اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۱۶

ICC و تامین مالی برای توسعه

اتاق بازرگانی بین‌المللی‌(ICC) از شناسایی رسمی از 1.6تریلیون دلار شکاف برآورد‌شده تامین مالی تجاری در بررسی تامین مالی برای توسعه(FfD) یک سالانه سازمان ملل متحد(UN) استقبال کرد.

سازمان ملل متحد(UN) در یک متن بین دولتی که هفته‌ گذشته صادر شد بر اهمیت تضمین تامین مالی تجاری موثر و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان توسط بانک توسعه آسیا و اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC) تاکید کرد.

سازمان ملل متحد براساس تعامل خود با ICC و دولت‌های محلی در طی هفته‌های اخیر به انجام یک بررسی رسمی از شکاف تامین مالی تجاری و علل اساسی آن متعهد شده است. این امر بخشی از ارزیابی سالانه پیشرفت UN در تجهیز مالی برای حمایت از توسعه پایدار، با توجه به یافته‌ها و توصیه‌ها صادر شده در آوریل ۲۰۱۸ خواهد بود.

جان دنیلوویچ، دبیر‌کل ICC به دنبال‌ انتشار بررسی سالانه تامین مالی برای توسعه UN گفت:«‌ما از افزایش تمرکز توسط انجمن تامین مالی برای توسعه(FfD) سازمان ملل متحد در دسترسی ایمن به تامین مالی تجاری برای کسب و‌کارهای کوچک و کارآفرینان استقبال می‌کنیم.

ما می‌دانیم که کسب و‌کارهای کوچک با افزایش مشکلات دسترسی به تامین مالی بانک برای حمایت معاملات بین‌المللی مواجه هستند. این بدین معنی است که ‌فرصت‌های اندکی برای استفاده از سیستم تجارت بین‌المللی برای حمایت رشد فراگیر و ایجاد شغل‌ -مخصوصا هنگامی که اینترنت فرصت‌هایی را برای کسب و کارهای کوچک برای تجارت بین‌المللی برای نخستین‌بار می‌گشاید- وجود دارد.

بررسی رسمی UN از برآورد 1.6تریلیون دلار شکاف تامین مالی تجاری، یک گام خوش‌آیند در نشان‌دادن مشکلی مزمن است. این مشکل پیچیده جهانی نیاز به پاسخ جهانی هماهنگ در زمینه دستور کار ۲۰۳۰سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار است. ICC ‌به تعامل کامل در این رویه برای به‌کارگیری وضعیت منحصر به فرد خود به عنوان ناظر در سیستم سازمان ملل ادامه می‌دهد».


رقابت‌پذیری اقتصاد با جلوگیری از رانت‌خواری

براساس آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی در پاییز 1395 و مقایسه آن با پایش مرکز پژوهش‌های مجلس در تابستان 1395 فرآیند بهبود محیط کسب‌وکار در کشور به‌ کندی در حرکت است، فعالان اقتصادی بر «بهبود فضای کسب‌وکار» تاکید جدی دارند؛ زیرا به گفته آنها، شرایط اقتصادی کشور روبه رقابتی شدن رفته و فضا برای رشد اقتصادی فراهم می‌شود.

ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در این رابطه می‌گوید: شاخص‌ها اگرچه معیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار کشور به‌شمار می‌روند اما به‌طور کلی نشان‌دهنده بهبود فضای کسب‌وکار کشور نیستند؛ چراکه بخشی از رفتارها و بروکراسی‌های دولتی به‌قدری پیچیده شده که با شاخص‌های جهانی نمی‌توان آن را تفسیر کرد.

خلیلی در ادامه بر تلاش دولت برای«حرکت به سمت رقابتی‌تر شدن اقتصاد» اشاره کرده و اظهار می‌کند که دولت جدید باید با محدود کردن عرصه بر رانت‌خواران، صنعت را به سمت رقابتی‌تر شدن ببرد. همچنین تلاش برای «تقویت صادرات» از دیگر برنامه‌ها و درخواست‌های فعالان صنعتی کشور است. به گفته آنها، دولت اگر قرار است یارانه‌یی را درخصوص بنگاه‌ها ارائه دهد؛ باید به نوعی زمینه‌ساز صادرات کالاهای ایرانی باشد تا موتور محرک در تمام بخش‌های اقتصادی کشور به حرکت درآید و ایران را به سمت تولید جهانی حرکت دهد. محمدحسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز با اشاره به این موضوع معتقد است که تولید محصول در ایران باید با انگیزه صادرات انجام شود و برای تقویت صادرات در کشور 3 پیشنهاد «تقویت واحدهای تحقیق و توسعه» که باعث تولید انبوه محصولات می‌شود، «تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت» و درنهایت «کمک گرفتن از متخصصان خارجی» که دانش فنی بالایی دارند را ارائه می‌دهد.

تحقیق و توسعه در صنعت کشور، باعث سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و در نتیجه بازارهای جدیدی را برای ایران فراهم می‌کند که نتایج آن را در رشد پایدار اقتصادی و اشتغال‌زایی درون کشور شاهد خواهیم بود. «اصلاح قوانین مالیاتی» از دیگر انتظارات فعالان اقتصادی و صنعتی از دولت روحانی است؛ به گفته آنها، دولت جدید می‌تواند با کاهش میزان مالیات تولیدکنندگان تا سقف 15درصد به آنها در تولید بیشتر کالا کمک کند و از سوی دیگر وام‌های بدون بهره به تولیدکنندگان

دهد.


سامانه جامع گمرکی انتظار فعالان اقتصادی بود

محمد امین صباغی زاده، عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی موجب تسهیل در تجارت شده است، افزود: با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و همچنین پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی حاشیه امنی برای تجارت به وجود آمده و موجب کاهش حجم قاچاق در کشور شده است.

وی تاکید کرد: در گذشته برخی افراد سودجو با کم اظهاری یا خلاف اظهاری ارزش یک کالا را تغییر می‌دادند تا تعرفه کمتری بپردازند اما با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی شاهد حذف این معضلات از سیستم گمرک هستیم.

صباغی‌زاده با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی اجازه خلاف به کسی نمی‌دهد، تصریح کرد: الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی علاوه بر کاهش قاچاق به همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت متصل است و همین موضوع باعث می‌شود تا روند تجارت کوتاه شود. البته در ابتدای اجرای سامانه جامع گمرکی شاهد برخی مشکلات از جمله قطع شدن اینترنت بودیم که اکنون این معضلات رفع شده است.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: کارهایی که گمرک تاکنون انجام داده مورد انتظار فعالان اقتصادی بوده و می‌توانم بگویم که هیچ بحثی در زمینه طرح مشکل با گمرک وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر