ماکرون و پوتین: خیلی نزدیک، خیلی دور

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۱۷

گروه جهان

«صریح» و «بی‌پرده»؛ این توصیف امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از نخستین دیدارش با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه است. بحران سوریه و بحران اوکراین دو موضوع اصلی گفت‌وگوهای رهبران فرانسه و روسیه در کاخ ورسای بود. تحلیل‌گران زبان بدن معتقدند، ماکرون و پوتین گرچه در مقابل دوربین‌ دست یکدیگر را فشرده و لبخند زدند اما آنچه در روابط دو طرف دیده می‌شد بی‌اعتمادی و فاصله‌یی عمیق بود. به گزارش یورونیوز، در این دیدار که همزمان با افتتاح نمایشگاهی به مناسبت ۳۰۰سال رابطه دیپلماتیک دو کشور صورت گرفت، ولادیمیر پوتین ادعای دخالت دولت این کشور در انتخابات فرانسه را تکذیب کرد. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدار با مارین لوپن، نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه گفت لوپن سیاستمداری است که خواستار تقویت رابطه با روسیه است.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که از نگاه دولت روسیه دلیلی برای رد کردن تقاضای گفت‌وگوی سیاست‌مداران وجود ندارد.

از سویی دیگر رییس‌جمهوری فرانسه از برخی از رسانه‌های روسیه انتقاد کرده و آنها را به «پروپاگاندا در طول کمپین انتخاباتی» متهم کرد. ماکرون به‌طور مشخص از راشا تودی و اسپوتنیک نام برد.

کرملین از سوی ستاد انتخاباتی ماکرون متهم به تلاش برای حمله سایبری و دخالت در نتیجه انتخابات بوده است. پیش‌تر به نظر می‌رسید که دولت روسیه برای پیروزی مارین لوپن آماده می‌شود اما حالا با پیروزی ماکرون، روسیه خواستار روابط نزدیک با فرانسه و حل اختلافات دو طرف شده است.


همکاری مشترک در سوریه علیه تروریسم

گفته شده، رییس‌جمهوری روسیه در کاخ ورسای گفته که با همتای فرانسوی‌اش بر سر گفت‌وگوهای بیشتر برای همکاری نزدیک‌تر علیه تروریسم به توافق رسیده است. ولادیمیر پوتین گفته، رییس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد کرده تا هیات‌هایی روی این هدف مشترک کار کنند. همچنین یکی از موضوع‌های مورد بحث میان دو رییس‌جمهوری در رابطه با جنگ داخلی سوریه بوده است. ولادیمیر پوتین تاکید کرده است، بحران سوریه و از میان بردن داعش و تروریسم نمی‌تواند از خلال نابودی دولت تضعیف شده سوریه حاصل شود. با تایید ضمنی این نظر، رییس‌جمهوری فرانسه نیز گفته که در زمینه مبارزه با تروریسم روسیه و فرانسه درباره تبادل اطلاعات با یکدیگر موافقت کردند. او گفته در پی یک صلح پایدار در سوریه و منطقه است و قصد او فروپاشی دولت شکننده سوریه در جریان نبرد با تروریسم نیست. با این حال، امانوئل ماکرون هشدار داده به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه با واکنش فوری فرانسه روبه‌رو خواهد شد. او خواستار تقویت همکاری روسیه و فرانسه در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه شده و گفته«اولویت مطلق ما همین مبارزه مشترک است و این مبارزه مشترک رشته راهنمای ما برای تقویت مناسبات روسیه و فرانسه است».

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه سال گذشته میلادی گفته بود که روسیه می‌تواند به دلیل اقداماتش در سوریه با اتهام جنایت جنگی رو به رو شود. در پی این سخن، پوتین سفرش را به پاریس در ماه اکتبر لغو کرد.

تقویت روابط اقتصادی

رییس‌جمهوری فرانسه در این دیدار همچنین گفته درباره حقوق اقلیت‌ها در چچن و نیز سازمان‌های غیردولتی در روسیه با همتای روس‌اش گفت‌وگو کرده است. ماکرون تصریح کرده، فرانسه مراقب این مسائل خواهد بود. در بخش دیگری از این نشست خبری، رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به محدودیت‌های پیش آمده در سال‌های اخیر نسبت به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور ابراز تمایل کرده است. همکاری‌های اقتصادی و اجرای توافق‌های مینسک برای پایان دادن به بحران اوکراین از دیگر محورهای مهم سخنان رهبران مسکو و پاریس در کنفرانس مطبوعاتی کاخ ورسای بود.

در این خصوص رییس‌جمهوری فرانسه خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای مینسک با حضور فرانسه، آلمان و روسیه شد درحالی که ولادیمیر پوتین لغو تحریم کشورهای اروپایی و غربی علیه روسیه را شرط موفقیت مذاکرات سه جانبه برای حل بحران اوکراین خوانده است.


زبان بدن ماکرون و پوتین

ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به دیدار رهبران دو کشور به مواضع محکم رییس‌جمهوری فرانسه در این دیدار اشاره کرده و نوشت:«ماکرون در نخستین دیدار خود با پوتین حرف‌هایش را نخورد و با صراحت درباره حقوق اقلیت‌ها در چچن، استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و حملات سایبری صحبت کرد.»

پولیتیکو نیز در این باره نوشته«اینکه پوتین جزو نخستین رهبران خارجی است که ماکرون از او برای سفر به فرانسه دعوت کرده به معنی علاقه وافر او به تزار روسیه نیست بلکه کاملا برعکس. رهبر جوان فرانسه پس از نمایش جذاب دست دادن عجیب و غریبش با دونالد ترامپ در نشست ناتو حالا به‌دنبال نمایش‌های بیشتری است. اما اگر از بخش‌های سرگرم‌کننده و نمایشی این دیدار که بگذریم با تحلیل زبان بدن این دو سیاستمدار به عدم قطعیت پنهان در رابطه فرانسه(و در مقیاس بزرگ‌تر اروپا) با روسیه پی می‌بریم».

یورونیوز نیز در گزارشی با عنوان «ناخوشنودی پوتین از سخنان ماکرون» نوشته است:«پس از اینکه اصحاب رسانه را نیم ساعت برای برگزاری کنفرانس خبری معطل کردند کاملا مشخص بود که پوتین به آنچه قرار است ماکرون درباره آن صحبت کند هیچ علاقه‌یی ندارد؛ حال این موضوع می‌خواست مساله سوریه باشد یا اتهام دخالت روسیه در انتخابات فرانسه.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر