تروریسم و داعش محور مناظره جمهوری‌خواهان

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۹۲

گروه جهان

پنجمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی امریکا میان نامزدهای جمهوری‌خواه آن کشور با تمرکز بیشتر بر موضوع نبرد با داعش گفته‌های دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان‌ در مورد منع ورود مسلمانان به ایالات متحده و مسائل مربوط به امنیت ملی در لاس‌وگاس برگزار شد.

رویترز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان

«جب بوش با ترامپ درمی‌افتد» می‌نویسد در این مناظره جز جب بوش هیچ یک از هفت کاندیدای دیگر با ترامپ سرشاخ نشدند و از رویارویی با وی خودداری کردند. دلیل خودداری کاندیداهای جمهوری‌خواه از رویارویی با دونالد ترامپ، توانایی این میلیاردر جنجالی در مغلوب کردن رقبا و پاسخ‌های بی‌پروای او به انتقادهاست.

شبکه فرانس‌24 نوشته است، دونالد ترامپ یک روز پس از آخرین مناظره جمهوری‌خواهان در سال 2015 در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره حملات لفظی جب بوش به وی در خلال مناظره گفته است: «جب بوش باید تلاشِ خود را بکند زیرا میزان محبوبیت وی در نظرسنجی‌ها فقط

3 درصد است و این درحالی است که در آخرین نظرسنجی، محبوبیت من 42درصد بوده است. از این رو من فکر می‌کنم که اگر من نیز در جایگاه او بودم و از سایر رقبا اینقدر عقب مانده بودم حملات لفظی به رقبای پیشتاز می‌کردم.»

آخرین مناظره در سال 2015

روزنامه واشنگتن پست نوشته است، بخش اعلام نشده مناظره تقریبا روی تروریسم و خاورمیانه (غرب آسیا) متمرکز بود به‌گونه‌یی که چهار نامزد با محبوبیت کمتر، اقدامات نظامی تهاجمی‌تر در خارج از کشور و در برخی موارد نظارت‌های شدیدتر مسلمانان امریکا را خواستار بودند. همه این چهار نامزد- که در رتبه پایین نظرسنجی‌ها قرار دارند- مداخله شدیدتر نیروهای امریکایی علیه داعش را در سوریه خواستار بودند. آنها آماده بودند خطرات بسیار قدرت‌نمایی امریکا را بپذیرند؛ سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، حمله نیروی زمینی امریکا و دیگر متحدانش به سوریه را خواستار بود. سناتور ریک سنتورم، سناتور جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا و جورج پاتریک، فرماندار سابق ایالت نیویورک گفتند، اگر جنگنده‌های روسی منطقه پرواز ممنوع پیشنهادی در سوریه را نقض کند، حاضرند این جنگنده‌ها را سرنگون کنند.

واشنگتن‌ پست می‌نویسد، هوکابی و سنتورم از نظارت‌های بیشتر بر مسلمانان امریکایی حمایت کردند اما گراهام به ‌شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد و البته خواستار حمله تمام عیار زمینی امریکا برای شکست دادن داعش است. وی با انتقاد از پیشنهاد دونالد ترامپ گفته با اعلام جنگ با مذهب مسلمانان تنها به داعش کمک کرده‌ایم.

در ادامه این مناظره سناتور گراهام، که در نظرسنجی‌‌ها کمترین حمایت را دارد از تد کروز، نامزد جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس که پس از ترامپ در رده دوم قرار دارد، به خاطر حمایت از هدف‌های سیاسی ایران و روسیه در سوریه برای پابرجا نگه داشتن بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به ‌شدت انتقاد کرد. پیش‌تر گراهام گفته بود سیاست‌ خارجی ضعیف جورج بوش و اوباما دنیا را برای امریکایی‌ها خطرناک‌تر کرده است.

گراهام دخالت نیروی زمینی ارتش امریکا را برای نابود کردن داعش و اشغال سرزمین‌های تحت کنترل آن برای دوره نامشخص خواستار شده بود. سناتور پتاکی موضع نرم‌تری اتخاذ کرده و حضور زمینی نیروهای امریکایی را برای نابود کردن داعش خواستار شد اما با حضور بلندمدت ارتش امریکا در سوریه برای ایجاد یک دولت دموکراتیک مخالفت کرد.

واشنگتن‌ پست نوشته، دونالد ترامپ و تد کروز به عنوان نامزدهای جمهوری‌خواه پیشرو در ادامه مناظره سه‌شنبه با انتقادات شدید رقبای هم‌حزبی خود مواجه شدند. در ادامه این مناظره ترامپ بار دیگر مسدود کردن بخش‌هایی از اینترنت- ظاهرا در بخش‌هایی از خاورمیانه- را برای جلوگیری از دسترسی داعش به اینترنت به عنوان ابزاری برای استخدام نیرو خواستار شد. این ‌بار نیز این پیشنهاد ترامپ با مخالفت رند پال مواجه شد. وی گفت پیشنهاد ترامپ برای کشتن اعضای خانواده تروریست‌ها و مسدود کردن بخش‌هایی از اینترنت با هنجارهای امریکا مغایرت دارد. جب بوش و تد کروز در ابتدای سخنانشان در مناظره وعده دادند امنیت امریکایی‌ها را حفظ خواهند کرد و کروز سخنانش را با این عبارت آغاز کرد که امریکا در جنگ است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی دیگر درباره این مناظره نوشته است: «نقاط ضعف دونالد ترامپ آشکار است. وی فردی عوام‌فریب و قلدر است که نه آمادگی ریاست‌جمهوری دارد و نه از اعتقادات ایدئولوژیکی برخوردار است. تد کروز، نامزد دیگر این انتخابات فردی کاملا متفاوت ولی از بسیاری جهات خطرناک‌تر است. جاهایی که ترامپ احساسی و غریزی برخورد می‌کند، کروز کاملا محتاطانه و روشمند وارد عمل می‌شود. بنابراین اگر مجبور به انتخاب بین این دو نامزد باشیم، نتیجه مقایسه به نفع کروز خواهد بود زیرا کروز از لحاظ احساسی ثبات بیشتری دارد.»این پنجمین و آخرین مناظره داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری امریکا از حزب جمهوری‌خواه در سال 2015میلادی بود. نخستین مناظره درون حزبی جمهوری‌خواهان در ششم آگوست 2015میلادی (15 مرداد1394) برگزار شد. 7 مناظره درون حزبی دیگر تا ماه مارس سال 2016میلادی برای داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری امریکا از حزب جمهوری‌خواه

درنظر گرفته شده که نخستین آن قرار است در 28ژانویه 2016 برگزار شود.

در نهایت در انتخابات اعضا و طرفداران این حزب یکی از 15داوطلب نامزدی جمهوری‌خواه برای رقابت با نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 برگزیده

خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر