صبحانه مودی در کابل، عصرانه در لاهور

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۴۷

گروه جهان

نخست‌وزیر هند جمعه پس از سفر به افغانستان، با همتای پاکستانی خود در لاهور نیز دیدار کرده است. در‌حالی که برخی رسانه‌های منطقه از ادامه جنگ نیابتی هند و پاکستان در افغانستان سخن گفته‌اند، روزنامه آسیا تایمز در گزارشی از امیدواری اسلام‌آباد به بهبود روابط با هند خبر داده و نوشته که نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان، در روزهای اخیر از تمام وزرای خود و مقام‌های ارشد پاکستانی خواسته علیه دهلی‌نو صحبت نکنند. سفر مودی به اسلام‌آباد، نخستین سفر نخست‌وزیر هند به پاکستان در بیش از 10سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نارندرا مودی در سفر به کابل در مراسم افتتاح ساختمان جدید شورای ملی افغانستان (پارلمان) که توسط هند ساخته شده، شرکت کرد. هزینه ساخت این پارلمان بالغ بر ۲۲۰میلیون دلار بوده است. مودی در سخنرانی خود در پارلمان افغانستان خواستار همکاری نزدیک هند و پاکستان و دیگر کشورهای همسایه برای کمک به روند رشد و توسعه افغانستان شده است. وی گفته موفقیت افغانستان مستلزم همکاری و حمایت همسایگان این کشور است و همه کشورهای منطقه ازجمله هند، پاکستان، ایران و دیگر کشورها باید برای دستیابی به این هدف مشارکت با یکدیگر متحد شوند. نخست‌وزیر هند همچنین اعلام کرده که افغانستان تنها هنگامی موفق خواهد بود که از ورود عناصر تروریستی به این کشور از مرزها جلوگیری و مخفیگاه‌های تروریست‌ها منهدم شود. رهبران هند و افغانستان در سال۲۰۱۱ توافق استراتژیکی را با هدف گسترش همکاری‌ها در زمینه امنیتی و توسعه به امضا رساندند.


جنگ نیابتی در پس لبخندهای دیپلماتیک

نخست‌وزیر هند در مراسم افتتاح ساختمان پارلمان افغانستان گفته امیدوار است پاکستان در آینده نقش پلی را برای افغانستان بازی کند نه مانعی برای اتصال این کشور به کشورهای آسیای جنوبی و فراتر از آن. مودی گفته در کنار شجاعت مردم افغانستان این کشو ر زمانی موفق خواهد شد که تروریسم بین‌المللی دیگر صادر نشود و پرورشگاه و پناهگاه تروریسم بسته شود و حامیان تروریسم دست از حمایت بردارند. سخنانی که به اعتقاد برخی کارشناسان هشداری ضمنی به پاکستان بوده است. مقام‌های افغان همواره پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پاکستان همسایه جنوبی افغانستان از حضور و نفوذ هند که آن را همچنان به چشم دشمن می‌بیند، در همسایگی‌اش نگران است. نگرانی پاکستان این است که هند با سرمایه‌گذاری گسترده و گسترش روابط با کابل، در پی ایجاد یک حکومت دوست در افغانستان است تا به کمک آن، در مناطق آسیب‌پذیر پاکستان عناصر ضد‌دولتی از‌جمله جدایی‌طلبان بلوچ و شورشیان اسلامگرای مخالف اسلام‌آباد را تقویت کند.

دو کشور متهم‌اند که جنگ نیابتی خود را در افغانستان پیش می‌برند. اخیرا ژنرال مشرف رییس‌جمهور پیشین پاکستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پذیرفت که آنها با هند در افغانستان درگیر جنگ نیابتی‌اند، هرچند مقام‌های هند این را رد می‌کنند. از نظر کاربران رسانه‌های اجتماعی، سلاح هند در چنین رویارویی با پاکستان، سیاست نرم و به‌دست آوردن دل افغان‌هاست. اما پاکستان با پشتیبانی از شورشیان، سعی دارد دولت افغانستان را از هند دور کند. بی‌بی‌سی در این باره نوشته است: «سیاست‌ خارجی هر کشوری در درجه اول درراستای منافع ملی آن کشور است اما به‌نظر می‌رسد هند با سیاستی که در افغانستان در پیش گرفته‌، توانسته دل بسیاری از افغان‌ها را هم به‌‌دست آورد.»


امید به آینده‌ای بهتر

گفته شده، مودی پیش از دیدار با «نواز شریف» در تماس تلفنی با وی شصت‌وششمین سالروز تولدش را تبریک گفته بود. حدود 25‌روز پیش نخست‌وزیر دو کشور که از ده‌ها سال پیش تاکنون درگیر اختلاف‌های شدید سیاسی و مرزی هستند، در حاشیه اجلاس آب و هوایی در شهر پاریس دیداری غیررسمی و کوتاه داشتند.

دو هفته پیش نیز سوشما سواراج وزیر خارجه هند، در تحولی بزرگ در روابط دو کشور، دعوت رسمی اسلام‌آباد برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا را پذیرفت در حاشیه این کنفرانس، با عالی‌ترین مقام‌های پاکستان ازجمله نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و طرفین توافق کردند که مذاکرات دو کشور برای حل اختلاف‌ها ادامه یابد و قرار است قائم‌مقام‌های وزارت خارجه دو کشور در روزهای آینده با یکدیگر ملاقات کنند.

روزنامه آسیا تایمز نیز در گزارشی بااشاره به تلاش‌های دولت هند برای نزدیکی به اسلام‌آباد نوشته که نواز شریف از وزرای دولت خود خواسته علیه دهلی‌نو صحبت نکنند. در این گزارش آمده است، یکی از مشاوران نزدیک به نخست‌وزیر پاکستان گفته که از وزرای دولت و مقام‌های بلندپایه پاکستان خواسته شده که از صدور هر بیانیه‌یی که ممکن است به روند صلح آسیب رساند جدا پرهیز کنند. روزنامه پاکستانی نیشن به نقل از این مقام‌های مطلع پاکستانی نوشته که نواز شریف به بهبود روابط با هند خوشبین است، بهبود روابطی که قطعا منافع تمام منطقه را در پی خواهد داشت.

آسیا تایمز نوشته، دهلی‌نو به نواز شریف پیام داده که هند به‌دنبال گفت‌وگو بر سر چالش منطقه کشمیر است. این درحالی است که به‌ گفته منابع مطلع پاکستانی، نواز شریف نیز قصد دارد که اولویت نخست دولتش را در گفت‌وگوها با هند به کشمیر، تروریسم و همکاری‌های تجاری میان دو کشور اختصاص دهد. به ‌گفته مقام‌های پاکستانی، نواز شریف و مقام‌های ارشد نظامی در این کشور درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک با هند در یک جبهه قرار دارند و با یکدیگر هم‌عقیده هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر