بورس کم‌رمق‌تر از روزهای قبل

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۰۳

گروه بورس

شرکت‌های بورسی که پایان سال مالی آنها 29 اسفند هر سال است، طبق قانون تجارت، تا پایان تیر ماه سال بعد مهلت دارند مجمع سالانه خود را برگزار کنند. در سال‌های گذشته برگزاری مجامع به معنی تقسیم سود و بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از عملکرد شرکت‌ها بود اما در چند سال گذشته برگزاری مجامع شرکت‌ها خود عاملی برای پس‌رفت بازار شده است تا جایی که در روز‌های اخیر اغلب کارشناسان هشدار می‌دهند که در فصل مجامع شرکت‌ها، تالار بورس ناامن است و احتمال کاهش بیشتر ارزش سهام وجود دارد.

به گزارش «تعادل»، بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دلیل عدم تمایل به حضور در مجامع شرکت‌ها اقدام به عرضه سهام می‌کنند. این موضوع باعث شد تا بازار سرمایه هر روز کم‌عمق‌تر از روز قبل شود. در همین رابطه، علیرضا قنبر عباسی، درخصوص رکود فعلی بازار و تاثیر برگزاری مجامع بر آن معتقد است: هر چند که امکان دارد با ورود به ماه رمضان رکودی نسبی بر بورس حاکم شود، اما در فصل مجامع سرمایه‌گذاران باید با دقت بیشتری نسبت به خرید سهام اقدام کنند. وی افزود: در این فصل ریسک بسته شدن نماد سهام بیش از گذشته وجود دارد و باید با دقت بیشتری نسبت به خرید سهام اقدام کنیم. این کارشناس بازار سرمایه به صنایع ارزنده بازار اشاره و اظهار کرد: صنعت بانکداری ما با کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسویه بدهی دولتی و نیز بهبود ساختار سرمایه خود روی سهم‌های بانکی تاثیرگذار خواهد بود. البته توسعه مناسبات بین‌المللی نیز روی سودآوری بانک‌ها اثر مثبتی خواهد گذاشت. وی صنعت آی تی را نیز جزو سهم‌های مورد توجه بازار برشمرد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران روی سهم‌هایی که همچنان دارای سود نقدی و پتانسیل بیشترند، تمرکز کنند و وارد هیجانات زیاد بازار نشوند. در هر صورت وضعیت بازار به مرور بهتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ماه مبارک رمضان و احتمال رکود کنونی در بازار به ایسنا گفت: در ماه مبارک رمضان یک رکود نسبی در بازار وجود دارد اما بازار آن قدر هم رونقی ندارد که به رکود کشیده شود. وی این را هم یاد آور شد که خودرویی‌ها با نزدیک شدن به مجامع تحرکاتی دارند و سهامداران عمده یک افزایش قیمتی را با ایجاد تقاضا در بازار ایجاد می‌کنند. همچنین تجربه سالیان گذشته نشان داده که با نزدیکی به مجامع شرکت‌های خودرویی معمولا سهامداران عمده با تحریک تقاضا باعث افزایش قیمت می‌شوند.


رفت و آمد نماگرهای بورسی

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های آسان پرداخت پرشین، کارخانجات سیمان صوفیان، صنایع خاک چینی ایران، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، پتروشیمی خراسان، شوکوپارس، سیمان ممتازان کرمان، حق‌تقدم خرید سهام بیمه حافظ، مشانیر و فارسیت اهواز از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات تولیدی شهید قندی، شهد ایران و حق‌تقدم خرید سهام آن، کی‌بی‌سی، قاسم ایران، صنایع کاغذ‌سازی کاوه، نفت پارس، نیرو ترانس، بانک تجارت متوقف شدند. دیروز همچنین با اتمام و فروش تمام حق‌تقدم استفاده نشده شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، نماد معاملاتی این حق‌تقدم متوقف شد.


معاملات درون گروهی

همچنین دیروز آستان قدس رضوی 34.51درصد از سهام شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران را از طریق موسسه سازمان اقتصادی رضوی به قیمت هر سهم 375 تومان روانه میز فروش بورس تهران کرده است که درنهایت از سوی خریدار حقوقی با همان قیمت پایه معامله شد. در این زمینه گروه بهمن وابسته به گروه قطعه‌سازی کروز باتوجه به ترکیب مدیریتی در تراکتورسازی انگیزه بیشتری برای خریداری این سهم داشته است.

دیروز در بازار معاملات بلوکی بورس تهران همزمان 1.5میلیون سهم شرکت توسعه صنایع معدنی امید از طرف شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (معادل 99.99درصد) به قیمت هر سهم 941ریال معامله شد. در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد نیز دیروز کمتر از 50میلیون سهم صنایع آذرآب به ارزش کمتر از 17میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در شرکت صنعتی بهشهر نیز دیروز 27 میلیون سهم به ارزش بیش از 7میلیارد تومان با معاملات انتقالی ازسوی سهامدار عمده روبه‌رو بود. همچنین 18میلیون خرید حق‌تقدم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 7میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی میان سهامداران عمده همراه شد. در عین حال 15میلیون سهم فولاد مبارکه به ارزش بیش از 2میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در بیمه سامان اما بیش از 15.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 6میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی میان سهامداران عمده همراه شد. همچنین دیروز 13 میلیون سهم ایران‌ترانسفو به ارزش کمتر از 8میلیارد تومان کد به کد شد. 6میلیون سهم سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال به ارزش 450 میلیون تومان با معاملات انتقالی ازسوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی همراه شد و در ملی صنایع مس ایران نیز دیروز 5میلیون سهم به ارزش کمتر از یک‌میلیارد تومان کد به کد شد. درنهایت دیروز 2.5 میلیون سهم نفت ایرانول به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات انتقالی به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده مواجه شد.


بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه نهم خرداد ماه 96 با کاهش 96 واحدی روی رقم 80هزار و 511واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 24واحدی عدد 17هزار و 448واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 165واحدی به رقم 87هزار و 742واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 102واحدی به رقم 55 هزار و 611 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 12واحدی عدد 179 هزار و 931واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 21واحد، تاپیکو با 19واحد و پتروشیمی فناوران با 14واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با 16 واحد، پالایش نفت تهران و توسعه صنایع بهشهر با 15واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 10واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 156میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 618 میلیون و 766هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 39هزار و 307نوبت دادوستد بود.


درجا زدن آیفکس

داد و ستد یک میلیارد و 830 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 247میلیارد تومان حاصل مبادلات دیروز در بین بازارهای 9گانه فرابورس ایران بود درحالی که بیش از نیمی از این حجم و ارزش چشمگیر به نماد معاملاتی شرکت توسعه صنایع معدنی امید که 99.99درصد از سهام آن دیروز به صورت یکجا و شرایطی عرضه شد، اختصاص داشت. دیروز، سه‌شنبه نهم خرداد ماه در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران بیش از 154میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 43.3میلیارد تومان دست ‌به دست شد درحالی که نمادهای«ذوب» و «حسینا» به ترتیب بیشترین میزان حجم و ارزش را در این دو بازار در اختیار خود گرفتند. در بازار سوم نیز عرضه بلوکی سهام شرکت توسعه صنایع معدنی امید با نماد«صنایع امید» صورت گرفت که نتیجه آن دادوستد یک میلیارد و 500 میلیون سهم به ارزش بالغ بر یک هزار و 41.1میلیارد تومان بود.

همچنین در 3 بازار پایه (الف)، پایه (ب) و پایه (ج) بیش از 169میلیون سهم به ارزش افزون بر 21.6میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت که نمادهای «لکما» و «بمیلا» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این بازار به‌دست آوردند. در همین حال بالغ بر 323میلیون ورقه در بازار اوراق با درآمد ثابت دست‌به‌دست شد که ارزشی بالغ بر 31.3میلیارد تومان را رقم زد. دیروز در میان نمادهای معاملاتی فرابورس ایران نمادهای«قچار»، «سدبیر» و «کمرجان» بیشترین افزایش قیمتی را به همراه داشتند و «حپارسا»، «اتکام» و «بمپنا» در صدر نمادهایی که بیشترین کاهش قیمتی را تجربه کردند، ایستادند. به علاوه نمادهای«ذوب»، «بمپنا» و «میدکو» با کمتر از یک واحد در ریزش آیفکس نیز اثرگذار بودند؛ بدین‌ترتیب شاخص کل فرابورس ایران دیروز با حدود 5/1واحد افت مواجه شد و در ارتفاع 915واحدی قرار گرفت. در ادامه نماد تسه9511 با دادوستد نزدیک به 28هزار ورقه به ارزش حدود 2.1میلیارد تومان در صدر تابلو اوراق با درآمد ثابت از نظر میزان حجم و ارزش معاملاتی قرار گرفت. اوراق تسهیلات مسکن دیروز در بازه قیمتی 72.7تا 76.1هزار تومان خرید و فروش شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر