فارسی‌سازی ٦ میلیون تصویر در موتور جست‌وجوی ملی

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۴۳

مهر|

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی از فارسی‌سازی ٦میلیون تصویر برای شبکه تصویر موتور جست‌وجوی بومی و افزودن یک‌هزار تصویر بومی به این پلتفرم خبر داد.

علیرضا یاری از راه‌اندازی شبکه مفهومی (فارسی نت) و شبکه تصویری (تصویر نت) برای ارتباط مفهومی و تصویری کلمات در موتور جست‌وجوی بومی خبر داد و اظهار داشت: برای برقراری ارتباط بین کلمات در شبکه‌های کامپیوتری و درک بهتر زبان فارسی توسط موتور جست‌وجو، شبکه مفهومی فارسی‌نت را راه‌اندازی کردیم تا ارتباط بین کلمات و جملات بدون ابهام صورت گیرد.

وی ادامه داد: نگاشت تصاویر در موتور جست‌وجوگر از دیگر لازمه‌های این طرح است تا امکان ارتباط بین شبکه تصاویر و درک بهتر اجزای تصویر در موتور جست‌وجو فراهم

شود.

یاری برقراری ارتباط میان مفاهیم روی تصاویر را از جمله دلایل راه‌اندازی این دو شبکه روی موتور جست‌وجوی بومی عنوان کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی این دو شبکه پردازش تصویر و یادگیری عمیق مفاهیم انجام می‌گیرد.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی با اشاره به اینکه در تمامی موتورهای جست‌وجوی موفق دنیا تعداد زیادی کلمه و عکس به هم مرتبط هستند خاطرنشان کرد: مجموعه وسیعی از الگوریتم‌ها باعث ایجاد یادگیری عمیق این موتورها می‌شود که در نهایت می‌تواند به کاربر مطابق با جمله و کلمه‌یی که جست‌وجو می‌کند پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه یکی از این ابزارها شبکه پردازش تصویر (تصویرنت) است گفت: این پروژه در مرکز تحقیقات مخابرات در حال انجام است و تاکنون موفق شده‌ایم در فاز نخست، ٦میلیون تصویر را فارسی‌سازی کنیم.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ادامه داد: در فاز دوم این طرح، ١٤میلیون تصویر معادل‌سازی فارسی خواهد شد و در مرحله سوم تا چندین میلیون تصویر بومی به این تصاویر اضافه خواهیم کرد.

یاری با بیان اینکه هم‌اکنون فارسی‌سازی تصاویر موتور جست‌وجو بر مبنای پردازش تصاویر انگلیسی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در فاز سوم این طرح، تصاویر بومی با توجه به فرهنگ و مذهب ما و نیز جنبه‌های محلی و تاریخی و گردشگری ایران که در نسخه انگلیسی وجود ندارد به موتور جست‌وجو اضافه خواهد شد.

وی گفت: در این مرحله از میان پردازش ٦ میلیون تصویر، یک‌هزار تصویر بومی به این بستر اضافه شده است. نگاشت مفاهیم و تصاویر به صورت فارسی باعث استفاده بدون نقص داده و محتوا در موتور جست‌وجوی بومی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر