌ل هستید؟

ورزش و قوانین باید همانطور که بودند، باقی بمانند. اگر تغییری ایجاد شود باید خیلی با دقت در این مورد تحقیق و بررسی شود. از تکنولوژی حمایت می‌کنم. فکر می‌کنم استفاده تکنولوژی در گل تاثیری زیادی داشته است. به کار بردن تکنولوژی در هر لیگ و تورنمنتی آسان نیست اما باور دارم تغییر مهمی ایجاد خواهد کرد. اگر مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی از تیم‌ها از تصمیمات نادرست آسیب نمی‌بیند اما باید روش‌های دیگر را نیز بررسی کرد.

فکر می‌کنید رسوایی فیفا چگونه پایان می‌پذیرد؟

باید از این ورزش حفاظت کنیم. باید قوانین را سخت‌تر کنیم. همه ‌چیز باید شفاف باشد و روی سازمان‌های دیگر خیلی دقیق کار کرد تا این ورزش پاک بماند. این کار آسان نیست چون هزاران میلیون نفر به فو‌تبا‌ل متصل هستند و فکر می‌کنم فیفا به تنهایی نمی‌تواند با این مسوولیت روبه‌رو شود. باید از دیگر فدراسیون‌های ملی، کنفدراسیون‌ها و تمام کسانی که در این فرآیند قرار دارند، استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر