اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۰۴

اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در ۴ استان

عرضه مستقیم گندم براساس ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی است که به جای خرید مستقیم گندم کشاورزان از سوی دولت در 4 استان کشور از طریق عرضه در بورس کالا حمایت می‌شوند.

به گزارش«تعادل» مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق و با اشاره به سازوکار طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا به فارس گفت: قبل از این طرح قیمت تضمینی برای محصولات ذرت، جو و برنج اجرا و اکنون با نظر مثبت دولت محصول گندم نیز به این سبد اضافه شده است. حامد سلطانی‌نژاد با این عنوان که توجه ویژه‌یی با اجرای قیمت تضمینی از سوی دولت به کیفی‌سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی شده است، افزود: این موضوع گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و متشکل محصولات کشاورزی است تا بتوان به تدریج از حمایت خرید محصولات به سمت حمایت‌های قیمتی براساس قانون مصوب مجلس حرکت کرد. سلطانی‌نژاد با اشاره به جزییات اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در سال جاری گفت: این طرح در 4 استان به طور آزمایشی در اردبیل، زنجان، مرکزی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های مطرح در تولید گندم اجرا می‌شود و بخشی از گندم که قرار است برای صنوف و صنایع مصرف شود و در عین حال طرف فروش آن در کشور، نظام یارانه‌یی نیست از طریق بورس کالا انجام می‌شود. وی درباره نحوه تعیین استانداردها و کیفی‌سازی محصول گندمکاران شرکت‌کننده در این طرح گفت: ارزیابی‌های کیفی توسط بورس کالا با همکاری بازرگانی دولتی و وزارت جهاد کشاورزی نظارت می‌شود و استانداردها مواردی است که توسط وزارت جهاد برای گندمکاران این استان‌ها اعلام می‌شود. در این فرآیند اگر قابلیت انبار برای دپوی گندم وجود داشته باشد از آن استفاده می‌شود وگرنه اجرای طرح از طریق عرضه فیزیکی انجام می‌شود. به گفته این مقام مسوول 4 استان انتخاب شده برای اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی باید امسال فقط از طریق بورس کالا، گندم تولیدی خود را به فروش برسانند. سلطانی‌نژاد ادامه داد: نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت برای امسال به ازای هر کیلو 1300تومان اعلام شده اما قیمتی که در بورس کالا براساس طرح قیمت تضمینی معامله می‌شود براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.


امکان فروش حواله خودرو در تالار نقره‌ای

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به موفقیت نخستین معامله 50دستگاه خودرو در بورس کالا نیز گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو همواره به‌طور ثابت در نظر گرفته می‌شده و شرایط فروش متنوع در نظر گرفته می‌شد. هم‌اکنون بناست سیاست فروش و قیمت با هم در یک سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا و فارغ از یک جانبه‌گرایی اعمال شود تا به این ترتیب خریدار و فروشنده بتوانند، نقش‌آفرینی کنند. به باور وی نخستین عرضه نقدی خودرو در بورس کالادر حالی روز یک‌شنبه ۸ خرداد ۹۶ با موفقیت انجام شد که انتظار می‌رود در آینده‌یی نزدیک عرضه‌های مدت‌دار خودرو را نیز در بورس کالا شاهد باشیم تا بازار از بابت تامین خودرو در آینده خیال راحتی داشته باشد و قیمت‌های متعادل در بازار به نفع فروشنده و خریدار تعیین شوند. وی افزود: هم‌اکنون چارچوب فروش حواله در کنار فروش نقدی محصولات خودرویی فراهم شده، به‌طوری که اشخاص می‌توانند خودرویی که هنوز تحویل نگرفته‌اند را در سیستم عرضه و تقاضای مطمئن بفروشند و خریداران هم اطمینان کنند که خودرو را می‌توانند در زمان و مکان مشخص تحویل بگیرند. وی افزود: با توجه به پیش‌قدم شدن دو خودروساز کشور هم‌اکنون محصولات سایپا برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده و محصولات ایران خودرو نیز به زودی در هیات پذیرش موافقت می‌شود، اما به‌طور کلی هر خودرو‌سازی که تیراژ تولید قابل قبولی به تشخیص هیات پذیرش داشته باشد، می‌توانند از طریق بازار متشکل بورس کالا آن را عرضه کنند. در همین رابطه سخنگوی دولت در نشست خبری خود در خصوص عرضه گندم در بورس کالا عنوان کرد: با عرضه گندم در بورس کالا زمینه برای پرداخت سریع‌تر مطالبات گندمکاران فراهم می‌شود. وی افزود: امسال برای رشد تولید و تحکیم خودکفایی گندم چند مسیر را برای خرید گندم کشاورزان انتخاب کردیم که خرید گندم در مسیر نخست از سوی شرکت بازرگانی دولتی، مسیر دوم از طریق بورس کالای ایران و مسیر بعدی از سوی کارخانجات آرد است. وی با ابراز امیدواری اینکه این طرح نیز همانند سایر طرح‌ها باموفقیت انجام شود، ادامه داد: با عرضه گندم در بورس کالا زمینه برای پرداخت سریع‌تر مطالبات گندمکاران صورت خواهد گرفت که امیدواریم این طرح همانند سایر طرح‌ها در این بازار مالی با موفقیت انجام شود.


وام جعاله مسکن ۲۰ میلیون تومان شد

مطابق بخشنامه بانک مسکن تا پایان شهریورماه جاری سقف اعطای تسهیلات جعاله مسکن از طریق اوراق تسه فرابورس ایران با رعایت برخی شروط تا سقف ۲۰۰میلیون ریال افزایش یافت. به گزارش «تعادل» در حالی که تا پیش از این، سقف دریافت تسهیلات جعاله مسکن از طریق اوراق تسه تا 100میلیون ریال برای متقاضیان این وام ممکن بود، اما بر اساس بخشنامه جدید بانک مسکن اعطای این تسهیلات تا سقف دوبرابر از محل این اوراق فرابورسی به تنهایی یا توام با تسهیلات جعاله با سپرده امکان‌پذیر شده است. نکته مهم در این خصوص البته الزام به عدم تجاوز سقف تسهیلات جعاله با سپرده از رقم 50میلیون ریال است که در عین حال باید وثایق مورد قبول بانک در این تسهیلات نیز فراهم و سایر مقررات رعایت شوند. بر اساس این بخشنامه متقاضیان این تسهیلات که از طریق خرید اوراق تسه فرابورس ایران اقدام به دریافت تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی می‌کنند حداکثر تا پایان شهریورماه جاری فرصت دارند تا پرونده تسهیلاتی خود را تشکیل داده و تکمیل کنند. همچنین اعطای تسهیلات جعاله تا سقف 200میلیون ریال صرفا در صورتی برای متقاضیان امکان‌پذیر است که تقاضای استفاده از جعاله همزمان با تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن اعم از تسهیلات انفرادی و زوجین به بانک مسکن مربوطه ارائه شده باشد. در این میان از آنجا که رعایت تعادل در منابع و مصارف بانک برای ارائه این تسهیلات ضروری است، طبق این بخشنامه اعلام شده طرح افزایش سقف تسهیلات جعاله از محل اوراق گواهی تسهیلات مسکن فرابورس ایران صرفا تا پایان شهریورماه جاری اجرایی بوده و در صورت عدم تعادل منابع و مصارف بانک، اجرای این طرح تمدید نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر