تعریف جالب آخوندی از اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۰۹

وزیر راه و شهر‌سازی در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است. یعنی سرانجام باید روزی برسد که بخش خصوصی نه تنها درخواست کمک از دولت نداشته باشد بلکه با تاکید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سیزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با حضور وزیر راه وشهرسازی و به ریاست جاسم جادری استاندار هرمزگان در محل استانداری شهر بندرعباس تشکیل شد. عباس آخوندی پس از استماع گزارش عملکرد بنادر و سایر حوزه‌ها در استان گفت: هرمزگان یک استان حمل و نقلی است که در بحث صادرات نیز نقش کلیدی دارد و برهمین اساس گفته می‌شود که در توسعه ملی ایران یک استان کلیدی است. وی ادامه داد: آنچه از طرف مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی مورد تایید است، دوام کارکرد اقتصاد در برابر تکانه‌های داخلی و بین‌المللی است. تاکید ایشان در جزئیات هم بر بهره‌وری، ارتقای توان تولید ملی، رقابت‌پذیری و حضور بخش خصوصی است.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: حالا اگر می‌خواهیم به هر یک از این جزییات ورود پیدا کنیم باید صاحب یک اقتصاد حرفه‌یی و تولیدی با قدرت رقابت‌پذیری و حداکثر بهره‌وری بر مبنای فعالیت‌های بخش خصوصی باشیم.


اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی بخش خصوصی به دولت

آخوندی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است. یعنی سرانجام باید روزی برسد که بخش خصوصی نه تنها درخواست کمک از دولت نداشته باشد بلکه با تاکید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی نکته حایز اهمیتی است گفت: باید میزان وابستگی به یارانه به حداقل و قدرت رقابتی به حداکثر برسد. این در حالی است که برخی تعریف معکوس از اقتصاد مقاومتی دارند و فکر می‌کنند باید جلو واردات را بگیریم و برای تولید یارانه دهیم، در حالی که این برداشت با هیچ یک از ۱۶ اصل اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. وی تاکید کرد: از تمام شما مدیران درخواست دارم به دنبال اقتصاد رقابتی باشید و قبول کنید که باید برای گرفتن سهم جهانی خود به رقابتی کردن محصول خود بیندیشیم. آخوندی با توضیح اینکه در حوزه حمل‌ونقل در استان هرمزگان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است از سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش خصوصی در استان خبر داد و گفت: ما توسعه بندر شهید رجایی را در دستور کار داریم و برای این مهم به یکپارچه کردن حوزه حمل ونقل یعنی اتصال دریا و ریل به یکدیگر می‌اندیشیم. عضو کابینه دولت یازدهم با اعلام اینکه میزان باری که از دریا به ریل می‌رسد امروز به ۲۲درصد رسیده گفت: این رقم در ۳سال گذشته چیزی حدود ۵ تا ۷ درصد بوده که امروز تا ۲۲درصد افزایش یافته است.


رقابت منجر به کاهش هزینه می‌شود

وی ادامه داد: رقابت بین مودهای حمل ونقل منجر به کاهش هزینه حمل ونقل می‌شود و ما این مهم را در بنادر برای کمک به تولیدکننده و کاهش هزینه‌های حمل ونقلی انجام داده‌ایم.

آخوندی همچنین از سرمایه‌گذاری در بخش بانکرینگ خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری برای صادرات در استان رشد قابل توجهی داشته است. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: یکی از کارهایی که باید در اقتصاد مقاومتی انجام دهیم بحث رفع عدم تعادل‌های منطقه است. برهمین اساس تاکید دارم که حتما باید بنادر قدیمی‌تر نیز فعال شود و به بنادری مثل جاسک، میناب، تیاپ، سیریک و بندر لنگه توجه شود. وی‌ با تاکید براینکه نهایتا مهم‌ترین انتظار ما از استان هرمزگان توسعه صادرات در تمام بخش‌هاست، گفت: این استان به عنوان استانی برای سکوی صادرات معرفی می‌شود و می‌تواند نقش عمده‌یی در این باره داشته باشد. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم که کارگروهی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای چگونگی افزایش صادرات ایجاد شود و اگر هم وجود دارد فعال‌تر شود و راه‌حل‌های خودرا به ما ارائه دهد. آخوندی‌ همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای توسعه گردشگری را مطرح کرد و گفت: مسافرت دریایی و گردشگری دریایی نباید مورد غفلت واقع شود. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر ایجاد ترمینال‌های مسافربری استاندارد در هرمزگان تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت استان در بخش توسعه گردشگری داشته باشید.

وی با بیان اینکه پایبند به اصول اقتصاد مقاومتی هستیم، گفت: این را هم تاکید می‌کنم که چگونه با اقتصادی مقاومتی می‌توان در حوزه بین‌المللی ورود و ظهور داشته باشیم. باید سهم خود را از بازار رقابت جهانی به دست بیاوریم و کیک اقتصاد ایران را بزرگ کنیم نه اینکه هرکسی بخواهد تنها سهمی از کیک موجود را به خود اختصاص دهد.

آخوندی‌ در بخش پایانی سخنرانی خود در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی همچنین بر موضوع ایجاد شهر- بندرها تاکید کرد و گفت: علاقه‌مند هستیم که رابطه‌یی تعریف شده بین بندر و شهر ایجاد کنیم که برپایه آن بندر حداکثر حمایت از ارتقای زندگی شهری را داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر