روش جدید برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی اتم

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۶۸

ساینس ریکوردر گروهی از محققان بین‌المللی روش جدیدی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی یک اتم واحد ابداع کرده‌اند. آنان به این منظور از خواص مغناطیسی اتم برای کدگذاری داده‌ها استفاده کرده‌اند. کدگذاری داده‌ها ابتدا در سطح مولکولی صورت گرفته و بدین منظور آهن‌رباهای تک اتمی ابداع شده است. همچنین برای تکمیل این فرآیند از عنصر ۶۷ جدول مندلیف یعنی هلیوم هم استفاده شده است. زیرا هلیوم با تک الکترون‌هایی احاطه شده که با شرایط میدان مغناطیسی مطابقت دارند. استفاده از این روش، مجموعه باثباتی را به وجود آورده که از قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات برخوردار است. گروه تحقیقاتی اتم‌های هلیوم را در درون اکسید منیزیم فلزی قرار داد و از این طریق مانع از جدایی مولکول‌ها از یکدیگر به علت تاثیرپذیری از دیگر الکترون‌ها شد.

ایجاد چنین وضعیت باثباتی ذخیره‌سازی اطلاعات روی تک اتم‌ها را برای مدتی طولانی ممکن می‌کند. از این میدان‌های مغناطیسی برای کدگذاری اطلاعات باینری یا صفر و یک‌ها می‌توان استفاده کرد و در چنین شرایطی اتم‌ها به واحدهای ذخیره‌سازی اطلاعات یا بیت مبدل می‌شوند. محققان با انجام تحقیقات بیشتر موفق شدند در نهایت دوبیت اطلاعات را روی هر یک از این اتم‌ها ذخیره کنند و این ذخیره‌سازی پایدار باقی ماند.

کارشناسان تحقق این هدف را گامی مهم برای پیشبرد فناوری رایانه‌یی می‌دانند و می‌گویند با تکمیل این دستاورد می‌توان حجم بیشتری از اطلاعات را روی هارددیسک‌ها در دمای کم ذخیره کرد و حتی در صورت وقوع مشکل برای هارددیسک‌ها امکان بازیابی داده‌ها ساده‌تر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر