اخبار

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۵۸

پیگیری درج مبلغ خدمات محتوایی در قبوض مشترکان

مهر در پی درج مبلغی تحت عنوان «خدمات محتوایی» در قبوض تلفن همراه برخی مشترکان وزیر ارتباطات دستور پیگیری داد. در پی اعتراض برخی مشترکان تلفن همراه مبنی بر درج عنوان جدیدی در قبوض موبایل همراه اول به نام «خدمات مبتنی بر محتوا»با وجود عدم استفاده مشترکان، وزیر ارتباطات دستور پیگیری صادر کرد. محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: در تماس‌های تعدادی از مشترکان تلفن همراه اول، اعتراضاتی در خصوص محاسبه مبلغی به عنوان خدمات محتوایی مطرح شده است. وی گفت: به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کردم موضوع را بررسی و در صورت تخلف قاطعانه برخورد و مبالغ به مردم بازگردانده شود. به گفته وزیر ارتباطات، مردم می‌توانند از سامانه ۱۹۵ هرگونه تخلف را گزارش دهند یا سوال و ابهامی در این حوزه را با این سامانه مطرح کنند و اگر همراه اول یا هر اپراتور دیگری دریافتی غیر از آنچه که مردم به اختیار انتخاب کرده‌اند، دریافت کنند حتما برخورد می‌شود.


ناسا جایگزین‌های زمین را پیدا کرد

ناسا ناسا از کشف ٧ سیاره مشابه زمین خبر داد. سه مورد از این ٧ سیاره شرایط بسیار مساعدی برای حیات دارند. سیاره‌های کشف شده به دور ستاره کوتوله‌یی به نام Trappist-1 می‌چرخند. همچنین تخمین زده می‌شود در سطح همه آنها آب وجود داشته باشد. سه مورد از سیاره‌های کشف شده شرایط بسیار مساعدی برای حیات دارند. به‌طوری‌که دانشمندان معتقدند این سه سیاره حاوی اقیانوس‌هایی از آب هستند و حیات از قبل در آنها تشکیل شده است.

همچنین سیاره‌های کشف شده مانند زمین ترکیبی صخره‌یی دارند و ابعادشان نیز شبیه کره خاکی ماست. دمای سطح ٦ مورد از سیاره‌های کشف شده نیز صفر تا١٠٠ درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود.

تا به حال هیچ منظومه‌یی کشف نشده بود که این تعداد سیاره مشابه زمین (از لحاظ اندازه و شرایط) داشته باشد. دانشمندان ناسا ادعا می‌کنند طی بازه‌یی ١٠ ساله وجود حیات یا نبود آن را در هر یک از سیارات مشخص می‌کنند.


فناوری تایپ با مغز

به کمک معلولان می‌آید

دیلی‌میل معلولان می‌توانند از این پس با مغز خود در صفحه نمایش تایپ کنند و به این ترتیب با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. محققان دانشگاه استنفورد در یک طرح پژوهشی با کارگذاشتن الکترودهایی بسیار کوچک به افراد معلول کمک کردند در صفحه نمایش تایپ کنند. تحقیق مذکور با سه شرکت‌کننده انجام شد. در مغز هرکدام از این افراد یک یا دو الکترود کاشته شد که به کورتکس مغز (که کنترل ماهیچه‌ها را برعهده دارد) سیگنال می‌فرستد. این سیگنال‌ها به کامپیوتر منتقل شده و به الگوریتم‌های «دستور و کلیک» ترجمه می‌شود. نتایج شرکت‌کنندگان با وجود تمرین کم، بسیار خوب بود. دو تن از شرکت‌کنندگان در این تحقیق توانستند در هر دقیقه 6.3 و 2.3 کلمه ثبت کنند. شرکت‌کننده دیگر نیز بطور متوسط 7.8 کلمه در هر دقیقه ثبت کرد. به گفته محققان چنین سیستمی هیچ تاثیر منفی ندارد و می‌توان از این سیستم بطور مداوم استفاده کرد. این سیستم نقطه عطفی در مسیر تلاش برای بهبود زندگی افرادی با معلولیت‌های شدید مانند مبتلایان به ALS است.


کلاه ایمنی هوشمند

پی‌سی‌ورلد دوچرخه‌سواران همواره در معرض آسیب و تصادف با خودروهای با سرعت بالا در جاده هستند و دوچرخه‌سواری شبانه در جاده تاریک بسیار خطرناک است. به تازگی یک کلاه ایمنی هوشمند به نام «لوموس» (Lumos) طراحی شده که دارای نور بوده و زمانی‌که دوچرخه‌سوار ترمز یا به سمت راست یا چپ حرکت کند، راهنما زده و هشدار می‌دهد. این کلاه در سال 2015 طراحی و در حال حاضر نیز برنده رقابت‌های امسال موزه طراحی لندن شده است. از ویژگی‌های این کلاه استفاده از نور سفید LED در جلو کلاه برای کمک به دید دوچرخه‌سوار بوده و نور قرمز نیز به شکل مثلثی در پشت سر هشدار می‌دهد. این کلاه دارای شتاب‌سنج بوده و زمانی که دوچرخه‌سوار سرعت خود را کاهش می‌دهد به صورت خودکار نور قرمز در دو طرف روشن می‌شود. دوچرخه‌سوار سیگنال‌های راست و چپ را به صورت بی‌سیم از طریق دسته دوچرخه کنترل و چرخش به سمت راست یا چپ را اعلام می‌کند. این کلاه ضدآب بوده و از طریق پورت USB شارژ می‌شود.


استخراج فلز از مریخ

ناسا پروژه جدید ناسا روی قابلیت تولید مواد اولیه به خصوص فلزات در مریخ متمرکز است. به این ترتیب امکان خانه‌سازی در این سیاره فراهم می‌شود و هزینه سفرهای فضایی نیز کاهش می‌یابد. به‌گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، ناسا قصد دارد تا ۲۰۳۰ میلادی فضانورد به مریخ بفرستد. این در حالی است که این سازمان فضایی قصد دارد با کاهش بار فضاپیما تا حد ممکن از هزینه‌ها بکاهد. در همین راستا دانشمندان مشغول بررسی راه‌های مختلفی هستند تا کالا و مواد مورد نیاز را در مریخ بسازند. به این ترتیب فضانوردان دیگر مجبور نخواهند بود کالاها و مواد غذایی مورد نیاز را با خود حمل کنند. برای دستیابی به این مهم، سازمان ناسا با پروفسور سودیپتا سیل، استاد دانشگاه مرکزی فلوریدا مشغول تحقیق روی خاک مریخ هستند. آنها امیدوارند راهی برای استخراج فلزات از خاک سیاره بیابند. مرحله بعدی استفاده از مواد به دست آمده برای تولید ابزار و اجزای ساختاری با استفاده از چاپگرهای سه بعدی است. کوین گروسمن یکی از کارآموزان ناسا می‌گوید: سنگپوش‌های روی سیارات صخره‌یی از اکسید فلزات ساخته شده‌اند. با الکترولیز کردن این ترکیبات می‌توان خاک را به فلز خالص و اکسیژن تبدیل کرد. این فرایند شامل ذوب کردن خاک در دمای ۳ هزار درجه فارنهایت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر