وزرای دولت دوازدهم رقیب بخش خصوصی نشوند

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۱۵

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: همگرایی تفکرات نوین و جسورانه جوانان و تجارب پیشکسوت‌ها می‌تواند کابینه‌یی مقتدر و عملگرا ایجاد کرده و اجزای مختلف اقتصاد را قدرت ببخشد.

فریال مستوفی ضمن اشاره به نیاز به تدوین یک نقشه راه منسجم اقتصادی برای ۴سال فعالیت دولت دوازدهم گفت: دولت باید با تدوین نقشه راه اقتصادی مسیر و زیرساخت‌ها را مشخص کرده و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد.

به گفته این فعال اقتصادی دولت دوزادهم باید از دخالت در امور اقتصادی دست بردارد.

مستوفی اعتقاد دارد: گرچه عدم دخالت در اقتصاد موضوعی است که هیچ دولتی نمی‌تواند یک شبه برای آن تصمیم بگیرد اما توقع ما این است که برای انجام این موضوع در بلندمدت برنامه‌ریزی کند. یکی از گام‌های اصلی این برنامه‌ریزی می‌تواند تقویت بخش خصوصی باشد.

وی افزود: شرط اصلی استحکام و رشد مستمر اقتصادی تقویت بخش خصوصی است. رقابت با بخش خصوصی توسط دولت این امکان را از بخش خصوصی می‌گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عدم وجود استراتژی صنعتی و اقتصادی مدون اظهار کرد: ما هنوز استراتژی صنعتی مشخصی نداریم. این استراتژی بارها نوشته شده اما فقط روی کاغذ بوده و هیچ کس به آن عمل نکرده است. دولت دوازدهم می‌تواند یک بار برای همیشه این استراتژی صنعتی را در قالب کلان‌تر آن به صورت استراتژی اقتصادی تدوین و به انجام برساند.

وی افزود: این استراتژی باید مشخص کند که کدام بخش‌های اقتصاد می‌توانند به مقاوم‌سازی اقتصاد کشور کمک کنند و نیاز به چه مشوق‌هایی برای تقویت آن بخش‌ها داریم.

مستوفی بیان کرد: به‌طور مثال اگر ما بگوییم بخش معدن خوب است و دیگری بگوید صنعت خوب است، تنها به صورت جزیره‌یی رشد می‌کنیم و این جزیره‌یی بودن، مقاومت کلان اقتصاد را تقویت نمی‌کند. بلکه با ضعیف ماندن هر بخش، بخش‌های تقویت شده هم به مرور دچار آسیب شده و با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ما باید از تخصص و تجارب موسسات بین‌المللی که کار تخصصی روی این موضوعات انجام داده‌اند و استراتژی کشورهای موفق در حوزه اقتصاد را تدوین کرده‌اند، استفاده کنیم تا این موسسات با بررسی شرایط موجود در کشور ما به تدوین راهبردهای کلان و تصمیم‌گیری در اقتصاد کمک کنند.

این فعال بخش خصوصی معتقد است: پژوهشکده‌های مختلفی در کشور ما وجود دارند اما هنوز نتوانسته‌اند عملکردی مانند موسسه مکنزی داشته و با آسیب‌شناسی صحیح و جامع از مشکلات اقتصادی، استراتژی اقتصادی برای ما تدوین کنند.

وی ادامه داد: ما این اشکال را داریم که برای هر اقدامی باید خودمان تجربه کنیم و چرخ را از ابتدا اختراع کنیم درحالی که در دنیا برای استفاده از موقعیت‌های موجود از تجارب دیگران استفاده می‌شود و نقشه راه درست و مناسبی تدوین می‌شود.

مستوفی تاکید کرد: درحال حاضر و با گذر از بحران‌های اقتصادی و تحریم‌ها، زمان برای آزمون و خطا نداریم و باید در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نهایت سرعت و دقت را داشته باشیم تا بتوانیم ارکان اقتصاد را تقویت کرده و از تکانه‌های بعدی پیشگیری کنیم. رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: توصیه من به دولت دوازدهم این است وزرایی را برای تیم اقتصادی معرفی کند که خودشان رقیب بخش خصوصی نشوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر