ادامه مجادله‌ بر سر تغییرات دانشگاه آزاد

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۳۹

میرزاده خطاب به ولایتی: گفتید اصلا من با تو نمی‌توانم کار کنم! و افزودید اختیاری نداشته باشید و گفتید من کاری به اساسنامه ندارم

گروه اقتصاد اجتماعی

مصلحت‌اندیشی و محافظه‌کاری دیروزشان در روزهای پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بود یا بیشتر شدن نگرانی امروزشان در روزهای پس از برکناری یاسر هاشمی، منتقدان رفتار رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با رییس سابق این دانشگاه، امروز پویاتر و با صدایی بلندتر شنیده می‌شود.

یک‌شنبه هفتم خردادماه، یاسر هاشمی‌رفسنجانی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، با گذشت نزدیک به یک‌ماه از برکناری حمید میرزاده، رییس وقت دانشگاه آزاد اسلامی، از جانب علی‌اکبر ولایتی، رییس جدید در هیات امنای دانشگاه آزاد، از ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد برکنار شد. هرچند همه بر «حق مدیر نو به جابه‌جایی و برکناری برخی از نیروهای سابق» تاکید کردند، اما برخی‌شان این برکناری را، در کنار برکناری میرزاده، ناشی از سیاسی کاری خواندند. یاسر هاشمی پس از برکناری‌اش در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: «این موضوع را طی پیغامی به اطلاع من رساندند. علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم؛ چراکه این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای مردم می‌دانم.» او افزود: «تصمیم‌گیری درباره دانشگاه آزاد، حق قانونی دکتر ولایتی است و خوشحال هستم که حداقل در این مورد اقدام قانونی انجام شده است.» کنایه هاشمی در تاکید بر «قانون بودن» اخراجش، احتمالا متوجه روند برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه است. میرزاده سوم اردیبهشت ماه برکنار شد؛ در نوبت بعد از ظهرِ جلسه فوری هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و پس از آنکه پیشنهاد فرصت یک هفته‌یی هیات امنا برای استعفا را در جلسه پیش از ظهر نپذیرفت. برکناری میرزاده در زمان خود انتقادات بسیاری را برانگیخت. یاسر هاشمی پس از برکناری میرزاده در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانست و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی از این دانشگاه هشدار داد. همان زمان نیز و البته، با صدای نه چندان بلند، بسیاری این برکناری را غیرقانونی و شائبه‌برانگیز خواندند. امروز و در روزهای پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، صدای آن گروه از منتقدان رساتر شنیده می‌شود. یک روز پس از برکناری یاسر هاشمی، خبرگزاری‌ها نامه‌یی از سیدحسن خمینی را خطاب به رییس‌جمهوری منتشر کردند که تاریخش مربوط به یک هفته پیش‌تر و روز دوم خردادماه بود. سیدحسن خمینی در این نامه نوشته بود: «به‌نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رای‌گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مساله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.» اکنون و در حالی که بیش از یک هفته از فرستادن این نامه می‎‌گذرد، رییس‌جمهوری هنوز در فضای عمومی واکنشی به موضوع نشان نداده است.


دفاع شخصی

در ادامه بحث‌های موافقان و مخالفان رویدادهای دانشگاه آزاد، حمید میرزاده، رییس عزل‌شده‌ دانشگاه آزاد اسلامی، روز گذشته و یک روز پس از آنکه علی‌اکبر ولایتی اتهاماتی پیرامون فساد مالی دانشگاه آزاد در دوران مدیریت میرزاده متوجه او کرد، با انتشار نوشته‌یی پنج‌بندی به پاسخگویی برآمد. میرزاده در ابتدای این نوشته، با اشاره به نامه‌هایی که در روزهای دوم و ششم خردادماه، در پاسخ به اتهام‌هایی که در جلسه‌ دوم خردادماه هیات امنا علیه او پیش کشیده است و در تلاش برای اجتناب از رسانه‌یی شدن این موضوعات خطاب به ولایتی نوشته است، رسانه‌یی کردن این اتهامات را از جانب ولایتی، سبب نگاشتن این نوشته خوانده است. موضوع خرید سهام آن شرکت به دلیل اینکه جزو شرکت‌های سودده بود و صورت‌های مالی آن شرکت به‌وسیله موسسه حسابرسی مفید راهبر به مجمع عمومی صاحبان سهام گزارش شده بود.» میرزاده تاکید کرده است که سبب این امر، مصوبه هیات امنای مرکزی، با امضای ولایتی، پیرامون تکلیف دانشگاه به کسب درآمد غیرشهریه از محل فعالیت‌های اقتصادی بوده است.


قلب حقیقت

رییس معزول دانشگاه آزاد در بند دوم نوشته‌اش می‌آورد: «در مورد گزارش رییس واحد اسلامشهر که از قول ایشان اعلام شده از نامبرده به اجبار خواسته شده زمینی را به مبلغ ۵۳ میلیارد تومان برای حل مشکل پارکینگ آن واحد خریداری کند، این موضوع کاملا دروغ و کذب و قلب حقیقت است. » او در توضیح این موضوع می‌نویسد: «سابقه اولیه خرید زمین مذکور به پیشنهاد و نامه شماره ۱۰۴۵۴۵ مورخ ۲۷/۸/۹۱ خود رییس واحد اسلامشهر یعنی قبل از تصدی اینجانب در دانشگاه بازمی‌گردد که مساله مذکور پس از چندین نوبت طرح در کمیسیون معاملات و در نهایت به دلایل مختلف منجر به صدور مجوز برای خرید ملک فوق‌الذکر نشده است.» او در ادامه تاکید می‌کند که خرید این زمین با مخالفت شخص او و برای اجتناب از تحمیل بار مالی سنگین به دانشگاه منتفی شده است. او سپس به اصرار و پافشاری دوباره رییس این واحد برای خرید این زمین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «جالب توجه اینکه برخی ایادی ذی‌نفع با تحریک بعضی ساکنین و مردم اسلامشهر و جمع‌آوری امضا [خطاب] به عنوان رییس فقید هیات امنا و هیات موسس دانشگاه، مبنی بر اینکه خودروهای دانشجویان و کارکنان واحد اسلامشهر باعث اذیت و آزار مردم محل شده است سعی در ایجاد فشار روی اینجانب برای خرید زمین مذکور به بهانه کسب رضایت مردم برای تامین پارکینگ خودروها داشتند که بنده از طریق مرکز بازرسی دانشگاه در جریان این امر قرار گرفتم که به من گفتند پیگیری مستمر خرید این زمین توسط رییس واحد اسلامشهر بودار است.»


اگر سوءاستفاده‌گر بودم

میرزاده در بند سوم متنی که منتشر کرده است، با دعوت ولایتی به مناظره و ارائه‌ اسناد فسادهای مورد ادعای او، پیرامون اتهام دخالت فرزندانش در امور دانشگاه می‌نویسد: «فرزندان بنده هیچ‌گونه دخالتی در امور دانشگاه و قراردادهای کلان آن نداشتند و اصولا کلیه امور مالی و اداری و خدماتی و اقتصادی و معاملاتی دانشگاه در چارچوب آین نامه‌های مالی و معاملاتی و مصوبات هیات امنا و کاملا شفاف بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند خلاف آن عمل کند.»

میرزاده سپس در بند چهارم نوشته‌اش خطاب به ولایتی می‌آورد: «اگر بنده، خدای ناکرده اهل سوءاستفاده و فساد بودم باید رفتارم با شما کاملا متفاوت می‌بود؛ برخلاف وظیفه‌ام عمل می‌کردم و به شما دروغ می‌گفتم و با تملق و چاپلوسی که متاسفانه سکه رایج این روزها شده، پست خودم را حفظ می‌کردم. تا فارغ از منافع دانشگاه به سوءاستفاده ادامه دهم زیرا آدم سوءاستفاده‌گر بهر قیمتی سعی در ماندن دارد!» او ادامه می‌دهد: «در خصوص نصب آقای کلانتری بجای آقای طاها هاشمی که در جلسه با حضور آقای محمدیان مطرح شد، گفتم اگر نصب ایشان را بپذیرم در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ۴ سال دیگر و برای تداوم مدیریت بنده نظر اعضای شورا جلب خواهد شد. اما به خاطر اینکه این موضوع خلاف اساسنامه دانشگاه بود این پیشنهاد شیرین را نپذیرفتم! حالا سوال اینجاست چطور اگر بنده فاسد بودم شما می‌خواستید برای مدیریت ۴ سال دیگر اینجانب از شورای عالی انقلاب فرهنگی رای بگیرید؟!»


گفتید اختیاری نداشته باشید

میرزاده در ادامه می‌آورد: «وقتی شما در جلسات مکرر و مخصوصا در جلسه ۳/۲/۱۳۹۶ پاسخ‌های مستند و مقاومت مرا دیدید گفتید این اتهامات هنوز ثابت نشده، همه آنها به کنار، اصلا من با تو نمی‌توانم کار کنم! و افزودید در صورتی می‌توانید رییس دانشگاه بمانید که من هرچه گفتم بپذیرید، هر که را گفتم عزل کنید و هر که را گفتم نصب کنید و هر کاری گفتم انجام دهید و اختیاری نداشته باشید.» او یادآوری می‌کند: «بنده هم عرض کردم پس تکلیف اختیارات و وظایف رییس دانشگاه که در مواد ۱۳ و ۱۴ اساسنامه بدان تصریح شده و اداره امور دانشگاه و عزل و نصب مدیران به رییس دانشگاه محول شده چه می‌شود؟ که آقای دکتر ولایتی گفتند من کاری به اساسنامه ندارم. » میرزاده در پایان می‌افزاید: «قبل از رسانه‌یی کردن این موضوعات توسط آقای دکتر ولایتی بنده برای اجتناب از رسانه‌یی شدن آنها و درخصوص تحولات اخیر در دانشگاه گزارشی و اقدامات خلاف اساسنامه و مصوبات هیات امنا مرکزی، توسط ایشان و صدور احکام برای اشخاص مختلف و دخالت درامور اجرایی دانشگاه در تاریخ ۶/۳/۱۳۹۶ خدمت دفتر مقام معظم رهبری و دو گزارش در تاریخ‌های ۱۹/۲/۱۳۹۶و ۲/۳/۱۳۹۶ خدمت دفتر مقام محترم ریاست‌جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کرده‌ام که امید است مطمح نظر و رسیدگی قرار گیرد. »

کشاکش همچنان ادامه دارد. وزیر علوم و وزیر بهداشت، نمایندگان دولت در هیات امنای دانشگاه، جلسه سوم خردادماه هیات امنای دانشگاه آزاد را که برای برکناری میرزاده برپا شده بود، بدون رای دادن، ترک کردند. حالا، هم منتظر ورود رییس‌جمهوری و موضع رسمی دولت در این مورد، پس از نامه آیت‌الله خمینی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر