بودجه ورزش در بایگانی دولت خاک می‌خورد!

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۴۰

گروه اقتصاد ورزش

سال حساس کسب سهمیه المپیک کمتر از دو ماه دیگر تمام می‎شود درحالی که فقط ۲۵درصد از بودجه المپیکی کمیته المپیک پرداخت شده و نامه‎نگاری‌ها برای تخصیص مابقی بودجه در خزانه‎داری بایگانی شده است. سال آینده سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی به میزبانی برزیل و در ریودوژانیرو برگزار می‌شود.

اهمیت این بازی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد ورزشی که آزمونی مطمئن برای ارزیابی وضعیت ورزش هر کشور و عملکرد مسوولان و ورزشکارانش به حساب می‌آید به قدری بالاست که در تمام کشورها از مدت‌ها پیش بخش قابل توجهی از برنامه‌ریزی مسوولان دولتی- نه فقط ورزشی- به ویژه برای تخصیص بودجه در راستای این بازی‌ها انجام

شده است.

در ایران اما شرایط متفاوت از دیگر کشورهاست به گونه‌یی که گویا نه المپیکی در پیش است و نه اعزامی؛ رایزنی متوالی مسوولان ورزش به ویژه در کمیته ملی المپیک برای در اختیار گرفتن سریع‌تر بودجه هم بی‌دلیل است.

واریز تنها ۲۵ درصد از بودجه ویژه المپیک

اگرچه مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان به نام «المپیک» سال آینده برگزار می‌شود اما اهمیت امسال به مراتب بیشتر است چراکه وضعیت ۹۰درصد رشته‌ها و ورزشکاران برای کسب ورودیه لازم این بازی‌ها و در کل وضعیت کلی کاروان اعزامی همین امسال مشخص می‌شود و این مساله اهمیت موضوع بودجه و تخصیص به موقع آن را هم به مراتب بیشتر می‌کند. امسال با توجه به برگزار شدن رویدادهای گزینشی در رشته‌های مختلف، لزوم حضور ورزشکاران و تیم‌های ایران در این میادین برای کسب سهمیه و بعد از آن آماده‌سازی آنها برای سفر به برزیل، دولت بودجه المپیکی ویژه‌یی را برای کمیته ملی المپیک مصوب کرد. ۲۱۰میلیارد ریال بودجه‌یی بود که در این زمینه مصوب شد و می‌توانست گره‌گشای خیلی از مشکلات باشد اما نه تنها چنین نشد بلکه تاخیر بیش از حد در پرداخت آن، کمیته ملی المپیک و مسوولانش را با چالش‌های زیادی هم مواجه کرده است.

تا به امروز که کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده و به دنبال بسته شدن پرونده برخی از رویدادهای گزینشی المپیک و البته به سرانجام رسیدنی از خیلی از رویدادهای انتخابی دیگر هم در همین مدت زمان تنها ۲۵درصد از بودجه المپیکی مصوب دولت برای کمیته ملی المپیک به این کمیته تخصیص داده شده است.

۵ میلیارد تومان کل بودجه‌یی است که کمیته ملی المپیک از ابتدای سال تاکنون برای هزینه‌کرد در مسیر المپیک از دولت دریافت کرده است.

این بودجه خیلی پیش از این و طی یک مرحله به حساب کمیته ملی المپیک واریز شد اما بعد از آن هیچ تخصیص المپیکی دیگری به این کمیته صورت نگرفته درحالی که ۷۵درصد بخش باقی مانده بودجه مصوب می‌تواند راه‌گشای خیلی از مشکلات باشد البته اگر پرداخت آن دیرتر از این نشود.


نامه‌ای که در خزانه دولت بایگانی شد!

در راستای رایزنی‌هایی که مسوولان کمیته ملی المپیک برای دریافت سریع‌تر و بیشتر بودجه از دولت داشتند، چندی پیش نامه‌یی با محوریت همین موضوع به محمدباقر نوبخت ارسال شد. سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی براساس این نامه و با درک اهمیت المپیک لزوم برگزاری به موقع اردوهای آماده‌سازی در این زمینه و نیاز مالی کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها برای اجرا کردن برنامه‌های تصویبی، دستور پرداخت ۷۵درصد از کل بودجه باقی مانده کمیته ملی المپیک را به خزانه‌داری دولت ابلاغ کرد اما با گذشت حدود یک ماه و نیم از این دستور هنوز هیچ حرکت مثبتی از سوی خزانه‌داری دولت صورت نگرفته است.

تاخیر بودجه و کسب نتایج ضعیف

البته کمیته ملی المپیک با وجود این عدم همکاری و تنگاهای مالی که با آن روبه‌رو شده، اجازه نداده اجرای برنامه‌های مصوب المپیکی لنگ بماند. مسوولان این کمیته اعتبار لازم برای فدراسیون‌ها را از دیگر محل‌ها تامین کرده‌اند و تا به امروز بودجه خوبی را به فدراسیون‌ها تزریق کرده‌اند حتی هستند فدراسیون‌های که تا سقف ۷۰درصد بودجه خود را از کمیته ملی المپیک دریافت کرده‌اند اما هیچ یک از اینها پاسخی برای تاخیر و بی‌توجهی بی‌دلیل خزانه‌داری دولت نسبت به تخصیص ۷۵درصد بودجه این کمیته- مطابق با آنچه معاون رییس‌جمهور دستور آن را ابلاغ کرده است - نیست.

اینکه چرا و به چه دلیل نامه مسوولان کمیته ملی المپیک مبنی بر تسریع پرداخت بودجه المپیکی این کمیته که با اتفاقا با دستور مساعد محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور هم همراه بوده با وجود ارسال به خزانه‌داری دولت، هیچ نتیجه و خروجی نداشته است؛ به هر حال ورود و خروج‌های مالی خزانه‌داری دولت زیر نظر مستقیم وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام می‌شود و علی طیب‌نیا به عنوان مسوول این وزارتخانه بهتر از هر فرد دیگری دلیل تاخیر در تخصیص بودجه المپیکی ورزش را می‌داند و می‌تواند پاسخگوی آن باشد. همین حالا که دو ماه به پایان سال ۹۴ به عنوان مهم‌تری زمان کسب سهمیه المپیک و ۶ ماه به آغاز بازی‌های المپیک در برزیل باقی مانده هم برای تخصیص بودجه المپیکی دیر شده است اما اگر انجام این تخصیص بیشتر از این به تعویق بیفتد، دیگر کوچک‌ترین تاثیری برای ورزش نخواهد داشت چون زمان در گذر است و دوره کسب سهمیه ورزشکاران و آماده‌سازی آنها محدودیتی دارد.

تزریق بودجه به 3 فدراسیون المپیکی

کمیته ملی المپیک که این روزها با بحران عدم تخصیص بودجه المپیکی از خزانه کشور مواجه شده برای کمک مالی به سه فدراسیون المپیکی و مدال‌آور در ین بازی‌ها از ردیف بودجه جاری خود استفاده کرد. با وجود نامه‌نگاری‌های انجام شده از سوی مسوولان کمیته ملی المپیک و دستور ویژه محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رییس‌جمهور برای پرداخت ۷۵درصد از بودجه المپیکی کمیته ملی المپیک، این بودجه هنوز از سوی خزانه‌داری کشور به حساب کمیته واریز نشده است.

گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، کمیته ملی المپیک را در بخش شارژ مالی فدراسیون‌ها به خصوص فدراسیون‌هایی که برای المپیک آماده می‌شوند و مهم‌تر از همه فدراسیون‌های مدال‌آور در این بازی‌ها با مشکلات عدیده‌یی مواجه کرده به طوری که مسوولان این کمیته به ناچار برای کمک مالی به سه فدراسیون مدال‌آور از ردیف بودجه جاری این کمیته استفاده کرده‌اند. بر این اساس اخیرا از بودجه‌یی که ویژه هزینه‌های جاری کمیته ملی المپیک و ازجمله تامین حقوق کارمندان این کمیته است، مبلغی به حساب فدراسیون‌های کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری واریز شده تا حداقل از بار مالی این سه فدراسیون تا حدی کاسته نشود. کمیته ملی المپیک از ابتدای سال تاکنون از مجموع بودجه مصوب ۲۱میلیارد تومان ویژه المپیک تنها ۲۵درصد یعنی مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان دریافت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر