اجرای 740 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۸۹

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی قرار است در مجموع 740هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی تا پایان سال اجرایی شود.

خداکرم جلالی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در حوزه آبخیزداری سدها و کنترل کانون‌های بحرانی و فرسایش بادی در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و پدیده خشکسالی، بحران آب، بیلان منفی آب‌های زیرزمینی و تخریب آبخوان‌ها و فرونشست زمین در حوزه منابع طبیعی دو پروژه آبخیزداری در سطح 650هزار هکتار و مقابله با بیابان‌زایی در سطح 90هزار هکتار در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. وی گفت: عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی برای حفظ منابع پایه آب و خاک در واقع زیربنای سایر اقدام‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی است. اگر سه عنصر اساسی آب، خاک و هوا را بتوانیم حفظ و مدیریت کنیم زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه در سایر بخش‌های اقتصادی خواهد شد. این مقام مسوول اجرای هر چه سریع‌تر عملیات آبخیزداری در کشور را با توجه به بحران کمبود منابع آبی کشور یک ضرورت می‌داند. جلالی تصریح کرد: براساس آمارها باید در سطح 125میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام می‌شد که حدود 25تا 26میلیون هکتار آن از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون اجرایی شده و حدود 99میلیون هکتار آن باقی مانده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در کشور نیازمند عزم جدی مسوولان و مشارکت مردمی است، افزود: برای برون‌رفت از بحران آبی باید سالانه حداقل 3میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود. به گفته جلالی سالانه به طور متوسط 16.5تن فرسایش خاکی در کشور ما رخ می‌دهد که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: اجرای روش‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند علاوه بر ذخیره‌سازی 520 متر مکعب آب در هر هکتار منجر به حفظ نزولات آسمانی در سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از حداقل 9تن فرسایش خاک در هر هکتار شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: به‌ کارگیری چنین روش‌هایی تقویت پوشش گیاهی را برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و بهبود معیشت دامداران در پی دارد که روش ارزانی است. نسبت درآمد بر هزینه در عملیات آبخیزداری به طور تقریبی 4.7برابر است و از سوی دیگر قیمت تمام شده استحصال آب از عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری یک پنجم هزینه استحصال آب از طریق سدهاست. جلالی افزود: برای اجرای 650 هزار هکتار عملیات آبخیزداری حدود سه هزار میلیارد ریال(300میلیارد تومان) اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه تاکنون اعتباری به این بخش تخصیص نیافته است، اظهار کرد: بخشی از اقدام‌ها از ابتدای سال شروع شده و براساس مطالعات سهم استان‌ها و مناطق مشخص شده است. وی تاکید کرد، بخش عمده عملیات آبخیزداری مربوط به عرصه‌های مرتعی ضعیف و مشجر جنگل‌های تخریب شده و مناطق بیابانی است. به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در برنامه ششم توسعه برای اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری 10میلیون ریال(یک میلیون تومان) برآورد هزینه شده است.

20 میلیون هکتار اراضی کشور تحت فرسایش بادی است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره کانون‌های گرد و غبار گفت: ایران در منطقه خشک و بیابانی قرار دارد و سرانه بیابان آن بیش از دو برابر سرانه جهانی است.

به گفته جلالی در دنیا سرانه بیابان دو هزار متر مربع است درحالی که در کشور ما چهار هزار و 300مترمربع برآورد شده است.

وی اظهار کرد: حدود 20میلیون هکتار از اراضی کشور ما تحت فرسایش بادی قرار دارد که هفت میلیون هکتار آن کانون‌های بحرانی قلمداد می‌شود و سه میلیون هکتار آن کانون‌های بحرانی درجه یک هستند که تولید گرد و غبار می‌کنند.

جلالی اعلام آمادگی کرد در برنامه ششم توسعه در صورت تامین اعتبارهای مورد نیاز و اجرای عملیات بیابان‌زدایی سه میلیون هکتار کانون بحرانی درجه یک کنترل شود که بخشی از این عملیات‌ها متکی به اقدامات بیولوژیک است که در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

وی اعتبار اجرای 90هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را 30میلیون ریال (3میلیون تومان) در هر هکتار برشمرد و افزود: در صورتی که اعتبار لازم امسال تامین شود، تمامی 90هزار هکتار طرح بیابان‌زدایی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها بر این باور است که اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی هزینه‌بر است بنابراین برای اجرای هر چه سریع‌تر و کاهش هزینه این طرح‌ها تلاش داریم در کنار تامین منابع دولتی از مشارکت مردمی نیز بهره‌مند شویم که خود می‌تواند عاملی برای اجرای سریع‌تر این طرح‌ها شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر