آلودگی هوای جهان، روی خط فاجعه

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۴۸

گروه جهان

شهرهای بزرگ جهان مثل پکن، دهلی‌نو، میلان، رم و حتی شهر کوچکی همچون سارایوو نیز این روزها با یک معضل مشترک دست و پنجه نرم می‌کنند و آن بحران آلودگی هوا و پدیده مه‌دود در این شهر‌هاست. با وجود برگزاری کنفرانس اخیر تغییرات اقلیمی در پاریس به نظر نمی‌رسد که راهکارهای مقابله با این پدیده در فصل زمستان مفید واقع شده باشد.

براساس استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت میزان استاندارد ذرات معلق در هوا حداکثر ۲۵میکروگرم در متر مکعب است. ذراتی که کوچک‌تر از ۲/۵میکرومتر قطر دارند، قادرند وارد کیسه هوایی(انتهایی‌ترین بخش دستگاه تنفسی) شده و از آنجا به خون راه یابند. بیماری‌های دستگاه تنفسی، تشکیل لخته خون در عروق، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه ازجمله عوارض تنفس در هوای آلوده به شمار می‌روند. به گزارش دویچه‌وله، اوایل ماه دسامبر برای نخستین ‌بار در سال ۲۰۱۵ در شهر ۲۲میلیون نفری پکن «وضعیت هشدار قرمز» اعلام شد و مدارس و کودکستا‌ن‌های شهر تعطیل شدند. آلودگی شدید هوا نه تنها تردد خودروها را در پکن به حالت تعلیق درآورد بلکه بیش از ۳۰پرواز را نیز لغو کرد. این معضل به جز پکن دست‌کم 10شهر دیگر چین را به نفس‌تنگی انداخته است. به گزارش رسانه‌های دولتی در این کشور، این برای چهارمین بار در ماه جاری است که چنین وضعیتی در بخش‌های شهری چین برقرار است. غلظت این ذرات در پکن حال به ۲۰برابر رقمی رسیده که سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرز هشدار در مورد غلظت این ذرات آلوده تعیین کرده است.

به گزارش یورونیوز، نتایج یک پژوهش تازه درباره آلودگی هوا در چین نشان می‌دهد که سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این به معنی مرگ روزانه ۴هزار نفر تنها بر اثر عواقب آلودگی هواست.

آلودگی هوا در «دهلی‌نو» این شهر را جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داده است. میزان آلودگی در این شهر در بسیاری از روزها حتی از میزان آلودگی هوا در پکن نیز بیشتر بوده است. براساس گزارش رسانه‌های محلی چهارشنبه گذشته آلوده‌ترین روز سال بوده و شاخص کیفیت هوا در این شهر ۱۷میلیون نفری، وضعیت «بسیار بد» یا «وخیم» را نشان داده است. دولت هند گفته است که روز جمعه تدابیر پیش‌بینی شده برای بهبود وضعیت هوا را اعلام خواهد کرد. بنا بر آمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی، میزان ذرات معلق کوچک‌تر از ۲/۵میکرومتر روز پنج‌شنبه در بسیاری از مناطق دهلی‌نو میان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکروگرم گزارش شده است.


معضل مه‌دود در اروپا

اما معضل آلودگی تنها شامل حال شهرهای آسیایی نمی‌شود و برخی از کلان‌شهرهای اروپایی را نیز درگیر کرده است. عدم بارش باران موجب شده تا آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایتالیا در روزهای گذشته به طرز شدیدی افزایش یابد. در شهر «میلان» ایتالیا نیز وجود مه‌دود موجب شده تا تردد خودروها در هفته آینده طبق اعلان مسوولان با محدودیت‌هایی مواجه شود. از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته آینده تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶ در سطح شهر ممنوع اعلام شده است. همچنین مقامات میلان برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، قیمت بلیت را در روزهای یاد شده تا اندازه قابل توجهی کاهش داده‌اند. مقامات ناحیه «لمباردی» که شهر میلان نیز در آن واقع شده از مردم خواسته‌اند برای جلوگیری از آلوده‌تر شدن هوا از آتش‌بازی سال نو میلادی خودداری کنند. در شهر «رم» نیز تردد خودروها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در ساعت ۱۰ تا ۱۶ ممنوع اعلام شده است. در «سارایوو» پایتخت بوسنی‌ و هرزگوین نیز مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده‌اند. مقام‌های سارایوو گفته‌اند که میزان آلودگی هوا در این شهر در چندین دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. در همین زمینه آژانس محیط‌ زیست اتحادیه اروپا با انتشار گزارش سالانه اعلام کرد که طول عمر اروپایی‌ها به دلیل آلودگی هوا ۳۸روز کوتاه‌ شده است. غلظت این ذرات در شهرهای اروپایی به طور متوسط سه برابر بیشتر از مرزی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است. کارشناسان تخمین می‌زنند که به دلیل پیامدهای درازمدت تنفس این ذرات معلق ۴۳۲هزار نفر در اروپا در سال ۲۰۱۲میلادی دچار مرگ زودرس شده‌‌اند و امید به زندگی به طور متوسط برای هر یک شهروندان کشورهای اروپایی حدود ۳۸روز کوتاه‌تر شده است.


مرگ خاموش در جهان

آلودگی هوا سالانه جان بیش از سه میلیون نفر را می‌گیرد. این درحالی است که سالانه به طور متوسط افراد کمتری به دلیل ابتلا به بیماری‌های ایدز، مالاریا، دیابت یا سل جان خود را از دست می‌دهند.

موسسه تحقیقاتی امریکایی «برکلی ارت» با بررسی داده‌های 1500 ایستگاه مانیتورینگ در یک دوره پنج ماهه از آوریل تا آگوست ۲۰۱۴ نشان داد که ۳۸درصد جمعیت کره زمین هوای نسبتا ناسالمی را استنشاق می‌کنند.

همچنین مجله «نیچر» نتایج پژوهش یک تیم بین‌المللی کارشناسان وابسته به موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک را منتشر کرد که نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه ۳میلیون و ۳۰۰هزار نفر قربانی ذرات معلق در هوا می‌شوند. بیشترین تعداد قربانیان آلودگی هوا را آسیایی‌ها‌ به ویژه ساکنان کلان‌شهرهای این قاره تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین منابع انتشار آلاینده‌ها انواع فعالیت‌های سوختی به ویژه زغال‌سنگ و گازوییل و نیز فعالیت‌های کشاورزی هستند.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم سراسر جهان در سال ۲۰۱۳میلادی حدود دو هزار و 200میلیارد دلار هزینه داشته است. در این محاسبه هزینه‌هایی که آلودگی هوا برای کشاورزی و طبیعت به همراه دارد در نظر گرفته نشده است.

براساس نتایج پژوهش موسسه ماکس پلانک، علت اصلی مرگ بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در چین همین آلاینده‌های معلق در هوا هستند. پس از چین، هندوستان با ۶۵۰هزار نفر در سال بیشترین سهم را در آمار قربانیان آلودگی هوا دارد. شمار قربانیان آلاینده‌های معلق در اتحادیه اروپا سالانه ۱۸۰هزار نفر است که ۳۵هزار نفر از آنان آلمانی هستند. در صورتی که روند فعلی ادامه یابد، شمار قربانیان می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر