اخبار

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۹۴

پودر مخصوص تبدیل هوا به آب

ان‌پی‌آر محققان پودری ساخته‌اند که به وسیله آن می‌توان با شیوه‌یی ارزان هوا را به آب تبدیل کرد. این نخستین فناوری نیست که بخار آب موجود در جو را به آب قابل آشامیدن تبدیل می‌کند. اما محققان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقدند روش آنها برای تبدیل هوا به آب انرژی کمتری مصرف می‌کند و در محیط‌های خشک نیز کاربرد دارد. در روش جدید از ماده‌یی به‌نام MOF (ساختاری از فلز طبیعی) استفاده می‌شود که از مخلوط کردن فلزات با ترکیب‌های طبیعی ساخته می‌شود. پودرهایی که از MOF تشکیل می‌شوند، بسیار متخلخل هستند تا بتوانند دی اکسید کربن را جذب کنند. به همین دلیل از آن برای دستیابی به آب استفاده می‌شود. پودرهای MOF نه‌تنها آب مایع، بلکه بخار آب را نیز جذب می‌کنند. محققان نمونه کوچک یک دستگاه جمع‌آوری‌کننده آب ساخته‌اند که حاوی لایه نازکی از پودر مذکور است. این پودر بخار آب را جذب می‌کند. این روند ادامه می‌یابد تا زمانی که پودر اشباع شود. سپس سیستم گرما داده می‌شود تا آب به حالت مایع از آن خارج شود. به گفته محققان هرچند دستگاه‌های تولید آب بسیار گرانبها و پرمصرف هستند، اما استفاده از پودر MOF سبب می‌شود هزینه‌های تولید آب از هوا به‌شدت کاسته شود.


تولید نخستین قهوه بی‌رنگ دنیا

دیلی‌میل نخستین قهوه بدون رنگ دنیا با هدف کمک به ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان تولید شد. شرکت سازنده این محصول جدید اعلام کرده که از فناوری‌های پیشرفته‌یی در تولید آن استفاده کرده و تلاش اصلی بر این هدف استوار بوده که محصولی در راستای ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان ارائه شود. این شرکت که CLR CFF نام دارد مدعی است از دانه‌ها قهوه باکیفیت بالا استفاده می‌کند اما نکته مهم‌تر این است که به واسطه شفاف بودن محصول نهایی، دیگر لکی روی دندان‌ها باقی نمی‌ماند. تقریبا تمام آنهایی که در سراسر جهان از انواع قهوه استفاده می‌کنند، معتقدند این نوشیدنی حس و حال خوبی به آنها می‌دهد اما هیچ کس منکر آسیب ناشی از رنگ قهوه به دندان‌ها در طولانی مدت نیست. اما آنچه که در شرکت بریتانیایی CLR CFF تولید شده این نگرانی را برطرف کرده و دیگر نیازی به مسواک زدن هم احساس نمی‌شود. کم کالری بودن این نوشیدنی جدید از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. شرکت تولید‌کننده این محصول جدید، فرمول ساخت آن را محرمانه عنوان کرده و تنها به این نکته بسنده کرده که از دانه‌های قهوه عربی در این فرآیند استفاده کرده است. عدم استفاده از مواد شیمیایی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی در خط تولید این قهوه بی‌رنگ از ویژگی‌های بارز آن به حساب می‌آید.


روبات چمن‌زنی که خود را شارژ می‌کند

نیواطلس یک شرکت خودروسازی روبات چمن‌زنی ساخته که هنگام کاهش شارژ، به‌طور خودکار فعالیت خود را قطع می‌کند تا شارژ شود و دوباره کار نیمه را از سر می‌گیرد. شرکت هوندا یک روبات چمن‌زن به بازار عرضه کرده که با استفاده از موتورهای الکتریکی، حسگرها و سه نوع برنامه مختلف برای کوتاه کردن چمن، به تنهایی از باغچه خانه مراقبت می‌کند! روبات چمن‌زن Miimoنام دارد و در حقیقت یک مینی‌رایانه با قابلیت شارژ شدن است. هنگامی که میزان باتری آن از ۳۰درصد کمتر می‌شود، به‌طور خودکار به سمت مکان شارژ شدن می‌رود و پس از تکمیل این فرآیند، کاری را که نیمه رها کرده بود، تمام می‌کند. در روبات چمن‌زن از آخرین نسخه فناوری هوندا استفاده شده تا شبانه‌روز باغچه و حیاط خانه مرتب باشد. همچنین روبات می‌تواند از روی پستی و بلندی‌ها رد شود و به‌طور تصادفی یا براساس الگویی خاص چمن‌ها را کوتاه کند. هنگام خرید روبات، کارکنان شرکت به وسیله سیم نوعی مرزبندی روی زمین یا زیر آن برای تعیین محدوده فعالیت روبات انجام می‌دهند. دستگاه میدان مغناطیسی سیم‌های به کار رفته برای مرزبندی را شناسایی می‌کند و در همان محدوده می‌ماند. میمو مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی است. کاربران می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل برنامه چمن‌زنی مورد نظر خود را انتخاب کنند. البته این دستگاه چندسالی است که در اروپا عرضه و اکنون وارد بازار امریکا شده است.


هوش مصنوعی گوگل نقاشی می‌کشد

دیجیتال ترندز برنامه هوش مصنوعی گوگل به چنان قابلیتی دست یافته که می‌تواند به‌طور خودکار نقاشی بکشد و از جمله تعدادی گربه برای استفاده در لوگوی این شرکت طراحی کرده است.

تا پیش از این فناوری هوش مصنوعی گوگل از قابلیت شناسایی اجسام و افراد در نقاشی‌ها و عکس‌ها و تمییز دادن و دسته‌بندی کردن آنها برخوردار بود، اما حالا می‌تواند خود برخی نقاشی‌های اولیه را ترسیم کند.

گوگل دو روز پیش برای نخستین بار نقاشی‌های حاصل از فعالیت هوش مصنوعی گوگل را در دسترس همگان قرار داد. این نقاشی‌ها که طرح‌های RNN نام گرفته‌اند، با تقلید از شبکه‌های عصبی مغز انسان ترسیم شده‌اند.

مهم‌ترین مزیت این سیستم، توانایی طراحی مستقل هر نقاشی از ابتدا و به شیوه‌یی منحصر به فرد و بدون تقلید از طراحی‌های قبلی است. تا به حال از این فناوری هوش مصنوعی برای خلق بیش از ۷۰هزار نقاشی استفاده شده و لذا گربه‌هایی که به این شیوه خلق شده‌اند بسیار با هم متفاوت هستند.

در آینده با ارتقای فناوری هوش مصنوعی یاد شده می‌توان نقاشی‌های ناتمام را تکمیل کرد و همین طور موجودات پیچیده‌تری را با جزییات بیشتر نقاشی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر