دستیابی به رشد 8درصدی نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۸۴


وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی کشور و معاونان جدید و قدیم امور بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد دستیابی به رشد اقتصادی

8 درصدی را نه یک انتخاب بلکه یک الزام جدی دانست که باید تحقق یابد.

به گزارش شادا، در این مراسم که با حضور مدیران مالیاتی، بانکی و اقتصادی کشور در سالن شهید مدرس وزارت اقتصاد برگزار شد، وی گفت: مسوولیت‌ها و فرصت‌ها گذرا هستند و آنچه مانا و جاودانه است ثمره تلاش‌ها و کوشش‌هایی است که انسان‌ها از خود بر جای می‌گذارند. وی در ادامه گفت: خوشبختانه در تغییر و تحولاتی که امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی شاهد هستیم مدیران موفق و شایسته‌یی جایگزین مدیران موفق دیگری می‌شوند که در طول مدیریت خود کارنامه قابل قبول و ارزشمندی از خود بر جای گذاشته‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: چند روز قبل که بحث تغییرات در وزارت اقتصاد در هیات دولت مطرح شد، همه حاضران در جلسه دولت به توانمندی، پاک‌دستی و کفایت و همچنین خدمات و آثار ماندگار دکتر عسکری در دوران حضور در وزارت اقتصاد اشاره کردند و به نظرم آن جلسه‌یی کم نظیر بود که همه اعضا به اتفاق از خدمات ایشان به نیکی یاد کردند.

طیب‌نیا تصریح کرد: این یک جلسه تودیع نیست بلکه از جایگاه و توانمندی‌های آقایان عسکری و پاریزی در وزارت اقتصاد همچنان استفاده خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش به اهمیت جایگاه سازمان امور مالیاتی در اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و در این خصوص گفت: طرح جامع مالیاتی مهم‌ترین پروژه اقتصادی کشور است و همه باید با همکاری و تلاش مضاعف، اولویت خود را بر اجرای کامل این طرح متمرکز کنیم.

طیب‌نیا با اشاره به رشد در آمدهای مالیاتی با وجود کاهش رشد اقتصادی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها در 3سال گذشته گفت: با وجود فشارهای زیادی که طی 3سال گذشته از جهت کاهش درآمدهای ارزی بر کشور تحمیل شده بود، هم نظام بانکی عملکرد قابل قبولی داشت و هم درآمدهای مالیاتی رشد قابل توجهی داشت.

وی افزود: در سال گذشته 44 درصد رشد درآمدهای مالیاتی داشتیم که با توجه به تورم 14 درصدی پارسال، رشد واقعی درآمدهای مالیاتی بیش از 30 درصد بوده است. وی افزایش دوبرابری درآمدهای مالیاتی طی سه سال گذشته را عملکردی قابل قبول برای سازمان مالیاتی برشمرد و در این خصوص گفت: باید توجه داشت که این درآمدها با استفاده از شیوه‌های نوین و بدون وارد کردن فشار بر اقتصاد به دست آمده است.

وزیر اقتصاد درادامه سخنانش به اهمیت توسعه نظام مالی در کشور اشاره کرد و گفت: تمام مطالعات نشان می‌دهد بین توسعه نظام تامین مالی و توسعه اقتصادی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و بدون توسعه نظام مالی امکان دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه امکان‌پذیر نیست. وی افزود: در حال حاضر در سیستم مالی و در بازارهای مالی کشور حاکمیت با نظام بانکی است و بخش عمده منابع از طریق سیستم بانکی کشور تجهیز می‌شود.

طیب‌نیا در ادامه و در تحلیل وضعیت سیستم بانکی کشور گفت: نظام بانکی کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و با توجه به مطالبات 100 هزار میلیاردی نظام بانکی از دولت، بیش از نیمی از منابع در این بخش قفل شده و قابل بهره‌برداری نیست. وی مشکل دارایی‌های مازاد، عدم امکان فروش آنها، پایین بودن بازده دارایی‌ها و بالا بودن میزان تملک دارایی‌های غیرجاری را از جمله موانع عملکرد مناسب نظام بانکی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر قضاوی به عنوان معاون جدید امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گام‌های جدی برای برطرف کردن این موانع برداشته شود. طیب‌نیا در ادامه سخنانش و در تشریح مشکلات بخش بانکی کشور، گفت: اگر در گذشته پدیده سلطه مالی مانع از اجرای سیاست‌های پولی شفاف و موثر در کشور بود، امروز وجود موسسات متخلف و

غیرمنضبط این مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. وی افزود: باید قدم‌های جدی برای تسویه بدهی دولت به نظام بانکی برداشته شود و در عین حال برای افزایش سرمایه بانک‌ها فکر جدی کنیم تا در فضای پس از تحریم امکان حضور و نقش‌آفرینی جدی برای نظام بانکی کشور مهیا شود. طیب‌نیا در ادامه گفت: در قانون بودجه سال آینده و همچنین برنامه توسعه ششم کشور تدابیر مناسبی در این خصوص اندیشیده شده است و درصدد هستیم با همکاری و هماهنگی گسترده با بانک مرکزی و نظام بانکی کشور این مشکلات را حل کنیم.


اعمال «تخفیف» در قیمت‌های جدید بلیت قطار تا‌ رفع اختلاف‌ با سازمان حمایت

مدیرعامل رجاء گفت: شرکت‌های ریلی با توجه به ماده 9 قانون دسترسی آزاد به خط‌آهن مجوز افزایش قیمت بلیت قطار را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل اعتراض سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تا رفع این اختلاف، بلیت را با اعمال تخفیف در نرخ‌‌های جدید به فروش می‌رسانیم. سید حسن موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق ماده 9 قانون دسترسی آزاد به خطوط ریلی، شرکت‌های حمل و نقل مسافری ریلی از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مجوز افزایش قیمت بلیت را اخذ کردند بنابراین نرخ بلیت قطار متوسط 8 درصد از امروز افزایش یافت. وی افزود: 15 ماه از افزایش قیمت قبلی بلیت قطارها گذشته است و در این مدت شرکت‌های ریلی با مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع اعتباری، دست و پنجه نرم می‌کردند. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء اضافه کرد: بنابراین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار‌ها، احتساب ترددهای یک‌سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی‌ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت کرد و مقرر شد قیمت بلیت قطارها بطور متوسط 8 درصد و تا سقف 15 درصد از 25 آذرماه (امروز) افزایش ‌یابد. ‌موسوی‌نژاد افزود: از سوی دیگر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده، مدعی است باید برای این افزایش قیمت، از ستاد تنظیم بازار مصوبه اخذ می‌شد. وی اظهار داشت: در این راستا تلاش کردیم تا پایان این اختلافات که با برگزاری جلسات مختلف انجام خواهد شد، فعلاً نرخ بلیت قطار‌ با اعمال تخفیف در قیمت‌های جدید، با نرخ‌های قبلی فروخته شود. مدیرعامل شرکت رجاء بیان کرد: جلسات ما با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای حل این مشکل ادامه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر