اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۴۶

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات

یک نکته دیگری که من بارها تذکر داده‌ام این است که حالا که تحریم‌ها برداشته شد، آیا مشکل اقتصاد کشور و معیشت مردم و سفره‌های مردم با برداشتن تحریم‌ها حل خواهد شد؟ نه، مدیریت لازم است، برنامه لازم است. من هم در زمان این دولت، هم در زمان دولت قبل که بخشی از تحریم‌های مهم تازه شروع شده بود و بخشی هم در انتظار زمان بود که شروع بشود، گفتم که مشکلات اقتصادی کشور ممکن است بیست درصد، سی درصد، چهل درصد مربوط باشد به تحریم‌ها [اما] بقیه مربوط به مدیریت ماست؛ ما باید مدیریت کنیم، ما باید درست عمل کنیم و راه عمل هم اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی را همه تایید کردند، همه تصدیق کردند، برایش برنامه‌ریزی کردند - خوشبختانه دستگاه‌های دولتی، دوستان ما در دولت برنامه‌هایی دارند برای پیگیری- به جد باید آن را پیگیری کنند و کشور را باید از لحاظ اقتصاد مقاوم کنند؛ والا اگر چشم ما به تصمیم بیگانه باشد، به دست بیگانه باشد، به جایی نمی‌رسیم. نفت ما را امروز تقریبا به یک‌پنجم قیمت رسانده‌اند. نفت را که سرمایه اصلی اقتصاد ماست متاسّفانه تقریبا به یک ‌پنجم قیمت رسانده‌اند. تازه همان ۱۰۰دلار یا ۱۱۰یا ۱۲۰دلار هم قیمت واقعی نفت نبود؛ قیمت واقعی نفت از آن هم بیشتر است-این را هم من قبل‌ها گفته‌ام- اما همان[قیمتی‌] هم که بود، آن را تقریبا به یک ‌چهارم یا به یک ‌پنجم تقلیل داده‌اند. اگر چشم انسان به دست دشمن باشد، این اتفاقات زیاد می‌افتد. اینها تکانه‌های اجتناب‌ناپذیری است که انسان در مقابلش اختیاری ندارد؛ ما باید اقتصاد را جوری بکنیم که در مقابل این تکانه‌ها بتواند محکم بایستد و تحت تاثیر قرار نگیرد.

الان هم که هیئات می‌آیند و می‌روند، مسوولان دولتی هوشیار باشند؛ این ‌جور نباشد که قرارداد بستن با هیات‌های تجاری و صنعتی و اقتصادی بیگانه‌یی که می‌آیند و می‌روند، به صنعت داخل، به کار داخل، به کشاورزی داخل لطمه بزند. ما البته به مسوولان محترم هم این را در جلسات خصوصی گفته‌ایم که مراقبت باید بکنند. یعنی باید کشور روی پای خودش بایستد. ما یک ملت قوی و با تعداد زیادیم-ما نزدیک به 80 میلیون جمعیتیم؛ این جمعیت کمی نیست-ده‌ها میلیون جوان تحصیل‌کرده در کشور ما هست؛ ما در همه بخش‌ها و در همه قسمت‌ها آدم‌های توانا و دانا داریم؛ این هم که منابع زیرزمینی ماست، این هم تنوع عجیب ‌وغریب فصلی و اقلیمی کشور ماست؛ همه اینها امکانات است، همه اینها فرصت است. ما باید روی پای خودمان بایستیم، به دیگران نبایستی اتکا کنیم.

خب، دشمن، دشمن است و نقشه‌هایش به ضرر ملت‌هاست؛ در این منطقه این‌ جور است. یادتان هست که چند سال قبل از این، امریکایی‌ها گفتند «خاورمیانه جدید»؛ ما آن ‌وقت درست نفهمیدیم چه‌ کار می‌خواهند بکنند که اسمش را خاورمیانه جدید می‌گذارند؛ حالا فهمیدیم خاورمیانه جدید چیست: خاورمیانه جنگ، خاورمیانه تروریست، خاورمیانه تعصب و تحجر، خاورمیانه مشغول به هم؛ در سوریه جنگ است، در عراق جنگ است، در لیبی جنگ است، تروریسم در همه این کشورها گسترده است، در ترکیه تروریسم است، در جاهای دیگر تروریسم است؛ این خاورمیانه جدید است؛ این آن چیزی است که آنها دنبالش بودند. بله، انکار می‌کنند لکن انسان چشم دارد، انسان عقل دارد، نگاه می‌کند می‌بیند. جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، عناصر داخلی را در کشورها مسلح کنند و به جان ملت‌ها و دولت‌ها بیندازند. این آن خاورمیانه جدید اینهاست. امریکا را بشناسند.

کشور ما بحمدالله به برکت تدین مردم، انقلابی‌گری مردم و بصیرت مردم، از دست‌اندازی‌ها و تعرض‌های دشمنان سوگند خورده مردم تا حدود زیادی مصون مانده. بله، ضربه زده‌اند، یک کارهایی کرده‌اند اما نتوانسته‌اند، ضربه اساسی بزنند و به توفیق الهی نخواهند توانست ضربه اساسی بزنند. و به توفیق الهی ملت ایران آن روزی که بر همه سیاست‌های استکباری فائق بیاید و به آرزوهای خود برسد، ان‌شاءالله خواهد دید و تمام آن اهداف و آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی را انشاءالله ملت ایران تجربه خواهد کرد. تلاش عمومی ما لازم است، تلاش مخلصانه ما لازم است، همکاری‌های ما لازم است، مهربانی‌های ما نسبت به هم لازم است. با همدیگر باشیم، با همدیگر بسازیم، با همدیگر کار کنیم، اهداف را فراموش نکنیم، آرمان‌های بلند را فراموش نکنیم، در همه میدان‌ها صمیمانه قدم‌ برداریم. خدا با ملت ایران است و انشاءالله پیروزی از آن ملت ایران است. خداوند انشاءالله همه شما را موفق و موید بدارد. خداوند شهدای عزیز ما و امام بزرگوار ما را با پیغمبر محشور کند.

30/10/1394

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر