اختصاص بودجه مجزا برای نقطه مداری زهره‌۲

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۹۲

گروه دانش و فن|

ورود ایران به بحث هوا و فضا و طراحی ماهواره‌های مختلف باعث شده است تا ضمن پیشرفت‌های خوب در این عرصه همکاری‌های مثبت و خوبی با برخی کشورهای صاحب نام در این عرصه داشته باشد. از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات و زیر مجموعه‌های این وزارتخانه و حتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ورود در عرصه هوا و فضا به صورت جدی در حال گام برداشتن‌های مثبت در این عرصه هستند بطوری که خبر‌های خوبی طی این چند سال در حوزه فضا به گوش می‌رسد. از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی وضعیت لایحه بودجه سال ۹۶ در حوزه هوافضا، پیشنهاد کرد که برای عملیاتی شدن نقطه مداری «زهره ۲» در جدول اعتبارات متفرقه، ردیف مجزا به این طرح اختصاص یابد.

معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس، لایحه بودجه هوافضای کشور در سال ۹۶ را بررسی کرد و با توجه به اعتبارات درنظر گرفته شده برای این بخش، پیشنهاد کرد که با توجه به مهلت زمانی تعیین شده برای عملیاتی شدن نقطه مداری «زهره ۲» تا سال ۹۷ از سوی اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) برای این طرح، ردیف مجزای بودجه در نظر گرفته شود.

در لایحه بودجه سال ۹۶ بخش هوافضا شامل تقسیم‌بندی حوزه‌های هوایی، فضایی و هوافضا (وزارت بودجه سال علوم، تحقیقات و فناوری) با توجه به ماهیت فراسازمانی دستگاه‌ها و سازمان‌های هوافضایی کشور صورت گرفته است.

بطور کلی مجموع اعتبارات برنامه‌های بخش هوافضا کاهش ۴ درصدی داشته است و از ۳هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۵ به رقم ۳ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۹۶ رسیده است.

مجموع اعتبارات بودجه بخش هوافضای کشور به انضمام اعتبارات متفرقه در حدود ۱۱ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته و در حدود ۳ دهم درصد از مجموع اعتبارات عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده است. براین اساس مجموع درآمدهای بخش هوافضای کشور در لایحه بودجه سال ۹۶ رشد ۲۲ درصدی داشته و از مجموع ۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۵ به رقم ۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۹۶ رسیده است.

همچنین در بررسی بودجه شرکت‌های بخش هوافضا در لایحه بودجه سال ۹۶ مشخص شد که مجموع ۵۰ درصد سود ویژه این شرکت‌ها بالغ بر ۸۶۴ میلیارد ریال است که نسبت به بودجه سال ۹۵ حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

در حوزه هوایی سهم اعتبارات برنامه‌یی در لایحه بودجه سال ۹۶ افت ۱۱ درصدی داشته و از رقم یکهزار و ۶۰۲ میلیارد ریال در سال ۹۵ به رقم یک هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۹۶ رسیده است. مجموع درآمدهای حوزه هوایی در لایحه بودجه سال ۹۶ رشد ۵۰ درصدی داشته و از مجموع رقم یکهزار و ۵۲ میلیارد ریال درسال ۹۵ به یک‌هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال در لایحه بودجه ۹۶ رسیده است.

در حوزه فضایی مشاهده می‌شود که سهم اعتبارات برنامه‌های حوزه فضایی در لایحه بودجه سال ۹۶ رشد ۳ درصدی داشته و از مبلغ یکهزار و ۳۹۲ میلیارد ریال به یکهزار و ۴۳۶ میلیارد ریال رسیده است. همچنین مجموع درآمدهای حوزه فضایی از یکهزار و ۱۷۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۵ به رقم یک‌هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۹۶ رسیده است. حوزه هوافضا (ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در لایحه بودجه سال ۹۶ در مجموع رقم ۳۰۴ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده است که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است. همچنین درآمد این حوزه در لایحه بودجه سال ۹۶ رقم ۱۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

مجموع اعتبار ردیف‌های متفرقه بخش هوافضای کشور در لایحه بودجه سال ۹۶ به رقم ۸ هزار و ۹۰ میلیارد ریال می‌رسد که نسبت به قانون بودجه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

اعتبارات موضوع «۲-۸» سیاست‌های کلی علم و فناوری، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در لایحه بودجه سال ۹۶ منظور شده که مجموع اعتبارات آن برای توسعه حوزه‌های فضایی و هوافضای کشور رقم ۳۱۸ میلیارد ریال است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ پیشنهاد کرده است که با توجه به عدم همخوانی ارقام برآورد اعتبارات هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌یی ملی طرح «توسعه حمل و نقل هوایی»، ردیف بودجه این طرح از لیست اعتبارات طرح‌های استانی خارج شده و در لیست اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌یی ملی قرار گیرد.

درهمین حال پیشنهاد شده که عناوین ردیف‌های بودجه در رابطه با فعالیت‌های «فروش تصاویر ماهواره‌های سنجشی عملیاتی » و «فروش پهنای باند ماهواره‌های مخابراتی عملیاتی» با توجه به قرار گرفتن در ردیف اعتبارات هزینه‌یی به ترتیب به «تامین تصاویر ماهواره‌های سنجشی عملیاتی» و «تامین پهنای باند ماهواره‌های مخابراتی عملیاتی» تغییر یابد.

در ارتباط با وظایف دستگاه‌های حاکمیتی درخصوص ارائه خدمات ارزش افزوده باید گفت که اگر خود دولت خدمات ارزش افزوده را ارائه دهد یا از طریق قرارداد اعطای حق مجوز به اپراتور بخش خصوصی اقدام کند، مقادیر هزینه‌یی چنین ردیف‌هایی در فعالیت‌های توسعه زیرساخت ارائه خدمات ارائه ارزش افزوده فضایی لحاظ می‌شود. بنابراین عنوان ردیف فعالیت در رابطه با «ارائه سرویس‌های با ارزش افزوده فضایی» به فعالیت «توسعه زیرساخت ارائه سرویس‌های با ارزش افزوده فضایی» تغییر یابد.

در ردیف شماره ۱۲۱ اعتبارات متفرقه با عنوان «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- توازن منطقه‌یی و کاهش شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی بین مناطق و استان‌های کشور و زیرساخت‌های ماهواره‌ای»، شفاف‌سازی میان حوزه فضایی و غیرفضایی صورت نگرفته است و با توجه به مقدار بالای این اعتبارات، در محاسبات بودجه‌یی موجب بی‌نظمی شده است.

همچنین با توجه به پایان مهلت اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) به ایران تا سال ۹۷ مبنی بر عملیاتی شدن «نقطه مداری ماهواره زهره ۲» در فضا و اهمیت فوق‌العاده این موضوع، ردیف بودجه فضایی این برنامه باید از حوزه‌های غیرفضایی تفکیک شود و عنوان یک ردیف مجزا در جدول اعتبارات متفرقه لحاظ شود. در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که تصویب قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات از سوی مجلس شورای اسلامی، اقدام حمایتی مجلس از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که می‌تواند به توسعه حوزه فضایی کشور با هدف توسعه خدمات و کاربردهای فضایی کمک کند. براین اساس پیشنهاد می‌شود سهم حوزه فضا به صورت شفاف مشخص شود. اما در این خصوص چندان به حوزه فضا توجه نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر