«چین اینترنتی» برنامه آینده دولت برای پیشرفت

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۸۶

پیشرفت در چین با تمام قوا درحال وقوع است. در این لشکرکشی نمی‌توان یورش به سمت اینترنت و خدمات آن‌لاین را نادیده گرفت. شبکه اینترنت به عنوان یک فناوری نوین می‌تواند به توسعه اقتصادی کشورها کمک کند و چین هم کوشیده است تا نه فقط برای توسعه بلکه حتی برای شکل‌دهی اقتصاد خود از این ابزار مجازی بهره‌مند شود.

وضعیت توسعه اقتصادی مبتنی بر اینترنت در چین با بسیاری کشورهای دیگر متفاوت به نظر می‌رسد چراکه شمار مشترکان اینترنت در این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان است. این کشور نزدیک به یک میلیارد و 340میلیون نفر جمعیت دارد که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها بیش از 668 میلیون نفر تقریبا نیمی از جمعیت کشور مشترک اینترنت هستند. شاید به همین سبب است که شبکه اینترنت در چین حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان وسیع‌تر و با ظرفیت‌های بالاتری است.

درحال حاضر در بسیاری از خطوط اتوبوسرانی، در سالن‌های پذیرایی، مدارس و آموزشگاه‌ها، ادارات و حتی در نقاطی از شبکه شهری اینترنت در دسترس است بی‌آنکه لازم باشد برای آن هزینه‌یی پرداخت شود. این روزها کمتر رستوران و سالن پذیرایی در چین به چشم می‌خورد که به مشتریانش خدمات اینترنت بی‌سیم رایگان ندهد.

وسیع بودن این شبکه نه تنها برای مردم تسهیل‌کننده است بلکه درآمد هنگفتی را هم نصیب دولت می‌کند و باعث رونق گرفتن بسیاری از بخش‌های خدماتی می‌شود. داد و ستدهای اینترنتی چین در سال گذشته میلادی به 2هزار و 570 میلیارد دلار رسید و نزدیک به 60 درصد در مقایسه با سال 2013میلادی بیشتر شد. در صورتی که این رقم هدف پیش‌بینی شده برای سال 2015میلادی بوده است.

سرعت شبکه اینترنت به خصوص در کلان‌شهرهای چین مانند پکن و شانگهای هم‌اکنون 9مگابایت در هر ثانیه است که تا پایان سال جاری میلادی به 20مگابایت در ثانیه افزایش خواهد یافت. Qzone مشهورترین شبکه اجتماعی این کشور است که براساس آخرین آمارها بیش از 480میلیون عضو دارد. Sina Weibo را جایگزین توییتر در چین می‌شمارند که براساس گزارش‌های منتشر شده، بالغ بر 500 میلیون کاربر در این کشور از آن استفاده می‌کنند.

گوگل هم در چین قابل دسترسی نیست و سایت Baidu عملا جایگزین آن به حساب می‌آید. به جای یوتیوب هم چینی‌ها بیشتر از سایتی به نام Youku برای اشتراک‌گذاری ویدیو استفاده می‌کنند.

افزون بر این دولت چین به تازگی برنامه‌یی را با عنوان «اینترنت مضاعف» راه‌اندازی کرده که مقصود از آن بهره‌گیری از فضای مجازی با سرعت بالا در بخش‌هایی چون کشاورزی، انرژی، امور مالی و بانکی، خدمات، پشتیبانی و امور بازرگانی است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاع‌رسانی چین می‌گوید که راهبرد ما ساخت «چین اینترنتی» و «چین شبکه» است و برای این منظور تمامی تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت زیرا اقتصاد می‌تواند بر این پایه، شکل و شمایل بهتری داشته باشد. دولت چین برای تسریع بخشیدن در اینترنت و توسعه این شبکه در کشور به خصوص توسعه نسل چهارم تلفن‌های همراه که سرعت بالای انتقال داده‌ها و تصاویر را داراست، قصد دارد حدود 70میلیارد دلار برای سال 2015 و 112میلیارد دلار برای سال 2016 سرمایه‌گذاری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر