خبر

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۸۷

دستگیری برخی کارکنان گمرک و سازمان بنادر

تسنیم سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به پرونده ۲۱۰ کانتینر قاچاق گفت: در این پرونده تعدادی از کارکنان گمرک نیز دستگیر شدند. قاسم خورشیدی گفت: قاچاق سازمان‌یافته و کلان بدون مداخله و تبانی کارکنان دستگاه‌های متولی در مبادی رسمی امکان‌پذیر نیست. خورشیدی افزود: به‌طور قاطع می‌توان اذعان کرد قاچاق از مبادی رسمی بدون سوءاستفاده کارکنان دستگاه‌های مرتبط امکان‌پذیر نیست. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به موضوع پرونده موسوم به 210 کانتینر قاچاق تصریح کرد: در این پرونده تاکنون بیش از 98 کانتینر قاچاق قطعی شده است. وی افزود: در پرونده 210 کانتینری تعدادی از کارکنان درب خروج، ترخیص‌کاران و ارزیابان در پرونده دخیل بودند که دستگیر شدند و همچنین برخی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و هم شرکت‌های پیمانکار سازمان بنادر جزو دستگیرشدگان این پرونده هستند. این مقام مسوول تصریح کرد، آنچه مهم است این است که مدیریت عالی گمرک جمهوری اسلامی و همین‌طور گمرکات اجرایی اراده مبارزه با فساد داخل گمرک را دارند. خورشیدی ادامه داد، به‌کارگیری سامانه‌های الکترونیکی هم با این رویکرد انجام گرفته است که مراجعه ارباب رجوع به گمرکات حداقلی شود و فرآیند ترخیص کالا بدون حضور صاحبان کالا و با اظهار از راه دور انجام گیرد. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: به عنوان یک متولی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌وضوح شاهد این هستم که مدیران عالی گمرک عزم جدی برای مبارزه با فساد را دارند.


هزینه تولید شمش فولاد کاهش یافت

گروه صنعت در حال حاضر صنعت فولاد ایران در آستانه تعطیلی قرار گرفته چرا که عدم وجود تعادل بین تولید داخلی و تقاضای موجود در بازار از یک‌ سو و نیز وجود محصولات ارزان‌تر و با کیفیت‌تر کشورهایی چون روسیه، اوکراین و بالاخص چین عرصه را به آنها تنگ کرده است که قطعا می‌توان با جایگزینی تکنولوژی روز فضای رقابتی را بهبود بخشید و از تعطیلی مجتمع‌های فولادی کشور جلوگیری کرد. به گفته یک فعال صنعت فولاد کشور یکی از عامل‌های تعیین‌کننده در بازار فولاد هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده است که متاسفانه در ایران به دلیل نبود تکنولوژی‌های روز این هزینه بسیار بالاست. مهدی رنجبری از پایین آمدن هزینه تولید شمش فولاد در کشور خبر داد و تاکید کرد: این شرکت می‌تواند با توجه به تکنولوژی انتخاب شده، محصول کیفی تولید شده خود را با قیمت رقابتی به مشتریان عرضه کند و در بازار فعالیت خوبی داشته باشد و از حجم واردات محصولات خارجی از جمله کشورهای روسیه، چین و... به کشور بکاهد. رنجبری در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه این روش اقتصادی است، گفت: استفاده از هر روشی غیر روش فعلی مورد استفاده در این مجتمع هزینه سرمایه‌گذاری را 3 تا 4 برابر افزایش می‌دهد و همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته باشند. در این روش سنگ‌آهن به‌طور مستقیم در کوره‌های احیا شارژ می‌شود و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش گندله‌سازی نیست.


وضعیت ترمینال مسافربری جدید بندرعباس در هاله‌ای از ابهام

ترمینال بندرعباس یکی از مهم‌ترین مراکز جابه‌جایی مسافر پایتخت حمل‌ونقل کشور است. با وجود اینکه در سال‌های اخیر امکانات رفاهی در مقایسه با گذشته بهتر شده، اما همچنان مشکلاتی نظیر فرسودگی ساختمان و نظارت ناکافی بر عرضه مواد غذایی به جای خود باقی است. به گزارش ایسنا، گشت و گذار در ترمینال بندرعباس هم برای خودش حاشیه‌های تلخ و شیرینی به همراه دارد. از مسافرانی که بلیت گم کرده‌اند تا دست فروشان و حتی سارقان و معتادان ترمینال که البته نسبت به قبل کاهش داشته‌اند، فریاد شوفرها... شیراز شیراز... اصفهان 2 نفر... تهران حرکت... حال و هوای سفر را در دل هر مسافری نده‌تر می‌کند. مهرانی یکی از رانندگان اتوبوس مسیر بندرعباس- شیراز است، وی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: جایگاه و وضعیت پایانه مسافربری فعلی بندرعباس به هیچ عنوان در شان این پایتخت حمل‌ونقل کشور نیست، معماری بناهای مورد استفاده مسافران باید علاوه بر تامین اهداف عملکرد، موجبات رفاه ونشاط مسافران را فراهم آورد. سیستم حمل‌ونقل باید دارای آداب و رسوم خاص خود باشد.

وی افزود: مسافرانی که وارد یک شهر می‌شوند نخستین مکانی که به چشمشان می‌خورد، ترمینال آن شهر بوده و به نظر نمی‌رسد پایانه مسافربری فعلی بندرعباس با این وضعیت مناسب شهری باشد که عنوان پایتخت حمل‌ونقل کشور را یدک می‌کشد.

مسافرت امری مهم است و لحظات آغازین و پایانی سفر از لحاظ روانشناسی اهمیت زیادی دارد. ما در اینجا با معماری و رابطه آن با ابتدا و انتهای حرکت سر و کار داریم. از زمان‌های بسیار دور محل‌های شروع و پایان سفر به نحود بیاد ماندنی و با شکوه ساخته می‌شده است. احداث مکانی به نام ترمینال برای شهرهای اقتصادی همچون بندرعباس سرگذشت طولانی دارد، حدقل 3 سال است که همه منتظر افتتاح پایانه مسافربری جدید این شهر هستند اما تاکنون حتی سازه این پایانه نیز تکمیل نشده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ترمینال مسافربری در این شهر گفت: شهرداری چندین سال است که اقدام به ساخت پایانه مسافربری جاده‌یی کرده است. بابک هاشمی به دلیل اتمام نشدن پروژه پایانه مسافربری جاده‌یی بندرعباس اشاره کرد و گفت: زمان شروع پروژه قرار بر آن شد که بخشی از مبلغ از محل اعتبارات دولت از طریق سازمان حمل‌ونقل پایانه‌های استان انجام گیرد اما متاسفانه با عوض شدن قوانین اعلام شد که تامین هزینه‌ها توسط شهرداری باشد و از آنجا که شهرداری پروژه‌های زیادی در دست کار داشت، روند اجرای پروژه ولانی د. وی اضافه کرد: امسال شهرداری بندرعباس برای اجرای پروژه پایانه جدید پیگیری ویژه‌یی داشته که کار را دنبال کنند. در این زمینه ایراداتی در این کار وجود داشت که رفع شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر