اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۴۴

تصویب 4پروژه ملی اقتصاد مقاومتی برای وزارت علوم

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب چهار پروژه ملی اقتصاد مقاومتی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی در حاشیه نشست خبری در اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرایی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه کارگروه‌های قوی و گسترده درخصوص تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است، گفت: برنامه‌های عملیاتی وزارتخانه برای هفت طرح و پروژه اعلام شد و این هفت طرح با مذاکرات در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به چهار پروژه ملی تبدیل و تصویب شد. وی اضافه کرد: این چهار پروژه ملی عمدتا در زمینه‌های ایجاد دانشگاه کارآفرین، ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها، ارتقای پنج دانشگاه کشور به دانشگاه‌های برتر بین‌المللی و توسعه مهارت‌افزایی در نظام آموزشی هستند. احمدی گفت: امید می‌رود همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور درگیر این چهار پروژه ملی شوند و نقشی اساسی در این زمینه داشته باشند. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هر برنامه ملی که تدوین شود، نتیجه آن به دانشگاه محقق اردبیلی نیز برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل جزو استان‌هایی با پتانسیل و ظرفیت بالا بوده و دانشگاه محقق اردبیلی نیز دانشگاهی رو به رشد است. وی گفت: دانشگاه‌های کشور به مناطق 10 گانه تقسیم‌بندی شده‌اند و برای هر منطقه‌ای، برنامه‌یی تدوین شده و مسوولیت اجرای برنامه‌ها به منطقه سپرده شده است. وی با بیان اینکه در چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری پنج پانل تخصصی برگزار خواهد شد، افزود: پانل اول در مورد نحوه تعامل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استقرار نظام HSE و ایزو 17025 در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها است که در آن در مورد ساماندهی مراکز آزمایشگاهی و استفاده بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی بحث خواهد شد. احمدی با بیان اینکه دومین پانل در مورد نظام نوین آزمایشگاهی با تاکید بر بخش خصوصی خواهد بود، اضافه کرد: این پانل در مورد ساز و کارهای استفاده از امکانات بخش خصوصی خواهد بود. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پانل سوم در مورد تدوین برنامه راهبردی و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری خواهد بود و در آن وظایف پژوهشی اساتید و مجموعه برنامه‌های ساماندهی پژوهشی مورد بحث قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه پانل چهارم نحوه تعامل بین ارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها و تجاری‌سازی و فن‌بازار خواهد بود، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم در این مقوله ایجاد ارتباط بین دانشگاه و پارک‌ها و رساندن پژوهش به مرحله تولید است که در این پانل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

احمدی پنجمین پانل را بررسی الگوهای دانشگاهی (پژوهش‌محور، کارآفرین و...) برشمرد و افزود: سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد دانشگاه نسل سوم و کارآفرین‌پرور است که در این پنل در مورد آن بحث خواهد شد. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران از لحاظ رتبه‌بندی ارجاع به مقالات در منطقه رتبه اول را دارد، ادامه داد: 14 دانشگاه ایران در لیست دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند که در سال‌های قبل چنین نبود. وی تصریح کرد: بودجه پژوهشی 0.47درصد از تولید ناخالص ملی است که تلاش می‌کنیم این رقم را به یک درصد برسانیم.

احمدی گفت: تلاش بر این است که فضای خلاقیت و نوآوری همراه با پژوهش را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که توسعه مراکز رشد در دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌ها در این حوزه است. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرچند کشور ایران در بحث مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری جوان است، اما حدود 38 پارک و 167 مرکز رشد در کشور وجود دارد. وی با اشاره به فروش پایان‌نامه‌ها، تصریح کرد: در این حوزه استاد، دانشجو و شرکت بیرونی سه عاملی هستند که برای مقابله با آن، کار بسیار قوی حقوقی و مدیریتی انجام شده است.

احمدی افزود: در این مورد اساتید و دانشجویان به کمیته‌های انضباطی معرفی می‌شوند، اما در برخورد با شرکت‌ها خلاهای قانونی وجود دارد که در این مورد هم لایحه‌یی تنظیم شده و در دولت مورد تصویب قرار گرفته است و اجرای آن نیازمند تصویب در مجلس است که اقداماتی در این مورد هم انجام شده است.


مهم‌ترین اولویت مجلس‌دهم رونق اقتصادی است

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین اولویتی که باید در دستور کار نمایندگان مردم در مجلس آینده قرار گیرد، توجه به رونق و رشد اقتصادی برای ایجاد شغل متناسب با شرایط جوانان و آحاد مردم است. علی بختیار در گفت‌وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: در رابطه با اولویت‌های مجلس دهم بحث‌های متفاوتی در فراکسیون‌ها و با منتخبان مردم در جلسات غیر رسمی صورت گرفته است. وی اظهار کرد: به اعتقاد ما که در بین مردم هستیم و مشکلات و دغدغه‌های اساسی آنان را احساس می‌کنیم، مهم‌ترین مشکل اصلی کشور بیکاری است که این معضل مشکلات اجتماعی در پی داشته است. بختیار اظهار امیدواری کرد که مجلس دهم بتواند با ریل‌گذاری مناسب راه درستی را پیش روی دولت و در برنامه پنج ساله ششم همواره کند تا دولتمردان با استفاده از فرصت ایجاد شده پس از برجام و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، کشور را به جهش اقتصادی برسانند.

وی در زمینه ترکیب مجلس دهم نیز گفت: اکثر منتخبان مردم از فرهیختگان و نخبگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف هستند و انتظار می‌رود در جهت همراهی با دولت با تصویب قوانین مناسب و اصلاح برخی قوانین و ساختارها گام‌های درستی را برای رفع مشکلات مردم بردارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر