سردرگمی بازار در قبال تمدید توافق نفتی

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۵۶


گروه انرژی|

روز گذشته بازار نفت‌خام ناامید از تمدید توافق کاهش تولید توسط بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان شاهد افت قیمت بود. تفکر غالب بر بازارهای بین‌المللی این است که تمدید پیشین توافق و عدم کاهش بیشتر تولید، برای از بین بردن مازاد عرضه‌یی که سه‌سال حاکم بر بازار است کفایت نمی‌کند.

دیروز هر بشکه نفت‌خام برنت با قیمت 51دلار و 75سنت به فروش رفت که کاهش 54سنتی نسبت به روز دوشنبه را نشان می‌دهد. نفت خام WTI نیز با افت قیمتی 28سنتی، هر بشکه 49دلار و 52سنت معامله شد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز کارستن فریتسچ تحلیلگر ارشد کامرزبانک در فرانکفورت آلمان در این رابطه عنوان می‌کند: «سرمایه‌گذاران هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که آیا اقدام اوپک برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا کافی است یا نه. افت قیمت روز سه‌شنبه پس از افزایش قیمت روز دوشنبه اتفاق می‌افتد. بنابراین تا بدین‌جای هفته قیمت نفت ثابت باقی مانده است.»

به گزارش «تعادل» می‌توان گفت که اوپکی‌ها در تصمیم خود یک آینده‌نگری و در حرکت خود رویه‌یی کند را در پیش گرفته‌اند اما این چیزی نیست که بازار در حال حاضر خواهان آن باشد. فعالان بازار خواهان این بودند که اوپک باز هم دست به یک حرکت انتحاری دیگر بزند و تولید خود را مجددا پایین بیاورد. شاید بتوان گفت که جلسات اوپک برای سرمایه‌داران و تحلیلگران نفتی تبدیل به یک سرگرمی شده است و هنگامی که اوپکی‌ها تصمیم سرگرم‌کننده‌یی همچون تصمیمات نوامبر و دسامبر 2016 برای آنها نگیرند، صدای اعتراض آنها بلند می‌شود.

مهم‌ترین نکته ابهام در رابطه با تاثیرگذاری توافق کاهش تولید، عدم نمایان شدن اثرات آن در بازارهای بین‌المللی است. صادرات اوپک به بزرگ‌ترین مشتریان جهانی خود یعنی ایالات‌متحده و چین نسبت به سال گذشته با 10درصد رشد همراه بوده است. همین مساله سبب شده که بازار تغییر محسوسی در وضعیت مازاد عرضه با اجرای توافق کاهش تولید نفت حس نکند. پیش‌تر «تعادل» به این موضوع پرداخته ‌بود که علت عدم کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و بالا رفتن قیمت‌ها، پیشاتقلب عربستان‌سعودی و صادرات حداکثری نفت‌خام به ایالات‌متحده پیش از اجرای توافق در روز اول ژانویه 2017 بوده است.

عامل تردیدافکن دیگر، حرکت بدون توقف تولید نفت شیل در ایالات‌متحده است. 19هفته متوالی است که شمار ریگ‌های حفاری در امریکا در حال افزایش است و براساس آن‌چه که موسسه «بیکرهیوز» منتشر کرده اکنون شمار این ریگ‌ها به 722 رسیده که بالاترین سطح حفاری از آوریل 2015 به حساب می‌آید. نفت شیل امریکا بزرگ‌ترین معضل اوپک برای معنادار کردن تصمیم خود در بازار نفت است.

در همین رابطه بانک «گلدمن‌ساکس» اخیرا پیش‌بینی خود در رابطه با قیمت نفت را کاهش داده است. به گفته کارشناسان این بانک، کاهش هزینه‌های تولید نفت (به‌خصوص در بخش غیرمتعارف) سبب می‌شود تا عرضه نفت در سال‌های آتی افزایش یابد.

همچنین این بانک عنوان می‌دارد که به محض اتمام دوره کاهش تولید خودخواسته اوپک، تولید نفت این کارتل و ایالات‌متحده در فاصله سال‌های 2018 تا 2020 به میزان یک میلیون تا یک میلیون‌ و سیصد هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در گزارش گلدمن‌ساکس عنوان شده است: «در حالی که انتظار داریم در کوتاه‌مدت و با نرمال‌شدن سطح ذخایر، قیمت نفت بالا برود، انتظار داریم که در سال‌های 2018 و 2019 قیمت‌ها در بازه 45 تا 50دلاری قرار بگیرند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر