توافق امریکا و روسیه بر سر سوریه

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۹۵


گروه جهان| وزیر خارجه امریکا، پس از دیدار با همتای روسی خود تاکید کرده است: «ایالات متحده و شرکای ما به‌دنبال آنچه تغییر رژیم خوانده می‌شود نیستند و (بشار) اسد فعلا می‌تواند در قدرت باقی بماند.» به گزارش ایسنا، وزرای خارجه امریکا و روسیه طی دیدار خود در مسکو اعلام کردند که نشست بین‌المللی درباره سوریه جمعه در نیویورک برگزار خواهد شد. جان کری وزیر خارجه امریکا طی سفر خود به روسیه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دیدار و درباره برگزاری نشست بین‌المللی با هدف حل بحران سوریه گفت‌وگو کرده است.

کری پس از نشست با لاوروف تاکید کرده است: «روسیه و امریکا زمینه مشترکی را یافته‌اند که گروه‌های مخالف براساس آن می‌توانند در مذاکرات آینده شرکت کنند.» کری تاکید کرده، بشار اسد هیچ جایگاهی در آینده این کشور نخواهد داشت. وی همچنین گفت که پوتین نگرانی‌های امریکا درباره حملات هوایی روسیه در سوریه را جدی می‌گیرد و دو طرف بر تبادل اطلاعات درباره حملات علیه تروریست‌ها توافق کردند. کری ادامه داده است: «همکاری روسیه و امریکا بسیار مهم است و امریکا به‌دنبال منزوی کردن روسیه نیست.»

سرگئی لاوروف نیز گفته است: «ما از برگزاری نشست جدید درباره سوریه در نیویورک در سطح وزارتی حمایت می‌کنیم و مسکو همچنان به همکاری با واشنگتن برای مشخص کردن لیست مخالفان میانه‌رو و لیست تروریست‌ها ادامه خواهد داد.» وزیر خارجه روسیه تاکید کرده مذاکرات با کری واقع‌بینانه بود و مسکو و واشنگتن بر نابودی تروریسم اصرار دارند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است: «دیدار مخالفان سوری در ریاض تنها گامی برای تشکیل فهرست یکپارچه مخالفان برای شرکت در مذاکرات با دولت سوریه بود.» کری در دیدار با پوتین نیز گفته است: «دو دور مذاکرات وین آغاز خوبی بود من و لاوروف درباره توانایی واشنگتن و مسکو جهت اتخاذ اقدامات بیشتر برای پیشبرد حل بحران سوریه دیدگاه یکسانی داریم.» وزیر خارجه امریکا به رییس‌جمهوری روسیه گفته است: «باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا حمایت خود را از لاوروف و تیم ما برای تشکیل موضع یکپارچه در قبال مسائل مربوط به اوکراین و سوریه اعلام کرده است.» جان کری همچنین پس از دیدار خود با لاوروف و پوتین تاکید کرد: «من در روسیه درخصوص روند انتقال سیاسی در سوریه صحبت کردم و گفت‌وگوی ما بر سرنوشت بشار اسد متمرکز نبود. اما من به مسکو اعلام کردم که ابقای بشار اسد در قدرت محال است. ما آماده همکاری با مسکو برای ازبین بردن داعش هستیم و امیدواریم به‌زودی درگیری‌ها در سوریه متوقف شود.»

جان کری درحالی از باقی ماندن بشار اسد در قدرت سخن گفته که مقام‌های امریکایی پیش‌تر بارها در اظهاراتی مداخله‌جویانه ماندن بشار اسد در قدرت را رد کرده بودند. امریکایی‌ها همچنین از منتقدان جدی سیاست‌های روسیه در سوریه ازجمله حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در این کشور هستند؛ مخالفتی که همواره از طرف مسکو رد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر