حلال مشکلات و جذاب برای سرمایه‌گذاران

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۸۳



سیاست‌های ابلاغ شده درخصوص اقتصاد مقاومتی چراغ راهی برای آینده اقتصاد ایران در دوران پساتحریم خواهد بود.

تحریم برای مردم ایران واژه‌یی است که پیوند خورده با دوران مذاکرات و مشکلات گسترده در حوزه صنایع، بانک‌ها، تامین داروها و هزاران دغدغه دیگر است. در آن سال‌ها رهبر معظم انقلاب واژه‌یی با نام اقتصاد مقاومتی را در ادبیات کشور وارد کردند که تحلیل‌های گسترده‌یی را به همراه داشت. رهبر معظم انقلاب در شهریور سال 1389 دیداری با کارآفرینان داشتند که واژه اقتصاد مقاومتی را به ادبیات اقتصادی کشور اضافه کردند. آن زمان تیم مذاکره‌کننده کشورمان در حال مذاکره بودند و هرچه پیش می‌رفتند، امیدها برای رسیدن به توافق هسته‌یی و برداشتن تحریم‌های ظالمانه بیشتر می‌شد. در سال‌های بعد نیز شاهد بیانات جامع رهبر معظم انقلاب در خصوص این اقتصاد بودیم.

در سال جاری مذاکرات به ایستگاه پایانی رسید و همزمان با توافق حاصل شده، موضوعی حائز اهمیت با عنوان اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم شکل گرفت. در این خصوص اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نظراتی ارائه کرده‌اند که در ادامه این گزارش آمده است.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم گفت: در ابتدا آن پولی که وارد کشور می‌شود را باید در حوزه تحریک تقاضا، تولید صادرات محور و مدیریت واردات شکل گیرد. اقتصاد مقاومتی می‌تواند70درصد مشکلات ما را رفع کند که 30درصد تحریم‌ها به این مشکلات ارتباط دارد.

محمد علیپور دیگر عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی معتقد است که هنوز آثار منفی دوران تحریم را شاهد هستیم. این دوران باید یک درس عبرت برای ما باشد. کشورهای استکبار غرب نقاط ضعف ما را در حوزه اقتصاد تشخیص داده‌اند و آنها فکر می‌کنند که به نقاط ضعف ما فشار آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران در برابر آنها ایستادند و مقاومت کردند اما این موضوعات را باید در دوران پساتحریم، برطرف کنیم. به جای پرداختن به واردات، نیازهای اساسی کشور را در داخل بر طرف کنیم. باید از منابع کشورمان به نحو احسن استفاده کنیم و در جهت حمایت از تولید داخلی، صادرات و تامین زیرساخت‌های اساسی قدم ‌برداریم. در پساتحریم این موضوعات را باید در اولویت قرار دهیم.

ابراهیم نکو عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی نیز گفت: اقتصاد مقاومتی در شرایط پساتحریم اثرات خود را به خوبی نشان می‌دهد. یکی از هنر‌نمایی‌های اقتصاد مقاومتی خود نمایی و مدیریت پس از تحریم‌ها خواهد بود. در صورت به‌کار‌گیری فنون اقتصاد مقاومتی از گردنه‌های سخت عبور خواهیم کرد و به افق تعریف شده در سند چشم‌انداز در منطقه می‌رسیم. اقتصاد مقاومتی برای پساتحریم کارآمد‌تر از زمان تحریم‌ها است و کاستی‌های گذشته را مدیریت می‌کند. نکته مهم هم این است که اگر در زمان پساتحریم حواسمان نباشد، ورود سرمایه‌گذاران با شکست مواجه می‌شود. موسی الرضا ثروتی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: حدود 3سال هم از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد. متاسفانه شاهد اقدام مثبتی در این زمینه نبودیم. در بخش‌های پساتحریم نباید امیدوار باشیم که شرایط تغییر کند. در این دوران دولت باید سرمایه‌گذار و تکنولوژی وارد کشور کند. در صورتی که این دو مقوله وارد نشود، ما به بازار مصرف تبدیل خواهیم شد.

محمدحسین میرمحمدی دیگر عضو کمیسیون اقتصاد است که معتقد است در صورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تحریم‌ها اثر ندارد.

در دوران پساتحریم ما وظایفی داریم که به واسطه حجم تقاضاها برای ورود به کشور باید دقت شود که به تولید‌کننده‌های داخلی ضربه وارد نشود. تعرفه‌های گمرکی از موضوعاتی است که نیازمند این دقت نظر است. واردات بی‌رویه کالاهایی که مشابه آنها در کشورمان وجود دارد، موجب آسیب به تولیدات داخلی می‌شود.

در دوران پساتحریم نباید از اقتصاد مقاومتی غافل شد و برای اجرایی شدن این اقتصاد که موجب استقلال ما در برابر فراز و فرودهای اقتصاد دنیا می‌شود، کشور را در شرایط تحریم و غیرتحریم از هرگونه آسیبی مصون می‌دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر